Авторы / Authors |
[RUS]
Тамерьян Татьяна Юльевна
Доктор филологических наук, профессор кафедры иностранных языков для естественнонаучных факультетов, Северо-Осетинский государственный университет имени К.Л. Хетагурова
Дзедаева Марина Суликоевна
Кандидат филологических наук, старший преподаватель кафедры иностранных языков для гуманитарных факультетов, Северо-Осетинский государственный университет имени К.Л. Хетагурова
[ENG]
Tameryan Tatiana Yulyevna
Doctor of Philology, Professor of the department of foreign languages for natural science faculties, North Ossetian State University
Dzedaeva Marina Sulikoevna
PhD (Philology), senior lecturer of the department of foreign languages for the humanities, North Ossetian State University
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Данная статья выявляет многообразие символической структуры концепта «число» («нымæц») как базового концепта культуры. По результатам исследования было заключено, что символическая составляющая концепта «нымæц» в осетинской лингвокультуре, репрезентированная номинатором æртæ «три», формируется на основе концептосоставляющиех признаков, символизирующих как позитивные, так и негативные аспекты жизнедеятельности осетин.
[ENG]
This article reveals the diversity of the symbolic structure of the concept "number" (nymæts) as a basic concept of culture. According to the research the symbolic component of the "number" concept in the Ossetic cultural anthropology represented by the nominator "three" (æртæ) is based on constituent features of the concept, symbolizing both the positive and negative aspects. The article presents a conceptual analysis of examples of the use of the number three in the Ossetians folklore, phraseology, epic. The examples show a tripartite world, images of three doves (a sign of unity worlds), three Nartovian families, three-legged horse, an ancient tradition of three wives, the three sacrificial cakes and others. The author concludes that the rich sacred semantics of ærtæ number "three" dates back to the Indo-European archetypal notions of temporal sequence and spatial extent, divisible to three parts.
|
Библиография / References |
[RUS]
- Абаев В.И. Избранные труды: Религия, фольклор, литература.– Владикавказ: Ир, 1990. – 640 с.
- Абаев В.И. Историко-этимологический словарь осетинского языка Т.II. – М.: Виком, 1996. – 448 с.
- Апресян Ю.Д. Избранные труды. Т.2. Интегральное описание языка и системная лексикография. – М.: Языки русской культуры, 1995. – 767 с.
- Джусойты М. Время Ацамаза. – Владикавказ: Ир, 2001. – 184 с.
- Дзадзиев А.В., Дзуцев Х.В., Караев С.М. Этногафия и мифология осетин. – Владикавказ, 1994. – 284 с.
- Жуковская И.Л. Категории и символика традиционной культуры монголов. – М., 1988. – 196 с.
- История и культура Осетии [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.iriston.com/
- Магкеева Л. Последние из Арктогеи-Арсии. – Владикавказ, 2009. – 752 с.
- Мандель Б.Р. Время на перекрестке наук: философия, культурология, психология и нейрофизиология // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. – 2012. – № 2-3. – С. 39-53.
- Мифологический словарь / под ред. Е.М. Мелетинского. – М.: Сов. энциклопедия, 1990. – 627 с.
- Осетинско-русский словарь / под ред. Гуриева Т.А. – Владикавказ: СОИГСИ, 1993. – 384 с.
- Русско-осетинский словарь. / сост. Абаев В.И. – М.: Советская энциклопедия, 1970. – 584 с.
- Топоров В.Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в области мифопоэтического: Избранное. – М.: Прогресс-Культура, 1995. – 624 с.
- Топоров В.Н. О космологических источниках раннеисторических описаний // Труды по знаковым системам, VI (Уч. зап. Тартуского гос. ун-та, вып. 308). – Тарту, 1973. – С. 106-150.
- Уарзиаты В. Праздничный мир осетин. – Владикавказ: СОИГИ, 1995. – 248 с.
[ENG]
- Abaev, V.I. (1970), Russian-Ossetian dictionary [Russko-osetinskii slovar'], Moscow, 584 p.
- Abaev, V.I. (1990), Selected works of religion, folklore and literature [Izbrannye trudy: Religiya, fol'klor, literature], Vladikavkaz, 640 p.
- Abaev, V.I. (1996), Historical and etymological dictionary of the Ossetian language [Istoriko-etimologicheskii slovar' osetinskogo yazyka], vol. II, Moscow, 448 p.
- Apresyan, Yu.D. (1995), Selected Works. Vol. 2. Integral language description and systemic lexicography [Izbrannye trudy. T.2. Integral'noe opisanie yazyka i sistemnaya leksikografiya], Moscow, 767 p.
- Dzadziev, A.V., Dzutsev, Kh.V., Karaev, S.M. (1994), Ossetians ethnography and mythology [Etnogafiya i mifologiya osetin], Vladikavkaz, 284 p.
- Dzhusoity, M. (2001), Time of Atsamaz [Vremya Atsamaza], 184 p.
- Guriev, T.A., ed. (1993), Ossetian-Russian dictionary [Osetinsko-russkii slovar'], Vladikavkaz, 384 p.
- History and culture of Ossetia [Istoriya i kul'tura Osetii], available at: http://www.iriston.com/
- Magkeeva, L. (2009), The Last of Arktogei-Arsii [Poslednie iz Arktogei-Arsii], Vladikavkaz, 752 p.
- Mandel', B.R. (2012), "Time at the crossroads of sciences: philosophy, cultural studies, psychology and neurophysiology" ["Vremya na perekrestke nauk: filosofiya, kul'turologiya, psikhologiya i neirofiziologiya"], Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being, No 2-3, pp. 39-53.
- Meletinskii, E.M., ed. (1990), Mythological dictionary [Mifologicheskii slovar'], Moscow, 627 p.
- Toporov, V.N. (1973), "About cosmological sources of early historical descriptions" ["O kosmologicheskikh istochnikakh ranneistoricheskikh opisanii"], Works on sign systems [Trudy po znakovym sistemam], VI, vol. 308, Tartu, pp. 106-150.
- Toporov, V.N. (1995), Mith. Ritual. Symbol. Image: Mythopoeic studies selected [Mif. Ritual. Simvol. Obraz: Issledovaniya v oblasti mifopoeticheskogo: Izbrannoe], Moscow, 624 p.
- Uarziaty, V. (1995), Festive world of Ossetians [Prazdnichnyi mir osetin], Vladikavkaz, 248 p.
- Zhukovskaya, I.L. (1988), Categories and symbolism of the traditional Mongols culture [Kategorii i simvolika traditsionnoi kul'tury mongolov], Moscow, 196 p.
|