Раздел |
[RUS]
2. Публичная политика |
Страницы | 79-98 |
---|---|
Тип | [RAR] – Научная статья |
Коды | [УДК] 316.65 |
Заглавие |
[RUS]
Общественное мнение о полилингвальной системе образования в Российской Федерации: Этносоциологический анализ[ENG]
Public opinion on polylingual educational system in the Russian Federation: ethno-sociological analysis |
Авторы |
[RUS]
Еликоева
|
Аннотация |
[RUS]
Статья написана на материалах этносоциологических исследований, проведенных в мае 2010 г. в субъектах РФ (Республика Татарстан, Республика Северная Осетия – Алания, Чеченская Республика). Материалы исследования позволили сделать следующие выводы: – этноязыковое поведение респондентов демонстрирует, что социальные функции национальных языков по-прежнему достаточно узки не только на уровне межэтнического, но и внутриэтнического взаимодействия; – слабая динамика расширения социальных функций национального языка обусловлена представлениями большинства населения обеих этнических, а также социальных и возрастных групп о его невысокой востребованности для социальной самореализации индивида.
[ENG]
The article has a scientific character and will be of interest to people involved or simply interested in education. There is an understanding in society that each person is a part of some social group, and ethnicity – is a form of social groups. Ethnic identity also can be viewed as a form of social identity. Coincidence of social status and ethnicity – that disputed point, upon which rely the elite, ideologists and party bosses. Speaking about the equality of languages, we must remember that this is primarily a social problem. Poor and uneducated segments of the population will never raise their voices. But social inequality is a relative concept. The materials of the research let the author came to the following conclusions: – Ethno-linguistic behavior of respondents shows that social functions of national languages are still quite narrow, not only at the inter-ethnic level, but also at the level of intraethnic interaction; – Slight expansion dynamics of social functions of national language is due to perceptions of the majority of the population of both ethnic groups, as well as to social and age groups because of its low importance for social self-actualization of the individual. – Low interest in the study of national languages and cultures on the part of the Russian population and a part of the most titular ethnic group is not associated with the number but with quality of teaching of these languages, which in turn complicates and reduces the interest for the "consumption" of offered culture pieces of ethnic groups.
|
Текст |
[RUS]
Введение С начала 80-х гг. ХХ в. в...
|
Ключевые слова |
[RUS]
Титульные этносы
гражданин поликультурное образование язык культура национализм мультикультурализм разновидность культур гражданин глобального мира нации народности этнические группы интерес местные языки многонациональность этноязыковое поведение [ENG]
Titular ethnic groups
citizen multicultural education language culture nationalism multiculturalism variety of cultures citizen of the global world nations nationalities ethnic groups interest vernacular languages multinationality ethnic and linguistic behavior |
Ссылки |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы | 5-elikoeva.pdf |
Выходные данные журнала «Теории и проблемы политических исследований», в котором размещена статья.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено