Раздел |
[RUS]
Семейная политика |
Страницы | 144-154 |
---|---|
Тип | [RAR] – Научная статья |
Коды | [УДК] 316.346.32 – 058.862:364.42 |
Заглавие |
[RUS]
Модели жизнеустройства детей, оставшихся без попечения родителей, используемые в мировой практике[ENG]
Models of life adaptation for children without parental support used in international practice |
Авторы |
[RUS]
Семенова
|
Аннотация |
[RUS]
Статья посвящена вопросу использования в мировой практике моделей жизнеустройства детей, оставшихся без попечения родителей. На сегодняшний день забота о детях, которых оставили их родители, относится к числу основных актуальных мировых проблем. В европейских странах приоритетным направлением развития государства выбрано семейное воспитание детей вне государственных учреждений, преобладание семейно-ориентированного подхода над институциональным. Продолжает оставаться актуальной проблема детских домов. Исследования показывают, что главной формой воспитания детей было и остаётся воспитание в интернатах и детских домах.
[ENG]
The article focuses on using the models of living arrangement of children without parental support in international practice. Currently the care of children, who stayed without parental care, is one of the basic global problems. In the European countries family child-rearing outside the state institutions was selected as a priority development of the state; predominance of the family-oriented approach of the institutions. Adoption and a foster family in all its variants is a basic form of permanent family care. As practice shows, the most stable form of family education in Russia, England and the USA is adoption which implies a complete cessation of all ties of an adopted child with his relatives by blood. At the same time, this position differs from the positions of the main European countries: Japan, France, Sweden, Netherlands, Australia and New Zealand. In these countries the main responsibility is to maintain legal ties with the child's biological family with the aim of his/her reunion, therefore, the main form of children's device here is a "foster family", where the material aid is controlled by the state. Unfortunately the problem of children's communities continues to be rather actual. Studies show that education in boardings and children's homes is the main form of children's education. Practices of living arrangements for children are different, and all countries join forces to develop the basic directions of the family policy of the state to satisfy and protect the interests of children.
|
Текст |
[RUS]
Введение Забота о детях, которых…
|
Ключевые слова |
[RUS]
Семья
деинституционализация усыновление приёмная семья детский дом попечение биологическая семья [ENG]
Family
deinstitutionalization adoption foster family children's community care biological family |
Ссылки |
|
Файлы |
Выходные данные журнала «Теории и проблемы политических исследований», в котором размещена статья.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено