Рубрика / Features |
[RUS]
Теория и история искусства
[ENG]
Theory and history of art
|
Страницы / Pages |
42-56 |
Тип / Type |
[RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers |
[УДК] 7.072.2 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Иконология как герменевтика канонического искусства
[ENG]
Iconology as hermeneutics of canonical art
|
Авторы / Authors |
[RUS]
Курасов Сергей Владимирович
Профессор, доктор искусствоведения, ректор Московской государственной художественно-промышленной академии им. С.Г. Строганова
[ENG]
Kurasov Sergei Vladimirovich
Professor, Doctor of Arts, rector of Moscow State Art and Industry Academy
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Иконология, понимаемая как герменевтика канонического, «сакрального» искусства, является одним из сравнительно новых направлений искусствознания. Охарактеризованы теоретические основания иконологического метода в искусствознании и приведены доводы о соотношении иконографии и иконологии. Рассмотрена история исследования сакрального искусства средневековой Руси, охарактеризовано сходство между тибетским и русским каноническим искусством (обратная перспектива). Автор подытоживает характерные черты канонического искусства: дидактичность, выражение истин сакрального толка, отказ от правдоподобия, творческое участие зрителя, анонимность, повторяемость.
[ENG]
The article is devoted to the iconology study of traditional sacred art. It describes the role of the iconography in the history of the study of sacred art and iconographic approach of Émile Mâle. Mâle has become one of the most successful interpreters of medieval art, that has traditionally been seen as "dark" and "bleak". The definitions of canonical art by Émile Mâle are correlated with the characteristics of traditional Tibetan art. Iconology, understood as hermeneutics of canonical sacred art, is one of the relatively new areas of art history. The sources of iconology are rapidly developing linguistics, with a theory of sign systems, neo-Gestalt psychology and, in particular, the symbol theory of E. Cassirer. The theoretical grounds of iconological method in art criticism are characterized, and arguments on iconography and iconology ratio are presented. The history of the study of religious art of medieval Russia is described, showing the similarities between the Tibetan and Russian canonical art ("reverse perspective"). Russian art history has developed a unique theory of "reverse perspective" and a combination of different perspectives as a specific expressive means of traditional art. The author summarizes the characteristics of canonical art: didacticism, the expression of the sacred truths, the rejection of likelihood, creative audience participation, anonymity, repeatability.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Иконология, являющаяся одним из направлений семантического…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по культурологии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Иконология иконография символика сакральное искусство традиционное искусство
[ENG]
Iconology iconography symbolism sacred art traditional art canonical art hermeneutics realism Émile Mâle icons reverse perspective
|
Библиография / References |
[RUS]
- Андросов В.П. Буддизм Ваджраяны // Иконография Ваджраяны. Альбом. – М.: Дизайн. Информация. Картография, 2003. – С. 528-538.
- Арнхейм Р. Новые очерки по психологии искусства. – М., 1994. – 352 c.
- Бычков В.В. Русская средневековая эстетика XI-XVII века. – М.: Мысль, 1995. – 637 с.
- Ванеян С.С. Архитектура и иконография. Архитектурный символизм в зеркале классической методологии: дисс. … докт. искусствоведения. – М., 2007. – 48 с.
- Говинда А. Творческая медитация и многомерное сознание. – М., 1993. – 448 c.
- Кассирер Э. Философия символических форм. – М.; СПб.: Университетская книга, 2002. – Том 1. Язык. – 272 с.
- Кулигин Д. Эмиль Маль. Астрология и наука в искусстве конца средневековья [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://derzhavnaya.spb.ru/lib/kul/kuligin-mal.html.
- Курасов С.В. Тибетский буддизм как наследник индийской традиции и его развитие // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. – 2014. – № 5. – С. 46-63.
- Лотман Ю.М. Статьи по семиотике культуры и искусства. – СПб.: Академический проект, 2002. – 550 с.
- Панофский Э. Перспектива как «символическая форма». Готическая архитектура и схоластика. – СПб.: Азбука-классика, 2004. – 337 с.
- Панофский Э. Смысл и толкование изобразительного искусства. – СПб, 1999. – 455 с.
- Панофский Э. Этюды по иконологии: Гуманистические темы в искусстве Возрождения. – СПб.: Азбука-классика, 2009. – 432 с.
- Расторгуев А. Жизнь и труды Эмиля Маля // Маль Э. Религиозное искусство XIII века во Франции. – М., 2008. – С. 5-20.
