Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Японский костюм второй половины ХІХ- первой трети ХХ столетия: иконография войны»

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Рыбалко С.Б.

Выходные данные научной статьи

Раздел
[RUS]
3. История культуры
Страницы 52-70
Тип [RAR] – Научная статья
Коды [УДК] 94(4/9)
Заглавие
[RUS]
Японский костюм второй половины ХІХ- первой трети ХХ столетия: иконография войны
[ENG]
Japanese suit of the second half of the XIXth- the first third of the XXth century: war iconography
Авторы
[RUS]
Рыбалко
Светлана Борисовна
Харьковская государственная академия культуры
Кандидат искусствоведения, доцент, Докторант кафедры культурологии
[ENG]
Rybalko
Svetlana Borisovna
Kharkov State Academy of Culture
PhD (Art criticism), associate professor, Doctoral candidate of the department of culturology
Аннотация
[RUS]
В статье рассматриваются японские костюмные комплексы второй половины ХІХ- первой трети ХХ столетия в контексте военной истории. Автором показано влияние реформ Мэйдзи и идеологии 1930-х годов на развитие военной тематики в текстиле и аксессуарах, выявлена типология орнаментов, используемых в кимоно изучаемого периода.
[ENG]
The article considers the Japanese suite of the second half of the XIXth- the first third of the XXth century in the context of military history. Due to the results of the semantic analysis ornamental motives aligned with military operations were found out. The comparative and visual stylistic analysis made it possible to determine that until the XXth century the military theme in traditional suits of clothes was poorly represented. There are individual elements of decoration which set up associative links with heroes of by-gone times. Reorientation of furbishers from swords and armor manufacturing to production of accessories promoted development of military topics in suits of clothes. Under the Taisho and until the Second World War military topics took a major place in design development. We can stand out a variety of typological motives used in men's, women's and children's kimonos. The most commonly encountered among them are: "Japanese aviation", "military weaponry", "three soldiers", "heroes of Port Arthur", national symbols (kimigaio, khi-no maru, chrysanthemum), Momotaro, Yoshitsune and Benkei, samurai helmets and swords. Along with generalized hero characters and military symbolic the concrete episodes were used in kimono decoration and that turned it into an expanded text. Among them there are images of sinking Russian squadron, successful attacks, Japanese soldiers on the Great Wall of China, and greetings of "Japanese liberators" by locals. A lot of pictures and images were taken from newspapers, post cards, lithographic pictures, posters or approach them in the sense of artistic language. The ideals of military class, where the readiness to give away life without hesitation was valued above all, proved to be useful in the process of unification of the nation in order to free and emancipate Asia and to build up a co-prosperity sphere. Appearance of patriotic patterns in kimono is determined by the powerful ideological propaganda; however this propaganda was supported by the citizens, who were inspired by real achievements of Japan.
Текст
[RUS]
Введение Почти семь столетий пра...
Ключевые слова
[RUS]
Японский костюм
культура самурайского сословия
китайско-японская война
русско-японская война
сфера азиатского со-процветания
[ENG]
Japanese suit
culture of Samurai estate (class)
Chinese-Japanese war
Russian-Japanese war
Asian co-prosperity sphere
Ссылки
  • Акияма, Кэнзо. История Ниппон// История Японии: сб. историч. произведений/ под ред. И.А. Настенко. – М.: Русская панорама-СПСЛ, 2010. – С. 389-496.
  • Кодекс бусидо. Хагакурэ. Сокрытое в листве/ авт. Дайдодзи Юдзана и Ямамото Цунэтомо. – М.: Эксмо, 2003. – 432 с.
  • Мак-Клейн, Дж. Л. Япония: от сегуната Токугава- в ХХІ век. – М.: АСТ, Астрель, 2007. – 895 с.
  • Мещеряков А.Н. Император Мэйдзи и его Япония. – М.: Наталис, Рипол Классик, 2006. – 736 с.
  • Носов К.С. Вооружение самураев. – М.: АСТ; СПб.: Полигон, 2001. – 256 с.
  • Селівачов М.Р. Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія). – К.: Редакція вісника «Ант», 2009. – ХVІ. – 408 с.
  • Синицын А.Ю. Самураи- рыцари Страны восходящего солнца. История, традиции, оружие. – СПб: Паритет, 2001. – 352 с.
  • Тернбулл С. Самураи: военная история. – СПб.: Евразия, 1999. – 332 с.
  • Успенский М.В. Самураи Восточной столицы в гравюрах Итиюсая Куниеси. – Калининград: Янтарный сказ, 1997. – 124 с.
  • Хованчук О.А. Развитие японского национального костюма (конец XIX- 60-е годы XX в.) // Вестник ДВО РАН. – 2005. – № 4. – С. 70-79.
  • Хованчук, О.А. Эпоха Мэйдзи сквозь призму истории японского костюма// Россия и Япония: гуманитарные исследования: материалы российско-японских научных конференций. – Владивосток: Дальневост. ун-т, 2005. – С. 129-146.
  • Burawoy R. Japanese Armour II. 100 pieces selected from Collection of the Stibbert Museum in Florence. – Paris, 2006. – 144 p.
  • Fashioning Kimono: Dress and Modernity in Early Twentieth-Century Japan. Ed. by Annie Van Assche. – Milan, 2005. – 326.
  • Noma, Seiroku. Japanese costume and textile arts/ Noma Seiroku. – New York: Tokyo, 1974. – 170 p.
  • 藤井健三 「近代の染織」 京都 一九九三年 九六頁。 (Фуджии Кензо. Японский современный костюм. – Киото, 1993. – 96 с.).
  • 丸山信彦 「武士の装い」 京都 一九九四年 九六頁。 (Маруяма Нобухико. Самурайский костюм. – Киото, 1994. – 96 с.).
  • 長崎巌 「着物と模様:日本の形と色」 東京 一九九九年 三三三頁。 (Nagasaki Іvao. Kimono and patterns (Japanese form and color. Tokyo, 1999. P. 3-333.).
Файлы 3-rybalko.pdf

Выходные данные журнала «“Белые пятна” российской и мировой истории», в котором размещена статья.