Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по педагогике «Обучение будущих учителей иностранного языка на основе деятельностного подхода»

Article "Training future foreign language teachers on the basis of the activity approach"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные педагогической статьи Трубачёвой Д.В.

Archival data of the article written by Trubacheva D.V.

Выходные данные статьи по педагогическим наукам

Article output data

Страницы / Pages 44-57
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 371.134 : 811 (07)
Заглавие / Title
[RUS]
Обучение будущих учителей иностранного языка на основе деятельностного подхода
[ENG]
Training future foreign language teachers on the basis of the activity approach
Авторы / Authors
[RUS]
Трубачёва
Дарья Владимировна
Старший преподаватель,
Национальный педагогический университет им. М. П. Драгоманова, Институт иностранной филологии
[ENG]
Trubacheva
Darya Vladimirovna
Senior lecturer,
National Pedagogical Dragomanov University, Institute of Foreign Languages
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье раскрыта проблема реализации деятельностного подхода в обучении студентов-филологов, рассматривается возможность подготовки будущих учителей иностранного языка на основе овладения способами коммуникативной деятельности, которые характеризуют процесс ее осуществления и усвоения в конкретных ситуациях общения в соответствии с их индивидуальными особенностями. Определены дидактические условия формирования коммуникативной деятельности будущих учителей иностранного языка.
[ENG]
The problem of realization of the activity approach in teaching students of philology is studied, the possibility of organizing training of future foreign language teachers on the basis of mastering methods of communicative activity is considered. Essence of ways of communicative activities, their structure and types shall be regarded. They are treated as teaching methods that characterize the implementation and assimilation of communicative activity by students in specific situations of communication.
Conditions of formation of didactic methods of communicative activity are defined: implementation of the principles of the communicative orientation of training, activity and consciousness of the individual in communication; deepening of the theoretical preparation for the implementation of communication activities; consistent and systematic way of the formation of communicative activity as the basis for mastery of communicative skills; interconnected learning of philological disciplines and methods of communicative activities in the classroom and in the period of teaching practice; account of the individual characteristics of the students in the organization of communication. The methods of formation of communicative activities are presented, in particular, a system of communicative tasks and exercises, which students will gradually and consistently perform to master language and speech skills and experience of communicative activity.
Optimal conditions for the formation of communicative activities of students with different levels of communication skills are provided through differentiated instructions, whereby the organization of training is adapted to their individual characteristics, methods and techniques.
Текст / Text
[RUS]
Введение Современное общество предъявляет новые требования…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по педагогике)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Деятельностный подход
коммуникативная деятельность
способы коммуникативной деятельности
формирование коммуникативной деятельности
[ENG]
Activity approach
commucative activity
methods of commucative activity
didactic conditions of the communicative activities formation
Библиография / References
[RUS]
  1. Леонтьев А. А. Психология общения. – 2-е изд. – М., 1997. – 365 с.
  2. Якиманская И. С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. – М., 2000. – 112 с.
  3. Бондар В. І. Дидактика. – К., 2005. – 264 с.
  4. Мартинова Р. Ю. Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов: [Монографія] – К., 2004. – 454 с.
  5. Савченко О. Я. Системний підхід до модернізації змісту загальної середньої освіти // Рідна школа. – 2010. – № 1-2. – С. 3-7.
  6. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. – К., 2006. – 352 с.
[ENG]
  1. Bondar, I.V. (2005), Didactics [Didaktika], Kiev, 264 p.
  2. Fitsula, M.M. (2006), High School Pedagogy: study guide [Pedagogіka vishchoї shkoli: Navch. posib.], Kyiv, 352 p.
  3. Leontiev, A.A. (1997), Psychology of Communication. 2nd ed. [Psyhologiya obshcheniya. 2-e izd.], Moscow, 365 p.
  4. Martynova, R.Y. (2004), Holistic generally didactic content model of teaching foreign languages: Monograph [Tsіlіsna zagalnodydactychna model zmіstu navchannya іnozemnikh mov: Monografіya], Kiev, 454 p.
  5. Savchenko, A.J. (2010), "Systematic approach to modernization of general secondary education" ["Systemnyi pіdhіd do modernіzatsії zmіstu zagalnoї seredn'oї osvіti"], Ridna schkola, No. 1-2, pp. 3-7.
  6. Yakimanskaya, I.S. (2000), Personality-oriented education in the modern school [Lichnostno-orientirovanoe obuchenie v sovremennoi shkole], Moscow, 112 p.
Файлы / Files 4-trubacheva.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Трубачёва Д.В. Обучение будущих учителей иностранного языка на основе деятельностного подхода // Педагогический журнал. – 2014. – № 3. – С. 44-57.
[ENG]
Trubacheva, D.V. (2014), "Training future foreign language teachers on the basis of the activity approach" ["Obuchenie budushchikh uchitelei inostrannogo yazyka na osnove deyatel'nostnogo podkhoda"], Pedagogicheskii zhurnal (Pedagogical Journal), No. 3, pp. 44-57.

Выходные архивные данные издания «Педагогический журнал» за 3`2014, в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article.