Раздел |
[RUS]
Синергетика словесности |
Страницы | 68-73 |
---|---|
Тип | [RAR] – Научная статья |
Коды | [УДК] 821.161.1 |
Заглавие |
[RUS]
Идеи и образы декаданса в романе Ф.М. Достоевского “Братья Карамазовы”[ENG]
Ideas and the imagery of decadence in Dostoevsky's novel "The Brothers Karamazov" |
Авторы |
[RUS]
Исмаель АммарКубанский государственный университет
Аспирант, кафедра зарубежной литературы и сравнительного культуроведения [ENG]
Ismael AmmarKuban State University
Postgraduate student, Department of Foreign Literature and Comparative Cultural Studies |
Аннотация |
[RUS]
Статья посвящена формам проявления идеологии и эстетики декаданса в последнем романе Ф.М. Достоевского «Братья Карамазовы», где идеи и образы декаданса достигают особой силы. Автор рассматривает две формы «грехопадения» человека, представленные в романе: страсти и интеллектуальные эксперименты, ведущие к греху гордыни. «Декаданс страсти» реализован в образе Федора Карамазова, его сына Дмитрия, в ключевых женских образах. С «декадансом мысли» связан образ Ивана Карамазова. Противостояние как «декадансу страсти», так и «декадансу мысли» – в образах Зосимы и Алеши, в которых отражен идеал христианской любви. Автор раскрывает значение евангельского эпиграфа к роману.
[ENG]
The article is devoted to the forms of manifestation of the ideology and the aesthetics of decadence in the final novel by Fyodor Dostoevsky. The object of this study is his novel "The Brothers Karamazov", and the subject of paper -ideas and images of decadence in the text. The purpose of doing this research is to reveal the influence of decadence in the novel "The Brothers Karamazov", where ideas and images of decadence attain extra powers. The author examines two forms of a "fall" of a man, represented in the novel: passions and intellectual experiments, leading to the sin of pride. "Decadence of passion" is realized in the character of Fyodor Karamazov and his son, Dmitri, and in the key female images. The author associates the image of Ivan Karamazov with the "decadence of thought". The standoff for the "decadence of passion" and the "decadence of thought" can be traced through the images of Zosima and Alyosha, which reflect the ideal of Christian love. The author reveals the importance of evangelical epigraph to the novel: the direct meaning of the words -Christ's prophecy of his own death on the cross and the following resurrection. The second point is in that people should be able to sacrifice, "to die", and that each person's victim is his own different unknown.
|
Текст |
[RUS]
Введение В «Братьях Карамазовых»...
|
Ключевые слова |
[RUS]
Достоевский
декаданс «Братья Карамазовы» декаданс страсти декаданс мысли эпиграф Евангелие [ENG]
Dostoevsky
decadence "The Brothers Karamazov" the Gospel passion thought epigraph |
Ссылки |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы | 4-ismael.pdf |
Выходные данные журнала по филологии «Язык. Словесность. Культура», в котором размещена статья.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено