Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Результаты экспериментального исследования проблемы формирования информационно-коммуникационной компетентности будущих учителей основ экономики в процессе профессиональной подготовки» / Article "The results of the experimental research of the problem of formation of information-communication competence of the future teachers in fundamentals of economics in the process of professional development"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Полюхович Н.В. / Archival data of the article written by Polyukhovich N.V.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Страницы / Pages 58-68
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 378.4
Заглавие / Title
[RUS]
Результаты экспериментального исследования проблемы формирования информационно-коммуникационной компетентности будущих учителей основ экономики в процессе профессиональной подготовки
[ENG]
The results of the experimental research of the problem of formation of information-communication competence of the future teachers in fundamentals of economics in the process of professional development
Авторы / Authors
[RUS]
Полюхович
Наталия Викторовна
Аспирант кафедры общей и социальной педагогики и управления образованием,
Ровенский государственный гуманитарный университет
[ENG]
Polyukhovich
Nataliya Viktorovna
Postgraduate student of the department "General and social pedagogics and education management"
Rivne State Humanitarian University
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье представлены результаты экспериментального исследования проблемы формирования информационно-коммуникационной компетентности будущих учителей математики и основ экономики в процессе профессиональной подготовки, прослежена динамика статистических данных, которые отображают процесс продвижения студентов до высокого уровня ее сформированности.
[ENG]
The article presents the results of an experimental study of the problem of formation of information and communication competence of future teachers of mathematics and fundamentals of economy in the course of their professional development, traces the dynamics of statistics that show the process of moving students to higher levels of its formation.
For that on the Faculty of Mathematics and Informatics of the Rivne State Humanitarian University a pedagogical experiment was held. The study lasted during 2008-2013, and the number of participants in the experiment was 186 five-year students, who studied the specialty "teacher of mathematics and fundamentals of economy".
Criteria have been developed that meet the relevant components of information and communication competence: value-motivational, cognitive, operational and technological, personal and reflexive.
At the beginning of the experiment a low level of the development of the components of information and communication competence was determined in more than 50% of the students.
The further course of the experimental work suggested testing of pedagogical technology for the development of information and communication competence of future teachers of the foundations of economy with the use of the developed technique, namely the study of propaedeutic course "Technologies of the office programming" and professional course "MS Excel and VBA in economics and finances".
After the end of the study of these courses the final cross-section was held on the development of components of information and communication competence, which has shown a significant improvement. That was confirmed by the criterion.
Текст / Text
[RUS]
Введение Говоря о сути высшего образования в современности, А.Ф. Эркин точно отмечает...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Будущие учителя математики и основ экономики
процесс профессиональной подготовки
информационно-коммуникационная компетентность
уровни сформированности
структурные компоненты
[ENG]
Future teachers of mathematics and fundamentals of economics
process of professional preparation
information-communication competence
levels of formedness
structural components
Библиография / References
[RUS]
  1. Гмурман В.Е. Теория вероятностей и математическая статистика: учеб. пособие для вузов. 9-е изд. – М.: Высш. шк., 1972. – 368 с.
  2. Грабарь М.И., Краснянская К.А. Применение математической статистики в педагогических исследованиях. Непараметрические методы. – М.: Педагогика, 1977. – 136 с.
  3. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. – СПб.: Питер, 2002. – 512 с.
  4. Концепція Державної програми розвитку освіти на 2006-2010 роки. Збірник нормативних документів з вищої освіти. – К., 2007. – 87 с.
  5. Кубашичева Л. Н. Теоретические и практические основы развития профессиональной Я-концепции студентов-будущих педагогов. – Майкоп: АГУ, 2000. – 341 с.
  6. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 роки // Управління освітою. – 2013. – № 4. – С. 27-41.
  7. Робоча програма «MS Excel i VBA в економіці та фінансах» для студентів за напрямом підготовки 8.04020101 «Педагогіка та методика середньої освіти. Математика» спеціалізація «економіка» / Розробник Н.В. Полюхович. – Рівне: РДГУ, 2012. – 8 с.
  8. Робоча програма «Технології офісного програмування» для студентів за напрямом підготовки 8.04020101 «Педагогіка та методика середньої освіти. Математика», спеціалізація «економіка» / Розробник Н.В. Полюхович. – Рівне: РДГУ, 2012. – 10 с.
  9. Эркин А.Ф. Болонский процесс и обучение специалистов для сферы безопасности // Теории и проблемы политических исследований. – 2012. – № 2-3. – С. 155-166.
[ENG]
  1. Conception of the Government program of development of education for 2006-2010: Collection of normative documents on higher education [Kontseptsiya Derzhavnoyi programi rozvitku osviti na 2006-2010 roki: Zbirnik normativnih dokumentiv z vischoyi osviti], Kiev, 2007, 87 p.
  2. Erkin A.F. (2012) "Bologna process and security training" ["Bolonskii protsess i obuchenie spetsialistov dlya sfery bezopasnosti"], Theories and Problems of Political Studies, pp. 155-166.
  3. Gmurman, V.E. (1972), Probability theory and mathematical statistics: Manual for higher education institutions [Teoriya veroyatnostey i matematicheskaya statistika: Uchebnoe posobie dlya vuzov], Vysshaya shkola, Moscow, 368 p.
  4. Grabar, M.I., Krasnyanskaya, K.A. (1977), Application of mathematical statistics in pedagogical researches. Non-parametric methods [Primenenie matematicheskoy statistiki v pedagogicheskih issledovaniyah. Neparametricheskie metodyi], Pedagogika, Moscow, 136 p.
  5. Ilin, E.P. (2002), Motivation and motives [Motivatsiya i motivy], Piter, Sankt-Peterburg, 512 p.
  6. Kubashicheva, L.N. (2000), Theoretical and practical bases of the development of professional I-concept of students – future teachers [Teoreticheskie i prakticheskie osnovyi razvitiya professionalnoy Ya-kontseptsii studentov-buduschih pedagogov], Adyigeyskiy gosudarstvennyiy universitet, Maikop, 341 p.
  7. "National strategy of the development of education in Ukraine for 2012-2021" ["Natsionalna strategiya rozvitku osviti v Ukrayini na 2012 – 2021 roki"], Upravlinnya osvitoyu, No. 4, 2013, pp. 27-41.
  8. Polyuhovich, N.V. (2012), Working program "MS Excel and VBA in economy and finances" for students of the course 8.04020101 "Pedagogics and methodology of secondary education. Mathematics", specialization "Economics" [Robocha programa "MS Excel i VBA v ekonomitsi ta finansah" dlya studentiv za napryamom pidgotovki 8.04020101 "Pedagogika ta metodika serednoi osvity. Matematika", spetsializatsiya "Ekonomika"], Rivnenskyi derzhavnyi gumanitarnyi universitet, Rivne, 8 p.
  9. Polyuhovich, N.V. (2012), Working program "Technologies of the office programming" for students of the course 8.04020101 "Pedagogics and methodology of secondary education. Mathematics", specialization "Economics" [Robocha programa "Tehnologiyi ofisnogo programuvannya" dlya studentIv za napryamom pidgotovki 8.04020101 "Pedagogika ta metodika serednoyi osviti. Matematika", spetsializatsiya "Ekonomika"], Rivnenskyi derzhavnyi gumanitarnyi universitet, Rivne, 10 p.
Файлы / Files 4-polyukhovich.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article