Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по политологии «Система массовых коммуникаций как элемент политических процессов и инструмент политических технологий»

Article "The system of mass communication as an element of political processes and tools of political technologies"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Публикация научных статей

Архивные данные политологической статьи Дуняевой М.М.

Archival data of the article written by Dunyaeva M.M.

Выходные данные научной статьи по политическим наукам

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Политическая культура и идеологии
[ENG]
Political culture and ideology
Страницы / Pages 26-50
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 32.019.51
Заглавие / Title
[RUS]
Система массовых коммуникаций как элемент политических процессов и инструмент политических технологий
[ENG]
The system of mass communication as an element of political processes and tools of political technologies
Авторы / Authors
[RUS]
Дуняева
Мадона Муразовна
Заместитель директора службы информации телеканала Life News,
аспирант, Сибирский институт управления,
филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
[ENG]
Dunyaeva
Madona Murazovna
Deputy director of information service channel Life News,
graduate student, Siberian Institute of Management,
of Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена роли средств массовых коммуникаций (СМК) в политических процессах. Автор исследует понятие СМК, рассматривает отличительные особенности СМК по сравнению с традиционными СМИ. Автор приходит к выводу о том, что средства массовой коммуникации в настоящее время непосредственным образом воздействуют как на экономические и социальные, так и на политические процессы, что делает их совершенно особым общественным институтом.
[ENG]
Article is devoted to the role of mass communication in the political process. The author concludes that modern mass communication directly affect both the economic and the social and political processes. Contemporary media are marked as multimedia, interactive, multi-channel. New formats of mass communications can continuously update the information and make it available in real-time. Most global impact of mass media on modern society is that social reality is gradually acquiring the quality of virtual reality, which affects the socio-political processes. Media can be regarded as an integral part of the socio-political process, promote the participation of the broader population groups in the formation of public policy. Modern way of mass communication have become an ideal platform for the formation of political discourse, relatively free from the control of the authorities. The main tool of mass media impact on political processes includes official media channels, social networks and the blogosphere. Events of the "Arab spring", "Euromaidan" demonstrated that the media are able to influence political processes, and in some cases even to initiate them. Modern international conflicts largely occur in the information space.
Текст / Text
[RUS]
Введение Средства массовой коммуникации (СМК), в качестве средств…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по политологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
СМИ
СМК
политические процессы
медиакоммуникация
мультимедийность
интерактивность
интернет
блогосфера
социальные сети
политический дискурс
[ENG]
Media
political processes
media communications
multimedia
interactive
Internet
blogosphere
social networks
political discourse
Библиография / References
[RUS]
  1. Бакулев Г.П. Массовая коммуникация: западные теории и концепции. – М.: Аспект Пресс, 2005. – 176 с.
  2. Барабанов М.С., Коновалов И.П., Куделев В.В. и др. Чужие войны. – М.: Центр анализа стратегий и технологий, 2012. – 272 с.
  3. Вартанова Е.Л. Медиаэкономика зарубежных стран. – М. Аспект-пресс, 2003. – 335 с.
  4. Виннер М. Социальные сети. – М.: Эксмо, 2011. – 269 с.
  5. Иванов Д.В. Виртуализация общества. Версия 2.0. – СПб.: Петербургское Востоковедение, 2010. – 224 с.
  6. Качкаева А.Г. Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные. – М.: А-Приор, 2010. – 200 с.
  7. Кашлев Ю.Б., Панарин И.Н., Галумов Э.А. (ред.) Информация, массовая коммуникация и международные отношения. – М.: Дипломатическая академия МИД России, 2011. – 616 с.
  8. Клочков Г. Внутренние причины этнополитических конфликтов на Юге России // Россия и мусульманский мир. – 2010. – №6 (216). – С. 40-47.
  9. Кравцов В.В. Инновационная политика и власть в современном медийном пространстве: автореферат дисс. … докт. филос. наук. – М., 2012. – 29 с.
  10. Крикунова В. Мировые СМИ – инструмент политического влияния // Обозреватель. – 2012. – № 4. – С. 102-105.
  11. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. – М.: Кучково поле, 2007. – 464 с.
  12. Маркелов К.В. Журналистика и власть: этика взаимоотношений, резервы взаимодействия // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. – 2009. – №1. – С. 36-47.
  13. Мартынова Е.И. Проблемы влияния ресурсов сети интернет на политическую активность молодежи в современной России: автореферат дисс. … канд. полит. наук. – М., 2011. – 22 с.