- Успенский Б.А. Семиотика искусства. – М.: Языки русской культуры, 1995. – 416 с.
- Флоренский П.А. Соч. в 4-х тт. – М.: Мысль, 1999. – Т. 3 (1). – 600 c.
- Эко У. Эволюция средневековой эстетики. – М.: Азбука-классика, 2004. – 288 с.
- Male E. Religious Art in France: XIII century. A Study in Medieval Iconography and Its Sources of Inspiration. – London, New York, 1913. – 414 p.
[ENG]
- Androsov V.P. (2003) Buddizm Vadzhrayany [Vajrayana Buddhism]. In: Ikonografiya Vadzhrayany. Al'bom [Vajrayana iconography. Album]. Moscow: Dizain. Informatsiya. Kartografiya Publ., pp. 528-538.
- Arnheim R. (1994) Novye ocherki po psikhologii iskusstva [New Essays on the Psychology of Art]. Moscow.
- Bychkov V.V. (1995) Russkaya srednevekovaya estetika XI-XVII veka [Russian medieval aesthetics of XI-XVII century]. Moscow: Mysl' Publ.
- Cassirer E. (2002) Filosofiya simvolicheskikh form. Tom 1. Yazyk [The Philosophy of Symbolic Forms. Volume 1: Language]. Moscow, St. Petersburg: Universitetskaya kniga Publ.
- Eco U. (2004) Evolyutsiya srednevekovoi estetiki [The Development of Medieval Aesthetics]. Moscow: Azbuka-klassika Publ.
- Florenskii P.A. (1999) Sochineniya [Works]. In 4 vols. Vol. 3 (1). Moscow: Mysl' Publ.
- Govinda A. (1993) Tvorcheskaya meditatsiya i mnogomernoe soznanie [Creative Meditation and Multi-Dimensional Consciousness]. Moscow.
- Kuligin D. Emil' Mal'. Astrologiya i nauka v iskusstve kontsa srednevekov'ya [Émile Mâle. Astrology and science in the art of the late Middle Ages]. Available at: http://derzhavnaya.spb.ru/lib/kul/kuligin-mal.html [Accessed 12/03/14].
- Kurasov S.V. (2014) Tibetskii buddizm kak naslednik indiiskoi traditsii i ego razvitie [Tibetan Buddhism as the successor to the Indian tradition and its evolution]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke [Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being], 5, pp. 46-63.
- Lotman Yu.M. (2002) Stat'i po semiotike kul'tury i iskusstva [Articles on the semiotics of culture and art]. St. Petersburg: Akademicheskii proekt Publ.
- Mâle E. (1913) Religious Art in France: XIII century. A Study in Medieval Iconography and Its Sources of Inspiration. London, New York.
- Panofsky E. (2004) Perspektiva kak "simvolicheskaya forma". Goticheskaya arkhitektura i skholastika [Perspective as Symbolic Form. Gothic Architecture and Scholasticism]. St. Petersburg: Azbuka-klassika Publ.
- Panofsky E. (2004) Smysl i tolkovanie izobrazitel'nogo iskusstva [Meaning in the Visual Arts]. St. Petersburg.
- Panofsky E. (2009) Etyudy po ikonologii: Gumanisticheskie temy v iskusstve Vozrozhdeniya [Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance]. St. Petersburg: Azbuka-klassika Publ.
- Rastorguev A. (2008) Zhizn' i trudy Emilya Malya [Life and works of Émile Mâle]. In: Mâle E. Religioznoe iskusstvo XIII veka vo Frantsii [Religious Art in France: XIII century]. Moscow, pp. 5-20.
- Uspenskii B.A. (1995) Semiotika iskusstva [Semiotics of art]. Moscow: Yazyki russkoi kul'tury Publ.
- Vaneyan S.S. (2007) Arkhitektura i ikonografiya. Arkhitekturnyi simvolizm v zerkale klassicheskoi metodologii: Doct. Diss. [Architecture and iconography. Architectural symbolism in the mirror of classical methodology. Doct. Diss.]. Moscow.
|
Файлы / Files |
3-kurasov.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Курасов С.В. Иконология как герменевтика канонического искусства // Культура и цивилизация. – 2014. – № 6. – С. 42-56.
[ENG]
Kurasov S.V. (2014) Ikonologiya kak germenevtika kanonicheskogo iskusstva [Iconology as a hermeneutics of canonical art]. Kul'tura i tsivilizatsiya [Culture and Civilization], 6, pp. 42-56.
|