Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Зритель в истории античного театра: динамика роли и функций» / Article "A spectator in the history of ancient theater: dynamics of the role and functions"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Гоевой Н.П. / Archival data of the article written by Goeva N.P.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Философия культуры
[ENG]
Philosophy of culture
Страницы / Pages 46-57
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 7.01
Заглавие / Title
[RUS]
Зритель в истории античного театра: динамика роли и функций
[ENG]
A spectator in the history of ancient theater: dynamics of the role and functions
Авторы / Authors
[RUS]
Гоева
Нина Павловна
Преподаватель факультета русского языка и общеобразовательных дисциплин,
Российский Университет Дружбы Народов
[ENG]
Goeva
Nina Pavlovna
Lecturer of the department of Russian Language and general studies,
Peoples' Friendship University of Russia
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена некоторым аспектам образа зрителя в театре античной древности. Автор рассматривает генезис и особенности зрительского восприятия в применении к различным жанрам античной драмы. Автор приходит к выводу о том, что коммуникация со зрителем к театре античности во многом опиралась на хор, исполнявший функцию посредничества между актером и зрителем; разделенность миров драматического события и публики вели не к сочувствию к герою (как к равному), но к страху и состраданию (в отношении мифического героя).
[ENG]
In fact, the inception of spectator as an organized mass was associated with the organization of amphitheaters as seeing places for the game, actions of the chorus and actors.
The problem of spectator in ancient theater has never been the subject of any particular serious research. Perceptual psychology and sociology of the theater audience have developed in those times, when talking about the audience perception in antiquity anything precise was not possible.
However, the sources available today on the history and culture of ancient Greece can be judged not only on the social portrait of the theater audience, but also, more importantly, to try to re-create the schema of artistic communication.
The spectator was aware of his experience as unique: ancient tragedy was written, in principle, for a one-time execution and focused on listening to the spectator, not the reader.
While the relationship between the stage and the audience closer to comedy, than a tragedy, as the connection between the game and reality is quite clear. Spectators are regularly turned to, they are included within the play in different ways.
Текст / Text
[RUS]
Введение Проблема зрителя в античном театре сама по себе...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Античный театр
трагедия
комедия
сатировская драма
Аристотель
Аристофан
Эсхил
хор
парабазис
катарсис
история театра
зритель
[ENG]
Antique theater
tragedy
comedy
satiric drama
Aristotle
Aristophanes
Aeschylus
chorus
parabasis
catharsis
history of the theater
audience
Ссылки / References
[RUS]
  1. Кереньи К. Дионис: Прообраз неиссякаемой жизни. – М.: Ладомир, 2007. – 319 с.
  2. Павленко А. Теория и театр. – СПб.: С.-Петерб. ун-т, 2006. – 238 с.
  3. Позднев М. Психология искусства. Учение Аристотеля. – М.: Русский Фонд Содействия Образованию и Науке, 2010. – 818 с.
  4. Титова Е.В. Культ Диониса и его место в полисной идеологии Афин: дис. … канд. истор. наук. – М., 2003. – 208 с.
  5. Трубочкин Д.В. Античная литература и драматургия. – М., 2010. – 224 с.
  6. Ярхо В.Н. Драматургия Эсхила и некоторые проблемы древнегреческой трагедии. – М., 1976. – 302 с.
  7. Croally N. Tragedy’s Teaching // Gregory J. A companion to Greek Tragedy. – Malden: Blackwell Publishing, 2005. – Pр. 55-70.
  8. Halliwell V. Learning from Suffering: Ancient Responses to Tragedy // Gregory J. A companion to Greek Tragedy. – Malden: Blackwell Publishing. – Pp. 394-412.
  9. Seidensticker B. Dithyramb, Comedy, and Satyr-Play // Gregory J. A companion to Greek Tragedy. – Malden: Blackwell Publishing, 2005. – Pp. 38-54.
[ENG]
  1. Croally, N. (2005), "Tragedy's Teaching", Gregory J. A companion to Greek Tragedy, Blackwell Publishing, Malden, pp. 55-70.
  2. Halliwell, V. (2005), "Learning from Suffering: Ancient Responses to Tragedy", Gregory J. A companion to Greek Tragedy, Blackwell Publishing, Malden, pp. 394-412.
  3. Keren'I, K. (2007), Dionysus: The prototype of inexhaustible life [Dionis: Proobraz neissyakaemoi zhizni], Ladomir, Moscow, 319 p.
  4. Pavlenko, A. (2006), Theory and theater [Teoriya i teatr], S.-Peterb. un-t, St. Petersburg, 238 p.
  5. Pozdnev, M. (2010), Psychology of Art. Aristotle doctrine [Psikhologiya iskusstva. Uchenie Aristotelya], Russkii Fond Sodeistviya Obrazovaniyu i Nauke, Moscow, 818 p.
  6. Seidensticker, B. (2005), "Dithyramb, Comedy, and Satyr-Play", Gregory J. A companion to Greek Tragedy, Blackwell Publishing, Malden, pp. 38-54.
  7. Titova, E.V. (2003), The cult of Dionysus and its place in the ideology of the polis of Athens: dissertation [Kul't Dionisa i ego mesto v polisnoi ideologii Afin: dis. … kand. istor. nauk], Moscow, 208 p.
  8. Trubochkin, D.V. (2010), Ancient literature and drama [Antichnaya literatura i dramaturgiya], Moscow, 224 p.
  9. Yarkho, V.N. (1976), The dramaturgy of Aeschylus and some problems of Greek tragedy [Dramaturgiya Eskhila i nekotorye problemy drevnegrecheskoi tragedii], Moscow, 302 p.
Файлы / Files 2-goeva-nina-pavlovna.pdf

Выходные данные журнала «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being", which includes the article