Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Музыкальное мышление: становление представлений, взглядов, теорий» / Article "Musical thinking: formation of notions, opinions, theories"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Ушаковой Л.Г. / Archival data of the article written by Ushakova L.G.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Общая психология
[ENG]
General Psychology
Страницы / Pages 47-62
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 159.9
Заглавие / Title
[RUS]
Музыкальное мышление: становление представлений, взглядов, теорий
[ENG]
Musical thinking: formation of notions, opinions, theories
Авторы / Authors
[RUS]
Ушакова
Лидия Геннадьевна
Кандидат психологических наук, доцент кафедры музыкального образования,
Восточно-Сибирская государственная академия образования
[ENG]
Ushakova
Lidiya Gennad'evna
PhD (Psychology), associate professor of the department of music education,
East Siberian State Academy of Education
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье представлен исторический экскурс исследований музыкального мышления в психологической и музыковедческой литературе. Описаны основные отечественные и зарубежные теории развития представлений о музыкальном мышлении. В статье изложены основные подходы и взгляды к структуре и содержанию понятия музыкального мышления конца XIX начала XX века.
[ENG]
The article attempts to systematize the approaches of various branches of scientific thought on the concepts of "musical thinking." According to author's opinion, there is a vital need to write concerning this as far as the issues related to the content of the concept from a psychological point of view have not received a detailed consideration in literature. Even the most fundamental works of domestic (B.V. Asaf'ev, B.L. Yavorskii, M.G. Aranovskii, V.V. Medushevskii etc.) and foreign (J.F. Herbart, E. Hanslick, G. Riemann etc.) psychologists and musicologists do not contain a sufficient consideration of musical thinking, and its structure and components are reduced to the ability to understand the artistic intent of the composer by expressiveу means of musical speech.
The absence of clear understanding of musical thinking in musical psychology, its structure and components results in excessive attention and the development of some unimportant qualities in the process of musical training. In author's viewpoint, this is partly because of an actual lack of specific studies on the problems of musical thinking in musical-psychological perspective.
A special importance attains the consideration of musical thinking as a complex process of emotional and sensory reflection of music, followed by intellectual assessment of ideological and emotional content in its own performance activities, as well as serves to emphasize the importance of its development as a fundamental component of masterly performance, namely the creative understanding of music.
Текст / Text
[RUS]
Введение Необходимость рассмотрения проблемы музыкального...
[ENG]
Introduction The need for reviewing the problems of musical...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Музыкальное мышление
интонация
логический компонент
эмоционально-образное содержание
[ENG]
Musical thinking
intonation
logical component
emotional and imaginative content
Ссылки / References
[RUS]
  1. Арановский М.Г. Мышление, язык, семантика // Проблемы музыкального мышления. – М.: Музыка, 1974. – С. 90.
  2. Асафьев Б.М. Музыкальная форма как процесс. – М.: Музыка, 1971. – 376 с.
  3. Баренбойм Л.А. Фортепианная педагогика. – М.: Классика XXI, 2007. – 192 с.
  4. Ганслик Э. О музыкально-прекрасном. – М., 1910. – 256 с.
  5. Кирнарская Д.К. Психология музыкальной деятельности. Теория и практика. – М.: Академия, 2003. – 368 с.
  6. Медушевский В.В. Интонационная форма музыки. – М.: Музыка, 1994. – 342 с.
  7. Музыкальное мышление: сущность, категории, аспекты исследования / Отв. ред. Ляшенко И. – К.: Муз. Украина, 1989. – 178 с.
  8. Петрушин В.И. Музыкальная психология. – М.: Владос, 1997. – 384 с.
  9. Проблемы музыкального мышления / Под ред. Арановского М.Г. – М.: Музыка, 1974. – 336 с.
  10. Психология музыкальной деятельности: Теория и практика / Под ред. Цыпина Г.М. – М.: Академия, 2003. – 368 с.
  11. Соколов О.В. О принципах структурного мышления в музыке // Проблемы музыкального мышления. – М.: Музыка, 1974. – С. 153.
  12. Сохор А.Н. Социальная обусловленность музыкального мышления и восприятия // Проблемы музыкального мышления. – М.: Музыка, 1974. – С. 284.
  13. Теория и методика обучения игре на фортепиано / Под общ. ред. Каузовой А.Г., Николаевой А.И. – М.: Владос, 2001. – 368 с.
  14. Яворский Б.Л. Строение музыкальной речи. – М., 1908. – 511 с.
[ENG]
  1. Aranovskii, M.G. (1974), "Thinking, language, semantics", Problems of musical thinking ["Myshlenie, yazyk, semantika", Problemy muzykal'nogo myshleniya], Muzyka, Moscow, p. 90.
  2. Aranovskii, M.G. (1974), Problems of musical thinking [Problemy muzykal'nogo myshleniya], Muzyka, Moscow, 336 p.
  3. Asaf'ev, B.M. (1971), Musical form as a process [Muzykal'naya forma kak protsess], Muzyka, Moscow, 376 p.
  4. Barenboim, L.A. (2007), Piano pedagogy [Fortepiannaya pedagogika], Klassika XXI, Moscow, 192 p.
  5. Hanslick, E. (1910), About music and beautiful [O muzykal'no-prekrasnom], Moscow, 256 p.
  6. Kauzova, A.G., Nikolaeva, A.I. (2001), Theory and methods of learning how to play piano [Teoriya i metodika obucheniya igre na fortepiano], Vlados, Moscow, 368 p.
  7. Kirnarskaya, D.K. (2003), Psychology of musical activity. Theory and practice [Psikhologiya muzykal'noi deyatel'nosti. Teoriya i praktika], Akademiya, Moscow, 368 p.
  8. Lyashenko, I. (1989), Musical thinking: nature, category, aspects of the study [Muzykal'noe myshlenie: sushchnost', kategorii, aspekty issledovaniya], Muz. Ukraina, Kiev, 178 p.
  9. Medushevskii, V.V. (1994), Intonational form of music [Intonatsionnaya forma muzyki], Muzyka, Moscow, 342 p.
  10. Petrushin, V.I. (1997), Psychology of Music [Muzykal'naya psikhologiya], Vlados, Moscow, 384 p.
  11. Sokhor, A.N. (1974), "Social conditionalism of musical thinking and perception", Problems of musical thinking ["Sotsial'naya obuslovlennost' muzykal'nogo myshleniya i vospriyatiya", Problemy muzykal'nogo myshleniya], Muzyka, Moscow, p. 284.
  12. Sokolov, O.V. (1974), "On the principles of structured thinking in music", Problems of musical thinking ["O printsipakh strukturnogo myshleniya v muzyke", Problemy muzykal'nogo myshleniya], Muzyka, Moscow, p. 153.
  13. Tsypin, G.M. (2003), Psychology of musical activity: theory and practice [Psikhologiya muzykal'noi deyatel'nosti: Teoriya i praktika], Akademiya, Moscow, 368 p.
  14. Yavorskii, B.L. (1908), The structure of musical language [Stroenie muzykal'noi rechi], Moscow, 511 p.
Файлы / Files 2-ushakova.pdf

Выходные данные журнала «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches", which includes the article