Article output data
Страницы / Pages | 64-85 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 130.2 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Герменевтика кинореальности[ENG]
Hermeneutics of movie reality |
Авторы / Authors |
[RUS]
Лепихова
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Автор исследует возможности герменевтики как способы исследования кинематографа. В статье сравниваются подходы к кино философов Ж.Делеза, К.Метца, Н.Хренова и других теоретиков кино. Автор рассматривает базовые основания для построения «герменевтического круга» исследования кино: противопоставление света и тьмы, вещности и видимости, парадоксы движения и времени, происхождение кино от литературы. В статье приводятся элементы герменевтического анализа кино на примерах фильмов Алексея Балабанова: «Счастливые дни», «Трофим», «Замок», «Про уродов и людей», «Брат», «Брат-2».
[ENG]
The author explores the possibility of hermeneutics as a methdology of cinema research. The article compares the approaches to cinema by philosophers G.Deleuze, K. Metz, N.Hrenov and other film theorists. The author examines the basic foundation for building a "hermeneutic circle" of cinema studies: the opposition of light and darkness, materiality and visibility, movement and paradoxes of time, the origin of the movie from the literature. The paper defines the units of movie analysis: frame, angle of view, the plan (the image-movement), montage, time, color, sound. The author gives the elements of hermeneutical analysis of the examples of films by Alexei Balabanov Schastlivye dni (Happy Days), Trofim, Zamok (Castle), Pro urodov i lyudei (Freaks and Men), Brat (Brother), Brat-2 (Brother 2). The author concludes that the hermeneutics of movie passes all levels of analysis, it is able to combine the results of the single-frame, planning, installation, color, sound and other levels of director's decision. Probably, each of the used levels can be used as a starting point for the hermeneutic circle. The most fruitful search in the field of director's hermeneutic creativity must necessarily rely on a small number of interconnected levels or points of analysis.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Кинореальность как система создания…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по философии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Кино
философия кино герменевтика методика исследования кино образ-движение кадр монтаж герменевтический круг угол зрения время [ENG]
Cinema
film philosophy hermeneutics methodology of movie research image motion frame montage hermeneutic circle the angle of view time |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 4-lepikhova.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Лепихова И.В. Герменевтика кинореальности // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. – 2014. – № 5. – С. 64-85.
[ENG]
Lepikhova, I.V. (2014) Germenevtika kinoreal'nosti [Hermeneutics of movie reality]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke [Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being], 5, pp. 64-85 (In Russian).
|
Выходные архивные данные философского журнала № 5`2014 «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено