Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Возможности комплексного контроля как основы управления качеством образования» / Article "The challenges of using the integrated control method as the basis of management for education quality"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Захаровой С.М. / Archival data of the article written by Zakharova S.M.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Инновационные технологии и методики
[ENG]
Innovation technologies and techniques
Страницы / Pages 116-122
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 37.022
Заглавие / Title
[RUS]
Возможности комплексного контроля как основы управления качеством образования
[ENG]
The challenges of using the integrated control method as the basis of management for education quality
Авторы / Authors
[RUS]
Захарова
Светлана Михайловна
Кандидат педагогических наук, заместитель директора по научно-методической работе,
Волжский городской лицей
[ENG]
Zakharova
Svetlana Mikhailovna
PhD (Pedagogical Science), vice principal of scientific methodological activity,
Volzhsk municipal lyceum
Аннотация / Abstract
[RUS]
Важнейшим условием повышения эффективности управления системой образования, совершенствования процесса обучения является систематический анализ объективных данных о состоянии результатов обучения. Поэтому комплексный контроль качества образования на данном этапе развития системы образования является необходимостью.
[ENG]
The integrated control of the educational quality is an organic part of the educational process which is directional on the whole educational process (organization, content, forms, methods, projecting of the expected results) and to the activity of the precise teacher and student (the didactic activity of the teacher in the educational process, his professional competence and the educational activity of the students). The main disadvantage of the management of specialists' quality preparing is the absence of diagnostic functions, which can give the opportunity to find the reasons of different mistakes made by the students to evaluate teachers' professional competence and set the maximal quantity of the factors working upon the educational quality. It is very necessary to create the system of the entering and current control, limited and total control to improve the quality of the specialists' preparing. All types of the control are the organic parts of the educational process and construct the united control system.
The object of this research is the management of the educational quality.
The topic of the research – challenges of the integrated control as the basis of management of the educational quality.
The purpose of the research – the formation of the system controlling the quality of education.
The methodological basis of the research – the methods improving the educational quality (Ingencamp N., Lerner I.Y.), the theory of pedagogical projecting (Zhukova E.A., Mayorov A.N.).
The area in which the results of the research can be used – the formation of the system controlling the quality of education in different educational establishments.
Текст / Text
[RUS]
Введение Можно ли всерьез говорить о качестве обучения...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Процесс обучения
качество образования
комплексный контроль
диагностика
методология
функции оценки
[ENG]
The process of learning
quality of education
integrated monitoring
diagnostics
methodology
evaluation functions
Ссылки / References
[RUS]
  1. Жукова Е.А. Методика организации устного контроля в процессе педагогического общения: дисс. ... канд. пед. наук. – М., 1994. – 202 с.
  2. Ингенкамп Н. Педагогическая диагностика. – М.: Педагогика, 1991. – 240 с.
  3. Ксензова Г.Ю. Оценочная деятельность учителя. – М.: Педагогическое общество России, 2000. – 121 с.
  4. Лернер И.Я. Качество знаний учащихся. Какие они должны быть. – М.: Знание, 1978. – 47 с.
  5. Максимова Г.П. Психологические особенности формирования действия контроля в совместной учебной деятельности школьников: автореф. дисс. ... канд. псих. наук. – М., 1989. – 20 с.
  6. Майоров А.Н. Мониторинг в образовании. – СПб., 1998. – 344 с.
  7. Полонский В.М. Оценка знаний школьников. – М.: Знание, 1981. – 96 с.
[ENG]
  1. Ingenkamp, N. (1991), Pedagogical diagnostics [Pedagogicheskaya diagnostika], Pedagogika, Moscow, 240 p.
  2. Ksenzova, G.Yu. (2000), The evaluation activity of the teacher [Otsenochnaya deyatel'nost' uchitelya], Pedagogicheskoe obshchestvo Rossii, Moscow, 121 p.
  3. Lerner, I.Ya. (1978), The quality of the students' knowledge. What does it have to be? [Kachestvo znanii uchashchikhsya. Kakie oni dolzhny byt'], Znanie, Moscow, 47 p.
  4. Maiorov, A.N. (1998), Monitoring in the education [Monitoring v obrazovanii], St. Petersburg, 344 p.
  5. Maksimova, G.P. (1989), Psychological features of formation of the operation of control in students collective educational activity: Author's thesis [Psikhologicheskie osobennosti formirovaniya deistviya kontrolya v sovmestnoi uchebnoi deyatel'nosti shkol'nikov: avtoref. diss. ... kand. psikh. nauk], Moscow, 20 p.
  6. Polonskii, V.M. (1981), The evaluation of students' knowledge [Otsenka znanii shkol'nikov], Znanie, Moscow, 96 p.
  7. Zhukova, E.A. (1994), The methods of oral control organization in the process of pedagogical relations: dissertation [Metodika organizatsii ustnogo kontrolya v protsesse pedagogicheskogo obshcheniya: diss. ... kand. ped. nauk], Moscow, 202 p.
Файлы / Files 7-zakharova.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article