Article output data
Рубрика / Features |
[RUS]
Теория и история культуры
[ENG]
Theory and history of culture
|
Страницы / Pages | 10-19 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 008:316.33/.35 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Китч как норма современной культуры[ENG]
Kitsch as a norm of modern culture |
Авторы / Authors |
[RUS]
Варакина
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена одной из проблем современной культуры – китчу как эстетическому явлению. Автор делает акцент на социальных условиях возникновения китча, обращаясь к разным эпохам, в том числе переходным и кризисным. Анализ современного искусства затронул вопросы авангарда, модернизма и постмодернизма, сочетание заимствований, эклектики и китча в их контексте. Все это не только позволило выявить сущностные характеристики китча, но и прийти к выводу об усилении китча в обществе потребления.
[ENG]
Article is dedicated to one of the problems of contemporary culture: kitsch as an aesthetic phenomenon. The aim of this study is not only the definition of the boundaries of kitsch as a phenomenon of culture and art, but also the identifying of the causes of its occurrence. The author focuses on the social conditions of the emergence of kitsch, referring to different epochs, including transition and crisis. Kitsch is characterized by a number of features that make recognize it: mass and, as a consequence, the popularity, vulgarity; using of ready-made samples as symbols of elite culture; some mush, sensuality and technical excellence; practicality, comfort and therefore focus on the commercial success; opposed to elitist culture and gourmet tastes. Analysis of contemporary art raised questions of avant-garde, modernism and postmodernism art. The twentieth century and the democratization of culture became a powerful impetus to the strengthening, development and complication of kitsch. It gradually turned out of the crisis and the social phenomenon into an independent artistic and aesthetic system. Kitsch becomes the leading movement of postmodernism. The author reveals the essential characteristics of kitsch and comes to a conclusion on the strengthening of kitsch in a consumer society. Coping with illness of kitsch will be the beginning of a new period in the world history, the birth of a new hyper-style.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Китч – один из наиболее часто употребляемых терминов…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по культурологии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Китч
эклектика общество потребления культура потребления поп-арт постмодернизм [ENG]
Kitsch
eclectic consumer society consumer culture pop art postmodernism |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 1-varakina.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Варакина Г.В. Китч как норма современной культуры // Культура и цивилизация. – 2014. – № 5. – С. 10-19.
[ENG]
Varakina, G.V. (2014) Kitch kak norma sovremennoi kul'tury [Kitsch as a norm of modern culture]. Kul'tura i tsivilizatsiya [Culture and Civilization], 5, pp. 10-19 (in Russian).
|
Архивные данные журнала по культурологии № 5 за 2014 год «Культура и цивилизация», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Culture and Civilization", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено