Article output data
Страницы / Pages | 46-63 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 294.321 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Тибетский буддизм как наследник индийской традиции и его развитие[ENG]
Tibetan Buddhism as the successor to the Indian tradition and its evolution |
Авторы / Authors |
[RUS]
Курасов
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена роли индийского буддизма в развитии тибетской религии (северного буддизма) и дальнейшему развитию традиции данной религии. Автор уделяет внимание истории перевода священных текстов буддизма с индийского языка на тибетский, освещает «победу» индийской версии буддизма над китайской в истории тибетской религии и реформу Цзонкхавы. В статье описываются основные принципы буддизма махаяны и ваджраяны (тантрического буддизма).
[ENG]
Article focuses on the role of Indian Buddhism in the development of Tibetan religion (Northern Buddhism) and the further development of the tradition of the religion. One of the strategic goals of the article is a negation of the provisions of the decomposition of the Buddhist tradition in Tibet, which has become one of the justifications for the conquest of Tibet by China in the middle of the XX century. The author focuses on the history of the translation of the sacred texts of Buddhism from Sanskrit into Tibetan. Metaphysical terminology of Tibetan language was created on the basis of Sanskrit: to transmit a complex religious and philosophical terminology Buddhist monks in Tibet and Indian specialists have created a layer of artificial vocabulary of the Tibetan language based on Sanskrit terminology. The article deals with the "victory" of the Indian version of Buddhism over the Chinese in the history of Tibetan religion and reform of Tsongkhapa. The article describes the basic principles of Buddhism, Mahayana and Vajrayana (Tantric Buddhism). The heart of the Tibetan tradition and the top of the mysteries of Vajrayana became the "Kalachakra Tantra" ("Wheel of Time Tantra"), translated into Tibetan in the middle of the XI century. The author comes to the conclusion that Indian Buddhism in its highest development was preserved in Tibet, thanks to the proximity of India and Tibet and active cultural exchange during the XI – XII century, on the threshold of disappearance of Buddhism in India.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение. Краткая предыстория тибетского буддизма Современные…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по философии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Буддизм
история буддизма тибетский буддизм ламаизм северный буддизм махаяна вадржаяна тантры буддийский канон нирвана дхармы [ENG]
Buddhism
the history of Buddhism Tibetan Buddhism Lamaism Northern Buddhism Mahayana Vajrayāna Tantra Buddhist canon nirvana dharma |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 3-kurasov.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Курасов С.В. Тибетский буддизм как наследник индийской традиции и его развитие // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. – 2014. – № 5. – С. 46-63.
[ENG]
Kurasov, S.V. (2014) Tibetskii buddizm kak naslednik indiiskoi traditsii i ego razvitie [Tibetan Buddhism as the successor to the Indian tradition and its evolution]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke [Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being], 5, pp. 46-63 (In Russian).
|
Выходные архивные данные философского журнала № 5`2014 «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено