Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Символический признак концепта “птица” в “военной” прозе О.Н. Ермакова» / Article "Symbolic feature of the concept "bird" in "war" prose by O. Ermakov"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Волковой В.Б. / Archival data of the article written by Volkova V.B.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Лингвистический анализ художественного текста
Страницы / Pages 32-42
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 821.161.1
Заглавие / Title
[RUS]
Символический признак концепта “птица” в “военной” прозе О.Н. Ермакова
[ENG]
Symbolic feature of the concept "bird" in "war" prose by O. Ermakov
Авторы / Authors
[RUS]
Волкова
Виктория Борисовна
Магнитогорский государственный технический университет
Кандидат филологических наук, доцент кафедры культурологии и русского языка
[ENG]
Volkova
Viktoriya Borisovna
Magnitogorsk State Technical University
PhD (Philology), assistant professor, Cultural sciences and Russian language department
Аннотация / Abstract
[RUS]
В данной статье рассматривается символический признак концепта «птица» в интертекстуальном поле «военной» прозы О.Н. Ермакова. Автором рассматривается ядро концепта, которое составляют наиболее актуальные ассоциации (пространство и свобода) и периферия – менее значимые ассоциации (жизнь и смерть). Структурирование концепта «птица» в художественном дискурсе имеет системный и символический характер. Актуализируя один и тот же интертекстуальный в рамках творчества данного автора символический признак, Ермаков создает в художественном дискурсе визуально воспринимаемый образ.
[ENG]
This article deals with the symbolic feature of the concept "bird" in the intertextual field of "war" prose by O. Ermakov. The author discusses the core of concept composed by the most relevant associations: space (native and foreign), freedom and harmony; the periphery of concept – less significant associations, such as life and death (the association is conditioned by the symbolic meaning of the image of bird). Structuring of the concept "bird" in artistic discourse has a system and symbolic character: a predator bird becomes a symbol, firstly, of a foreign space, and secondly, of death. Images of lark and dove are marked by native space being symbolically associated with sun, spring and widowhood respectively. Actualizing the same symbolic feature, intertextual within the creative work of this author, Ermakov objectifies the concept "bird" with various lexemes ("eagle", "vulture", "peregrine", "lark", "dove"), creating a visually conceived image in the artistic discourse. In the artistic space of "war" prose by O. Ermakov various mythological systems are layered, but the writer does this intentionally, creating a single artistic picture in its temporal and spatial syncretivity. Comprehension of symbolic features of the concept "bird" allows revealing polyfunctionality of this symbolic image in works by Ermakov. As any symbol, birds in prose by Ermakov express the attitude of the present meaning to the absent meaning, i.e. discovered via the context. Because it is artistic context who creates the field for possible interpretations of the concept.
Текст / Text
[RUS]
Введение В «военной» прозе О.Н. Ермакова ядр...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
«Военная» проза О.Н. Ермакова
концепт «птица»
символический признак концепта
[ENG]
The "War" prose by O. Ermakov
concept "bird"
symbolic feature of the concept
Ссылки / References
[RUS]
  1. Андреева С.Л. Интертекстуальность как способ объективации концептов // Интертекст в художественном и публицистическом дискурсе. Сб. докладов международной научной конференции. – Магнитогорск, 2003. – С. 45-53.
  2. Ермаков О.Н. Возвращение в Кандагар: Повесть и рассказы. – М.: ЭКСМО, 2007. – 352 с.
  3. Ермаков О.Н. Знак зверя. – М.: ЭКСМО, 2006. – 384 с.
  4. Мифология древнего мира. Энциклопедия. – М.: Белфакс, 2002. – 678 с.
  5. Мифы народов мира: Энциклопедия / Под ред. С.А. Токарева. В 2 тт. – М., 1992. – Т. 2. – 719 с.
  6. Рак И.В. Легенды и мифы Древнего Египта. – СПб.: Летний Сад, 2001. – 223 с.
  7. Фатеева Н.А. Организация художественного времени при интертекстуальных связях // Интертекст в художественном и публицистическом дискурсе. Сб. докладов международной научной конференции. – Магнитогорск, 2003. – С. 143-151.
  8. Энциклопедия. Символы, знаки, эмблемы / Авт.-сост. В. Андреева. – М.: АСТ, 2006. – 624 с.
  9. Юссен Б. Траур как образ жизни: Горлица как figura земной церкви // В своем кругу. Индивид и группа на Западе и Востоке Европы до начала нового времени. – М.: ИВИ РАН, 2003. – С. 229-240.
[ENG]
  1. Andreeva, S.L. (2003), "Intertextuality as a means of objectifying concepts" ["Intertekstualnost kak sposob obyektivatsii kontseptov"], in Intertext in artistic and publicist discourse. Collection of reports from international scientific conference [Intertekst v khudozhestvennom I publitsisticheskom diskurse. Sb. dokladov mezhdunarodnoy nauchnoy konferenstii], Magnitogorsk, pp. 45-53.
  2. Andreeva, V. (2006), Encyclopedia. Symbols, signs, emblems [Entsiklopediya. Simvoly, znaki, emblemy], Moscow, 624 p.
  3. Ermakov, O.N. (2007), Return to Kandahar: Short novel and short stories, Moscow, 352 p.
  4. Ermakov, O.N. (2006), The Sign of Beast, Moscow, 384 p.
  5. Mythology of the ancient world. Encyclopedia (2002) [Mifologiya drevnego mira. Entsiklopediya], Moscow, 678 p.
  6. Myths of peoples of the world: Encyclopedia (1992) [Mify narodov mira. Entsiklopediya], vol. 1, Moscow, 719 p.
  7. Rak, I.V. (2001), Legends and myths of Ancient Egypt [Legendy i mify Drevnego Egipta], Saint Petersburg, 223 p.
  8. Fateeva, N.A. (2003), "Organization of artistic time in intertextual links." ["Organizatsiya khudozhesvennogo vremeni pri intertekstualnykh sviaziakh"], in Intertext in artistic and publicist discourse Collection of reports from international scientific conference [Intertekst v khudozhestvennom I publitsisticheskom diskurse. Sb. dokladov mezhdunarodnoy nauchnoy konferenstii], Magnitogorsk, pp. 143-151.
  9. Yussen, B. (2003) "Mourning as a way of life: Dove as a figura of the earthly church" ["Traur kak obraz zhizni: Gorlitsa kak figura zemnoy tserkvi"], In a native round. Individual and group in the West and East of Europe before the beginning of the new time [V svoyem krugu. Individ I gruppa na Zapade I Vostoke Evropy do nachala novogo vremeni], Moscow, pp. 229-240.
Файлы / Files 2-volkova.pdf

Выходные данные журнала по филологии «Язык. Словесность. Культура», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal of philology "Language. Philology. Culture", where the article posted