Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Использование закономерностей познавательной деятельности студентов как инновационный способ повышения их профессионализации»

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Костюкова Н.Н.

Выходные данные научной статьи

Раздел
[RUS]
Педагогическая психология
Страницы 138-156
Тип [RAR] – Научная статья
Коды [УДК] 159.944
Заглавие
[RUS]
Использование закономерностей познавательной деятельности студентов как инновационный способ повышения их профессионализации
[ENG]
Forth putting the regularities of students' cognitive activity as an innovative method of promotion of their professionalism
Авторы
[RUS]
Костюков
Николай Николаевич
Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова
Кандидат психологических наук, Старший научный сотрудник, Специалист 1-ой категории по учебно-методической работе отдела по контролю качества обучения
[ENG]
Kostyukov
Nikolai Nikolaevich
The Russian State Medical University (RSMU)
PhD (Psychology), corresponding member of the Academy of Pedagogic and Social Sciences, senior research associate, 1st category specialist on educational and methodic work of the quality of training control department
Аннотация
[RUS]
В статье исследуются закономерности познавательной деятельности студентов с целью повышения их профессионализации. В результате обобщения закономерностей обучения теории планомерного формирования умственных действий и понятий автор подчёркивает, что они могут быть положены в основу дистанционного обучения, т. к. созданные на их основе пособия и учебники на электронных носителях гарантируют заданное качество усвоения материала, а также для самостоятельной аудиторной и внеаудиторной работы. Автор также предлагает структуру такого пособия, построение которого базируется на теоретическом материале изложенных этапов.
[ENG]
Developing of innovative approaches and pedagogic technologies with a view to provisioning scientific-methods of forming students' professional competence is one of the trends of professional education development. Since the traditional teaching modes in a university are not always successful in terms of education objects. At that not these forms themselves act as a barrier for improvement of quality of adoption of the educational material, but the order and consecution of their exertion in the educational process as well as the means of their organization in terms of modern innovative modes of study. The main obstacle at that way is the traditional narrative method of material exposition and that requires, above all, a passive listening and memorizing from trainees. The article examines the regularities of students' cognitive activity for the purpose of advancing their professionalism. As a result of generalization the regularities of teaching the theory of systematic formation of intellectual activities the author underlines that they can form the basis of distance education. Since the textbooks and electronic tutorials created on their basis will guarantee the program quality of material adoption and can be used for individual work relating to lectures and projects. The author also suggests the structure of such a training aid which is based on the academic material of the stages set forth. Creation of such aids do not separate a trainee from a real patient but serves as a necessary stage for such an intercourse as it makes it conscious and meaningful. As our researches concerning realization of the material in accord with the stages of its adoption has showed it disagrees with the foregoing aids structures for individual work. The education of the theory of systematic formation of intellectual activities requires a special organization of academic activity. Nevertheless we can relate these stages to traditional forms of education in a medical university: lectures, practical and laboratory exercises, clinical discussions, individual works etc.
Текст
[RUS]
Введение Одним из направлений со...
Ключевые слова
[RUS]
Закономерности познавательной деятельности
инновации
повышение профессионализации
обучение
[ENG]
Regularities of cognitive activities
innovations
promotion of professionalism
education
training
Ссылки
  • Гальперин П.Я. Лекции по психологии. – М., 2002. – 400 с.
  • Камерон А. Составление учебной программы по семейной медицине // Семейная медицина и современные проблемы подготовки семейных врачей. Материалы Международного советско-канадского семинара. – Владикавказ, 1991. – 172 с.
  • Костюков Н.Н. Рефлексия общей структуры профессиональной деятельности и путей её совершенствования на примере медицинской диагностики// Мысли о мыслях. Новосибирское отделение РАН. Том II. Часть 1/ под ред. Ладенко И.С., Семёнова И.Н. – Новосибирск, 1996. – С. 18.
  • Костюков Н.Н. Некоторые вопросы совершенствования подготовки врачей в современных условиях. Ч. 1. 2. – М.: Икар, 2009. – Ч. 1. – 116 с.
  • Костюков Н.Н. Некоторые вопросы совершенствования подготовки врачей в современных условиях. Ч. 1, 2. – М.: Икар, 2009. – Ч. 2. – 205 с.
  • Талызина Н.Ф. Педагогическая психология. – М., 2009. – 288 с.
Файлы 8-kostyukov.pdf

Выходные данные журнала «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья.