Аннотация |
[RUS]
Статья посвящена исследованию особенностей языка в современном социокультурном пространстве, выявлению механизмов его трансформации (методологический аспект), взаимосвязи и взаимовлияния языка и общества, языка и культуры (постмодернизм), языка и типа мышления, духовности человека.
[ENG]
The article is dedicated to study of language peculiarity in the modern socio-cultural space, to revelation of mechanism of its transformation (methodological aspect), correlation and reciprocal influence of language and society, language and culture (post-modernism), language and mindset, person spirituality. Particularly, the principle of synergy is formulated in this article and it is shown that the synergy is the mechanism of language evolution. The intercultural communication is a rather complex construction in the modern world needing the integration of various styles, forms, senses and thereof it is the means of innovations in the studied area. It is specified that anthropological changes concern the language sphere. The transformation of valuable word content is shown. The possible reasons of new type of thinking formation, person perception of the world and spirituality connected with a language destruction are established. The concept "quantum" logic lowering quality of thinking which formation is caused by the influence of the modern technical and technological means on a way of the world perception shall be regarded. For the first time the analogy between the characteristics of postmodern language (it is free, incomplete, text production is always the game, etc.), their reflections in personality is drawn in the article, that confirm the influence of language on its bearer cultural essence, prove its influence on communication which can be realized through semiotics space with the whole world.
|
Ссылки |
[RUS]
- Баткин Л. Неуютность культуры // Метрополь. – М., 2001. – С. 820-821.
- Ильин И.П. Постмодернизм // Современное зарубежное литературоведение: Страны Западной Европы и США: Концепции. Школы. Термины. – М., 1996. – С. 269-270.
- Кронгауз М. Язык мой – враг мой? // Новый мир. – 2002. – № 10. – С. 135-141.
- Куда идет российская культура? (материалы «круглого стола») // Вопросы философии. – № 9. – 2010 г. – С. 3-59.
- Лотман Ю.М., Успенский Б.А. Роль дуальных моделей в динамике русской культуры (до конца XIX века) // Учен. зап. Тартуского гос. ун-та. – 1977. – № 414. – С. 3-36.
- Молчанова Г.Г. Синергия как основной типообразующий параметр современных языковых и межкультурных инноваций // Вестник МГУ. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2006. – № 4. – С. 9-20.
- Новейший словарь иностранных слов и выражений. – Мн.: Современный литератор, 2007. – 976 с.
- Обзорный доклад о модернизации в мире и Китае (2001-2010) / Перевод с англ. Под общей редакцией Н.И. Лапина / Предисл. Н.И. Лапин, Г.А. Тосунян. М: Весь мир, 2011. – 256 с.
- Сибрук Дж. Nobrow. Культура маркетинга. Маркетинг культуры. – М., 2005. – 304 с.
- Степин В.С. Цивилизация и культура. – СПб.: СПбГУП, 2011. – 408 с.
- Федорова Л.Ф. Некоторые проблемы теории и критики постмодернизма // Русский постмодернизм: предварительные итоги. – Ставрополь, 1998. – С. 34-40.
- Философия постмодернизма. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.yhdgbfhjng.ru/filosofiya/filosofiya20.html
- Шапинская Е. Н. Культурология в (пост) постмодернистском контексте // Социология и культурология: новые водоразделы и перспективы взаимодействия: Материалы междунар. Науч. конф. (1-3 апреля 2010 г., Белые Столбы) / М-во культуры РФ, Рос. Ин-т культурологии и др.; отв. ред. Н.А. Кочеляева, К.Э. Разлогов. – М, 2010. – С. 149-165.
- Kecskes I. Lexical Merging, Conceptual Blending and Cultural Crossing // Intercultural Pragmatics. – 2004. – No. 1(1). – P. 1-26.
[ENG]
- Batkin, L. (2001), "Discomfort of culture", Metropol' ["Neuyutnost' kul'tury", Metropol'], Moscow, pp. 820-821.
- Fedorova, L.F. (1998), "Some problems of the theory and criticism of post-modernism", Russian post-modernism: preliminary results ["Nekotorye problemy teorii i kritiki postmodernizma", Russkii postmodernizm: predvaritel'nye itogi], Stavropol, pp. 34-40.
- Il'in, I.P. (1996), "Post-modernism", Modern foreign literary criticism. The countries of Western Europe and the United States: concepts, schools, terms ["Postmodernizm", Sovremennoe zarubezhnoe literaturovedenie: Strany Zapadnoi Evropy i SShA: Kontseptsii. Shkoly. Terminy], Moscow, pp. 269-270.
- Kecskes, I. (2004), "Lexical Merging, Conceptual Blending and Cultural Crossing", Intercultural Pragmatics, No. 1(1), pp. 1-26.
- Krongauz, M. (2002), "My language is my enemy?" ["Yazyk moi – vrag moi?"], Novyi mir, No. 10, pp. 135-141.
- Lapin, N.I., Tosunyan, G.A. (2011), The survey report on modernization in the world and China (2001-2010) [Obzornyi doklad o modernizatsii v mire i Kitae (2001-2010)], Ves' mir, Moscow, 256 p.
- Lotman, Yu.M., Uspenskii, B.A. (1977), "Role of dual models in the culture evolution" ["Rol' dual'nykh modelei v dinamike russkoi kul'tury (do kontsa XIX veka)"], Uchen. zap. Tartuskogo gos. un-ta, No. 414, pp. 3-36.
- Modern dictionary of foreign words and expressions [Noveishii slovar' inostrannykh slov i vyrazhenii], Sovremennyi literator, Minsk, 2007, 976 p.
- Molchanova, G.G. (2006), "Synergy as a basic parameter of modern linguistic and cross-cultural innovations" ["Sinergiya kak osnovnoi tipoobrazuyushchii parametr sovremennykh yazykovykh i mezhkul'turnykh innovatsii"], Vestnik MGU. Ser. 19. Lingvistika i mezhkul'turnaya kommunikatsiya, No. 4, pp. 9-20.
- Shapinskaya, E. N., Kochelyaeva, N.A., Razlogov, K.E. (2010), "Cultural studies in (post) post-modernist context", Sociology and cultural studies: new dividing lines and prospects of cooperation. Proceedings of the international scientific conference (April, 1-3, 2010, Belye Stolby) ["Kul'turologiya v (post) postmodernistskom kontekste", Sotsiologiya i kul'turologiya: novye vodorazdely i perspektivy vzaimodeistviya: Materialy mezhdunar. Nauch. konf. (1-3 aprelya 2010 g., Belye Stolby)], Moscow, pp. 149-165.
- Sibruk, Dzh. (2005), Nobrow. Marketing of culture. Culture of marketing [Nobrow. Kul'tura marketinga. Marketing kul'tury], Moscow, 304 p.
- Stepin, V.S. (2011), Civilization and culture [Tsivilizatsiya i kul'tura], SPbGUP, St. Petersburg, 408 p.
- "The philosophy of post-modernism ["Filosofiya postmodernizma"], available at: www.yhdgbfhjng.ru/filosofiya/filosofiya20.html
- "Where is the Russian culture? (materials of the "round table")" ["Kuda idet rossiiskaya kul'tura? (materialy "kruglogo stola")"], Voprosy filosofii, 2010, No. 9, pp. 3-59.
|