Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Проблемы возникновения и развития шопоголизма»

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Дмитриевой Н.В., Короленко Ц.П. и Левиной Л.В.

Выходные данные научной статьи

Раздел
[RUS]
Психология поведения
Страницы 63-77
Тип [RAR] – Научная статья
Коды [УДК] 159:316.624
Заглавие
[RUS]
Проблемы возникновения и развития шопоголизма
[ENG]
Problem of origin and development of shopping addiction
Авторы
[RUS]
Дмитриева
Наталья Витальевна
Новосибирский государственный университет
Доктор психологических наук, профессор кафедры психологии личности и специальной психологии
[ENG]
Dmitrieva
Natal'ya Vital'evna
Novosibirsk State University
Full Doctor of Psychology, professor of the department of psychology of personality and special psychology
[RUS]
Короленко
Цезарь Петрович
Новосибирский медицинский университет
Доктор медицинских наук, профессор кафедры психиатрии
[ENG]
Korolenko
Tsezar' Petrovich
Novosibirsk Medical University
Full Doctor of Medicine, the professor of the department of psychiatrics
[RUS]
Левина
Лариса Викторовна
Новосибирский государственный университет
Соискатель кафедры психологии личности и специальной психологии
[ENG]
Levina
Larisa Viktorovna
Novosibirsk State University
Competitor of the department of psychology of personality and special psychology
Аннотация
[RUS]
Статья посвящена проблеме возникновения и развития такого аддиктивного поведения, как шопоголизм. Описав механизмы его возникновения, авторы подробно раскрывают психологическое содержание данной аддикции. Материалы статьи содержат структурно-содержательные характеристики шопоголизма, включающие синдромологический анализ данного явления. В статье представлены рекомендации по коррекционному воздействию на шопоголизм.
[ENG]
The article uncovers the urgent problem of modern society- the phenomenon of shopping addiction. For introduction the article considers the significance of examination of the presented phenomenon as well as the stages of its examination in science. In the section "Structural and substantive features of shopping addiction and mechanisms of its origin" the authors gradually expand the social-psychological content of the phenomenon, analyze the causes and factors which can stimulate appearance of shopping addiction. The materials give us an insight into condition values of social and individual development concerning rise of shopping addictions. The most powerful social conditions underlying the origin of shopping addiction are such causes as: creation of supermarkets which massively affect consumers' psyche with colorific adverts, goods catalogs, large assortments and goods availability, as well as the cult of purchases, formed by our modern society as an index of personal prosperity. The authors emphasize the following special terms and conditions which promote the development of shopping addiction: the problems of precocity of affection with violation of self-concept, the style of family education, which lays a consumer attitude to life, as well as the range of unconscious mechanisms imbedded in deep structures of psyche. And finally the authors bring up recommendations which contribute to negotiation of shopping addiction.
Текст
[RUS]
Введение В психологии известен ф...
Ключевые слова
[RUS]
Аддиктивное поведение
аддикция
«магазиновая зависимость»
шопоголизм
шопингомания
[ENG]
Addictive behavior
addiction
"shopping dependence"
shopping addiction
shopping mania
Ссылки
  • Короленко Ц.П., Дмитриева Н.В., Шпикс Т. Психодинамические механизмы аддикций в постсовременной культуре. – Saarbrucken, Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH&Co., 2011. – 188 с.
  • Kohut, H. How Does Analysis Cure? – Chicago: University of Chicago Press, 1984. – 240 р.
  • Kohut, H. The Restoration of the Self. – New York: International Universities Press, 1977. – 345 р.
Файлы 4-dmitrieva-korolenko-levina.pdf

Выходные данные журнала «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья.