Раздел |
[RUS]
1. Актуальные проблемы образования |
Страницы | 8-21 |
---|---|
Тип | [RAR] – Научная статья |
Коды | [УДК] 372.882 |
Заглавие |
[RUS]
Внутрикультурный диалог: теоретическое обоснование и организация учебных дискурсов в процессе изучения словесности[ENG]
Intracultural dialogue: theoretical foundation and organization of educational discourse in the study of literature |
Авторы |
[RUS]
ДоманскийВалерий АнатольевичЛенинградский областной институт развития образования
Доктор педагогических наук
[ENG]
DomanskiiValerii Anatol'evichLeningrad Regional Institute of Education Development
Doctor of Pedagogics
[RUS]
ГорскихОльга ВладимировнаТомский государственный университет систем управления и радиоэлектроники
Кандидат педагогических наук
[ENG]
GorskikhOl'ga VladimirovnaTomsk State University of Control Systems and Radioelectronics
PhD (Pedagogics)
|
Аннотация |
[RUS]
Статья посвящена проблеме организации внутрикультурного диалога в филологическом образовании. Ее целью является теоретическое обоснование специфики внутрикультурного диалога, описание содержательной и деятельностной стороны учебных дискурсов, их технологии. В статье приведен пример организации эстетического дискурса на материале творческого диалога К.Н. Батюшкова и Е.Н. Баратынского в контексте литературы и культуры первой трети XIX века. Предложенная технология организации учебных дискурсов позволяет многомерно, объемно представлять пространство культуры в процессе изучения словесности, истории и МХК.
[ENG]
The publication considers the problem of organization of the dialogue in culture in philological education. The purpose of the present article is to ground theoretically the concept of the dialogue in culture, to describe the content, technology of educational discourses and the way of their implementation through the action-oriented approach. In philological field of knowledge the dialogue in culture is presented by the authors in two aspects: 1) interaction of texts, styles and genres; artistic methods, ways and schools (linguistic and literary aspect); 2) interaction of educational paradigms, techniques, methods and ways of organization of educational dialogue (pedagogical aspect). With the help of educational dialogue which occurs as educational discourses such as (political, philosophical, scientific, epistolary, journalistic, literary, poetic, artistic, translation, periodical, theatre, discourses between generations) learners are plunged in cultural environment. The article illustrates the example of esthetic discourse organization on material of creative dialogue of K.N. Batyushkov and E.N. Baratyunskii in the context of literature and culture of the first quarter of XIX century. Results of the research discussed in the article can be applied theoretically and practically and be used by a philologist, a culture expert, a literary man, a historian. The technology suggested dealing with educational discourses organization allows to present culture in the process of literature and history learning widely and diverse.
|
Текст |
[RUS]
Введение. Гуманитарное мышление и д...
|
Ключевые слова |
[RUS]
Внутрикультурный диалог
культурологические дискурсы
филологическое образование
культурное поле личности
методика преподавания литературы
история русской литературы XIX века
[ENG]
Dialogue
cultural discourse
philology education
culture field
literature teaching tools
Russian literature history XIX century
|
Ссылки |
|
Файлы | 1-domanskii.pdf |
Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено