Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Текстовая лакунарность как методическая проблема» / Article "Text gaps as a methodological problem"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Симакова Е.С. / Archival data of the article written by Simakova E.S.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Методика обучения и воспитания
[ENG]
Training and education methodology
Страницы / Pages 97-112
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 372.881.1
Заглавие / Title
[RUS]
Текстовая лакунарность как методическая проблема
[ENG]
Text gaps as a methodological problem
Авторы / Authors
[RUS]
Симакова
Елена Святославовна
Кандидат педагогических наук, доцент,
Рязанский государственный университет имени С.А. Есенина
[ENG]
Simakova
Elena Svyatoslavovna
PhD (Pedagogical Sciences), associate professor,
Ryazan State University named after S. A. Yesenin
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье говорится о проблеме лакунарности текстов, написанных на общем для автора и адресата языке, в аспекте методике обучения старших школьников текстовой деятельности. Исходя из данных, полученных экспериментальным путём, автор приходит к выводу о том, что для полноценной текстовоспринимающей деятельности школьник должен под руководством учителя овладеть приёмами заполнения смысловых скважин текста.
[ENG]
The article deals with the problem of texts gaps written in common language for the author and the recipient, in terms of the methodology of teaching high school students of the text activity.
Producing the text, the author relies on its understanding, so does the presentation of ideas in the text as detailed in view of a given situation and their communicative intent. However, the difference between the group of potential recipients and their thesauruses deprives to achieve an adequate understanding of the text by all the readers of this test. There are abruptions of meaning in the text – a gap, which should be made up by the reader itself, focusing on his own knowledge and life view. The gap is formed when translating from one language to another, and in texts that are written in common language for the author and the recipient. In the analysis of works during literature classes and fragments of texts in Russian language lessons there is an attempt to remove all the ambiguities associated with gaps of individual words or blocks of the text. However, lack of experience, a decline of interest in reading leads to difficult text interpreting by students who face the "dark places" of the text where the author resorts to allusions, hints, aposiopesis, allegory and metaphor.
Based on the data obtained experimentally, the author comes to the conclusion that for the complete text perception a pupil has to master the techniques of filling of text semantic holes under the guidance of a teacher.
Текст / Text
[RUS]
Введение Понимание художественного и художественно-публицистического...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Методика
обучение старших школьников
текстовая деятельность
лакунарность текста
адекватная интерпретация текста
[ENG]
Methodology
teaching senior schoolchildren
textual activity
lacunarity of the text
identical text interpretation
Ссылки / References
[RUS]
  1. Брудный А.А. Психологическая герменевтика. – М.: Лабиринт, 1998. – 336 с.
  2. Быкова Г.В. Явление лакунарности на уроках русского языка в школе: Учебное пособие. – Благовещенск: БГПУ, 2005. – 87 с.
  3. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. – М.: Наука, 1981. – 139 с.
  4. Дридзе Т.М. Язык и социальная психология. – М.: Высшая школа, 1980. – 224 с.
  5. Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. – М.: Наука, 1982. – 158 с.
  6. Залевская А.А. Введение в психолингвистику. – М.: РГГУ, 1999. – 382 с.
  7. Леонтьев Д.А. Психология смысла. – М.: Смысл, 1999. – 488 с.
  8. Мосунова Л.А. Структура и психологические условия развития смыслового понимания художественных текстов: дисс. … докт. психол. наук. – М., 2006. – 291 с.
  9. Неронова И.В. Детализация и лакунарность как принципы конструирования художественных миров в творчестве братьев Стругацких 1980-х гг. // Ярославский педагогический вестник. – 2010. – № 4. – С. 281-285.
  10. Новиков А.И. Лингвистические и экстралингвистические элементы семантики текста // Аспекты общей и частной лингвистики. – М.: Наука, 1982. – С. 10-22.
  11. Сорокин Ю.А., Марковина И.Ю. Культура и ее этнопсихолингвистическая ценность // Этнопсихолингвистика. – М.: Наука, 1988. – С. 5-18.
  12. Сорокин Ю.А., Марковина И.Ю. Культура и текст. Введение в лакунологию: учеб. пособие. – М.: ГЭОТАР-Медиа, 2010. – 144 с.
  13. Шаповал С.А. Проблема отбора предметного содержания учебных задач для образовательной области «Филология». [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.philology.ru/marginalia/sshapoval1.htm
[ENG]
  1. Brudnyi, A.A. (1998), Psychological hermeneutics [Psikhologicheskaya germenevtika], Labirint, Moscow, 336 p.
  2. Bykova, G.V. (2005), Phenomenon of text gaps at Russian lessons in school: study guide [Yavlenie lakunarnosti na urokakh russkogo yazyka v shkole: Uchebnoe posobie], BGPU, Blagoveshchensk, 87 p.
  3. Dridze, T.M. (1980), Language and Social Psychology [Yazyk i sotsial'naya psikhologiya], Vysshaya shkola, Moscow, 224 p.
  4. Gal'perin, I.R. (1981), Text as an object of linguistic research [Tekst kak ob"ekt lingvisticheskogo issledovaniya], Nauka, Moscow, 139 p.
  5. Leont'ev, D.A. (1999), Psychology of meaning [Psikhologiya smysla], Smysl, Moscow, 488 p.
  6. Mosunova, L.A. (2006), Structure and psychological conditions of the development of semantic understanding of literary texts: dissertation [Struktura i psikhologicheskie usloviya razvitiya smyslovogo ponimaniya khudozhestvennykh tekstov: diss. … dokt. psikhol. nauk], Moscow, 291 p.
  7. Neronova, I.V. (2010), "Detailing and gaps as principles of the development of artistic worlds in the works by Strugatsky brothers in 1980s" ["Detalizatsiya i lakunarnost' kak printsipy konstruirovaniya khudozhestvennykh mirov v tvorchestve brat'ev Strugatskikh 1980-kh gg."], Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik, No. 4, pp. 281-285.
  8. Novikov, A.I. (1982), "Linguistic and extralinguistic elements of text semantics", Aspects of general and private linguistics ["Lingvisticheskie i ekstralingvisticheskie elementy semantiki teksta", Aspekty obshchei i chastnoi lingvistiki], Nauka, Moscow, pp. 10-22.
  9. Shapoval, S.A. (2002), "The problem of selection of academic pursuits subject content for the educational area "Philology" ["Problema otbora predmetnogo soderzhaniya uchebnykh zadach dlya obrazovatel'noi oblasti "Filologiya"], available at: www.philology.ru/marginalia/sshapoval1.htm
  10. Sorokin, Yu.A., Markovina, I.Yu. (1988), "Culture and its ethnopsycholinguistic value", Ethnopsycholinguistics ["Kul'tura i ee etnopsikholingvisticheskaya tsennost'", Etnopsikholingvistika], Nauka, Moscow, pp. 5-18.
  11. Sorokin, Yu.A., Markovina, I.Yu. (2010), Culture and text. Introduction to lacunology: study guide [Kul'tura i tekst. Vvedenie v lakunologiyu: ucheb. posobie], GEOTAR-Media, Moscow, 144 p.
  12. Zalevskaya, A.A. (1999), Introduction to psycholinguistics [Vvedenie v psikholingvistiku], RGGU, Moscow, 382 p.
  13. Zhinkin, N.I. (1982), Speech as a conduit for information [Rech' kak provodnik informatsii], Nauka, Moscow, 158 p.
Файлы / Files 6-simakova-elena-svyatoslavovna.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article