Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Ценовая дискриминация на различных уровнях канала распределения: на примере рынка нефтепродуктов» / Article "Price discrimination at various levels of the distribution channel: evidence from the oil market"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Конференции

Архивные данные статьи Смирновой О.О. / Archival data of the article written by Smirnova O.O.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Современные методики исследования в экономике и менеджменте
[ENG]
Current research practices in economics and management
Страницы / Pages 67-73
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 338.26
Заглавие / Title
[RUS]
Ценовая дискриминация на различных уровнях канала распределения: на примере рынка нефтепродуктов
[ENG]
Price discrimination at various levels of the distribution channel: evidence from the oil market
Авторы / Authors
[RUS]
Смирнова
Ольга Олеговна
Кандидат экономических наук,
Академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
[ENG]
Smirnova
Ol'ga Olegovna
PhD (Economics),
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена вопросам выявления ценовой дискриминации третьего типа, возможностям и ограничениям применяемой методологии исследования ценовой дискриминации и перспективам развития методологии выявления ценовой дискриминации третьего типа.
[ENG]
Price discrimination occurs when a seller assigns different prices for the same product or service and is a common type of abuse of dominant position, enhancing the firm's capabilities for additional revenue. For the occurrence of price discrimination there must be fulfilled three conditions: the ascertainment of a dominant position by the seller in order to control prices, the possibility of dividing customers, depending on various factors, and the elimination of price arbitrage process.
The article exemplifies that the methodology of evaluation of price discrimination should be constantly improved, especially with the help of methods of economic and mathematical modeling. At the same time, the development of methodology for assessing price discrimination should include the widespread use of algorithms that define market product boundaries in conditions of uncertainty and evaluate the behavior of the dominant firm.
Текст / Text
[RUS]
Введение В самом общем смысле, ценовая дискриминация возникает...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Вертикальная интеграция
ценовая дискриминация
моделирование
эластичность спроса
доминирующее положение
дефекты рыночной структуры
рынок нефтепродуктов
[ENG]
Vertical integration
price discrimination
modeling
elasticity of demand
dominant position
defects of the market structure
gasoil market
Ссылки / References
[RUS]
  1. Смирнова О.О. Антимонопольное регулирование розничных рынков нефтепродуктов: практика, анализ, инициативы. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://fas.gov.ru/analytical-materials/analytical-materials_30815.html
  2. Borenstein S., Cameron A.C., Gilbert R. Do Gasoline Prices Respond Asymmetrically to Crude Oil Price Changes? // The Quarterly Journal of Economics. – 1997. – Vol. 112. – No. 1. – Pp. 305-339.
  3. Layson S.K. Market Opening under Third-Degree Price Discrimination // The Journal of Industrial Economics. – 1994. – Vol. 42. – No. 3. – Pp. 335-340.
  4. Shepard A. Price Discrimination and Retail Configuration // Journal of Political Economy. – 1991. – Vol. 99. – No. 1. – Pp. 30-53.
[ENG]
  1. Borenstein, S., Cameron, A.C., Gilbert, R. (1997), "Do Gasoline Prices Respond Asymmetrically to Crude Oil Price Changes?", The Quarterly Journal of Economics, Vol. 112, No. 1, pp. 305-339.
  2. Layson, S.K. (1994), "Market Opening under Third-Degree Price Discrimination", The Journal of Industrial Economics, Vol. 42, No. 3, pp. 335-340.
  3. Shepard, A. (1991), "Price Discrimination and Retail Configuration", Journal of Political Economy, Vol. 99, No. 1, pp. 30-53.
  4. Smirnova, O.O., "Antitrust regulation of retail oil markets: practice, analysis, initiatives" ["Antimonopol'noe regulirovanie roznichnykh rynkov nefteproduktov: praktika, analiz, initsiativy"], available at: http://fas.gov.ru/analytical-materials/analytical-materials_30815.html
Файлы / Files 6-smirnova.pdf

Выходные данные журнала «Экономика: вчера, сегодня, завтра», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Economics: Yesterday, Today and Tomorrow", which includes the article