Раздел |
[RUS]
Философия культуры, философия языка |
Страницы | 53-60 |
---|---|
Тип | [RAR] – Научная статья |
Коды | [УДК] 1(091) |
Заглавие |
[RUS]
Философские и педагогические идеи русского космизма: от теории к практике[ENG]
Philosophical and pedagogical ideas of Russian cosmism: from theory to practice |
Авторы |
[RUS]
Корженко
|
Аннотация |
[RUS]
В статье рассматриваются основные принципы и направления воспитательной практики, характерные для русского космизма. Все они опираются на философские идеи (теоретические положения) мыслителей данного течения, связывая воспитание с потенциалом глобальных преобразований мира. Особое место отводится здесь духовно-нравственному воспитанию личности. Также анализируются и некоторые другие направления воспитания, разрабатываемые русскими космистами – экологическое, религиозное и т.д. В статье рассмотрены следующие основополагающие принципы: всеобщей целостности, учета индивидуальности и самоценности каждого человека, активно-творческой эволюции, постепенной гармонизации личности, а также – взаимосвязи теории и практики воспитания.
[ENG]
The article deals with the basic principles and directions of educational practices that are typical for Russian cosmism. All of them are based on philosophical ideas (theoretical concepts) of the thinkers, linking education with the potential of the global changes in the world. Special attention is paid here to spiritual and moral upbringing. Some other areas of education,developed by Russian cosmists, are analyzed, – environmental, religious, etc. The paper considers the following fundamental principles: universal integrity, individuality and self-value accounting of every person, active and creative evolution, the gradual harmonization of the person, and the relationship of theory and practice of education. Considering education as a holistic and multifaceted process, Russian cosmists give consideration to the spiritual and moral education and development of self-awareness in children, since it serves as a support for the formation of the human person-creator. Education as a process does not exist, according to them, in itself, but is included in the development of the whole of one human culture and is directly linked to the practice of cosmic evolutional change.
|
Текст |
[RUS]
Введение Русский космизм представл...
|
Ключевые слова |
[RUS]
Русский космизм
принципы воспитания микрокосм всеединство эволюция индивидуальность гармонизация духовное воспитание [ENG]
Russian cosmism
principles of education the microcosm unity development personality harmonization spiritual education |
Ссылки |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы | 4-korzhenko.pdf |
Выходные данные журнала «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено