Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по культурологии «Преходящее как жанр: особые виды изобразительного искусства Тибета»

Article "The perishable as a genre: special types of Tibetan fine arts"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Купить ISBN

Архивные данные научной статьи Курасова С.В.

Archival data of the article written by Kurasov S.V.

Выходные данные культурологической статьи

Article output data

Страницы / Pages 19-27
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 73.03
Заглавие / Title
[RUS]
Преходящее как жанр: особые виды изобразительного искусства Тибета
[ENG]
The perishable as a genre: special types of Tibetan fine arts
Авторы / Authors
[RUS]
Курасов
Сергей Владимирович
Профессор, кандидат искусствоведения, ректор,
Московская государственная художественно-промышленная академия имени С.Г. Строганова
[ENG]
Kurasov
Sergei Vladimirovich
Professor, Ph.D. (History of Arts), head of the academy,
Stroganov Moscow State University of Arts and Industry
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена двум уникальным видам тибетского традиционного искусства – масляной скульптуре и песочной мандале. Автор уделяет снимание технологии изготовления изделий и их символике в системе тибетского искусства. Формирование таких жанров, как масляная скульптура и песочная мандала, свидетельствует о выходе идеи о временности всего сущего со смыслового уровня искусства на формальный: идея вечно разрушающего и вечно обновляющегося колеса сансары стала основой для жанровых форм, не имеющих подобий в культуре соседних стран.
[ENG]
The article is dedicated to two unique types of Tibetan traditional art – butter sculpture and sand mandala. The author pays attention to the manufacturing techniques and artefacts' symbolism in the system of Tibetan art. Some genres are born in certain historical and geographical conditions, became unique in world culture.
Sculpture of yak butter (Suyou hua) is an ancient Tibetan tradition, somewhat unusual form of sacred art, indicative precisely for Tibetan Buddhism. The butter sculpture depicts the history and everyday life, ethnography and economic life of the people; however, the highest measuring and conceptual objective of the art remains imprinting of the images of Buddhist spiritual culture.
Sand mandala in the tradition of Kalachakra is a dimensional image representing the multidimensionality of spatial relationships. The mandala details created from carefully placed colored sand grains are forming the mandala image in three dimensions and represent the body of the deity, emanations, palace premises and lands, as well as various kinds of spiritual barriers around it. Mandalas constructed from sand are unique emanations of artistic and spiritual practices of Tibetan Buddhism.
Текст / Text
[RUS]
Введение Каноническое искусство, как «мощный регулятор…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по культурологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Мандала
цампа
масляная скульптура
северный буддизм
искусство Тибета
сансара
традиционное искусство
[ENG]
Mandala
tsampa
butter sculpture
Northern Buddhism
Tibetan art
samsara
traditional art
Библиография / References
[RUS]
  1. Ганевская Э.В., Дубровин А.Ф., Огнева Е.Д. Пять семей Будды. Металлическая скульптура северного буддизма IX-XIX вв. из собрания ГМВ. – М.: Едиториал УРСС, 2004. – 368 с.
  2. Деменова В.В. Буддийская металлическая пластика как про-странство Великой Пустоты: автореф. дисс. … канд. искусствоведения. – Екатеринбург, 2007. – 29 с.
  3. Жуковская Н.Л. Вселенная и мандала // Ламаизм и ранние формы религии. – М., 1977. – С. 44-61.
  4. Тибетская мандала. Структура и образ // Культура Востока: Вып. 2. Особенности регионального развития: Индия, Непал, Тибет. – М.: Красанд, 2009. – С. 93.
  5. Bryant B. The Wheel of Time Sand Mandala: Visual Scripture of Tibetan Buddhism. – N.Y.: Harper Collins, 1994. – 288 p.
[ENG]
  1. Bryant, B. (1994), The Wheel of Time Sand Mandala: Visual Scripture of Tibetan Buddhism, Harper Collins, N.Y., 288 p.
  2. Demenova, V.V. (2007), Buddhist metal plastic as a space of the Great Void: Author's thesis [Buddiiskaya metallicheskaya plastika kak pro-stranstvo Velikoi Pustoty: avtoref. diss. … kand. iskusstvovedeniya], Yekaterinburg, 29 p.
  3. Ganevskaya, E.V., Dubrovin, A.F., Ogneva, E.D. (2004), Five families of Buddha. Metal sculpture of Northern Buddhism of the IX – XIX centuries from the collection of the State Museum of Oriental Art [Pyat' semei Buddy. Metallicheskaya skul'ptura severnogo buddizma IX-XIX vv. iz sobraniya GMV], Editorial URSS, Moscow, 368 p.
  4. "Tibetan mandala. Structure and image", Culture of the East: Issue 2. Features of Regional Development: India, Nepal, Tibet ["Tibetskaya mandala. Struktura i obraz", Kul'tura Vostoka: Vyp. 2. Osobennosti regional'nogo razvitiya: Indiya, Nepal, Tibet], Krasand, Moscow, 2009, p. 93.
  5. Zhukovskaya, N.L. (1977), "Universe and mandala", Lamaism and early forms of religion ["Vselennaya i mandala", Lamaizm i rannie formy religii], Moscow, pp. 44-61.
Файлы / Files 2-kurasov.pdf

Архивные данные журнала по культурологии № 5-6 за 2013 год «Культура и цивилизация», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Culture and Civilization", which includes the article.