  14. Машкова С.Г. Интернет-журналистика. – Тамбов, 2011. – 80 с.
  15. Носик А. СМИ русского Интернета: теория и практика. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.nethistory.ru/biblio/1043177564.html
  16. Пригожин И.Р. Сетевое общество // СОЦИС. – 2008. – №1. – С. 24-27.
  17. Рейнгольд Г. Умная толпа: новая социальная революция. – М.: Вектор, 2006. – 416 с.
  18. Соловьев А.И. Политология. Политическая теория. Политические технологии. – М.: Аспект Пресс, 2001. – 559 с.
  19. Стинс О., ван Фухт Д. Новые медиа // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 8. – 2008. – Вып. 7. – С. 98-106.
  20. Тоффлер Э. Шок будущего. – М.: АСТ, 2002. – 784 с.
  21. Lambeth B.S. Nato's Air War for Kosovo: A Strategic and Operational Assessment. – Rand Corporation, 2001. – 312 p.
[ENG]
  1. Bakulev, G.P. (2005) Massovaya kommunikatsiya: zapadnye teorii i kontseptsii [Mass communication: Western theories and concepts]. Moscow: Aspekt Press.
  2. Barabanov, M.S., Konovalov, I.P., Kudelev, V.V., Tseluiko, V.A. (2012) Chuzhie voiny [Foreign wars]. Moscow: Tsentr analiza strategii i tekhnologii.
  3. Ivanov, D.V. (2010) Virtualizatsiya obshchestva. Versiya 2.0 [Virtualization of society. Version 2.0]. Saint Petersburg: Peterburgskoe Vostokovedenie.
  4. Kachkaeva, A.G. (2010) Zhurnalistika i konvergentsiya: pochemu i kak traditsionnye SMI prevrashchayutsya v mul'timediinye [Journalism and convergence: why and how traditional media are transformed into multimedia]. Moscow: A-Prior.
  5. Kashlev, Yu.B., Panarin, I.N., Galumov, E.A. (ed.) (2011) Informatsiya, massovaya kommunikatsiya i mezhdunarodnye otnosheniya [Information, mass communication and international relations]. Moscow: Diplomaticheskaya akademiya MID Rossii.
  6. Klochkov, G. (2010) Vnutrennie prichiny etnopoliticheskikh konfliktov na Yuge Rossii [Internal causes of ethnic conflicts in the South of Russia]. Rossiya i musul'manskii mir [Russia and the Muslim world], 6 (216), pp. 40-47.
  7. Kravtsov, V.V. (2012) Innovatsionnaya politika i vlast' v sovremennom mediinom prostranstve [Innovation policy and power in contemporary media space]. Unpublished thesis abstract (PhD.), Moscow.
  8. Krikunova, V. (2012) Mirovye SMI – instrument politicheskogo vliyaniya [World's media as a tool of political influence]. Obozrevatel', 4, pp. 102-105.
  9. Lambeth, B.S. (2001) Nato's Air War for Kosovo: A Strategic and Operational Assessment. Rand Corporation.
  10. Markelov, K.V. (2009) Zhurnalistika i vlast': etika vzaimootnoshenii, rezervy vzaimodeistviya [Journalism and power: the ethics of relationships and reserves of interaction]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 10. Zhurnalistika [Bulletin of Moscow University. Series 10. Journalism], 1, pp. 36-47.
  11. Martynova, E.I. (2011) Problemy vliyaniya resursov seti internet na politicheskuyu aktivnost' molodezhi v sovremennoi Rossii [Problems of the influence of Internet resources on political activity of young people in modern Russia]. Unpublished thesis abstract (PhD.), Moscow.
  12. Mashkova, S.G. (2011) Internet-zhurnalistika [Internet journalism]. Tambov.
  13. McLuhan, M. (2007) Ponimanie media: vneshnie rasshireniya cheloveka [Understanding media: The extensions of man]. Moscow: Kuchkovo pole.
  14. Nosik, A. SMI russkogo Interneta: teoriya i praktika [Russian Internet media: theory and practic] [Online]. Available at: http://www.nethistory.ru/biblio/1043177564.html [Accessed 12/06/14]
  15. Prigozhin, I.R. (2008) Setevoe obshchestvo [Network society]. SOTsIS, 1, pp. 24-27.
  16. Reinhold, G. (2006) Umnaya tolpa: novaya sotsial'naya revolyutsiya [Smart crowd: the new social revolution]. Moscow: Vektor.
  17. Solov'ev, A.I. (2001) Politologiya. Politicheskaya teoriya. Politicheskie tekhnologii [Political science. Political theory. Political technologies]. Moscow: Aspekt Press.
  18. Steens, O., van Fuht, D. (2008) Novye media [New media]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 8 [Bulletin of Volgograd State University. Series 8], 7, pp. 98-106.
  19. Toffler, E. (2002) Shok budushchego [Future Shock]. Moscow: AST.
  20. Vartanova, E.L. (2003) Mediaekonomika zarubezhnykh stran [Mediaekonomics of foreign countries]. Moscow: Aspekt-press.
  21. Winner, M. (2011) Sotsial'nye seti [Social networks]. Moscow: Eksmo.
Файлы / Files 2-dunyaeva.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Дуняева М.М. Система массовых коммуникаций как элемент политических процессов и инструмент политических технологий // Теории и проблемы политических исследований. – 2014. – № 5. – С. 26-50.
[ENG]
Dunyaeva, M.M. (2014) Sistema massovykh kommunikatsii kak element politicheskikh protsessov i instrument politicheskikh tekhnologii [The system of mass communication as an element of political processes and tools of political technologies]. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii [Theories and Problems of Political Studies], 5, pp. 26-50 (In Russian).

Архивные данные журнала по политологии № 5 за 2014 год «Теории и проблемы политических исследований», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Theories and Problems of Political Studies", which includes the article.