Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена истории возникновения монотеизма в учении Ветхого Завета. Автор сравнивает гипотезы историков, занимавшихся становлением яхвизма. Особенное внимание уделено вопросу возможного взаимовлияния иудейской веры и монотеистической религиозной реформы египетского фараона Эхнатона.
[ENG]
Article is devoted to the history of monotheism in the teaching of the Old Testament. The theme of the origins of monotheism has not been developed, due to the remoteness of a historical moment (the lack of independence of archaeological sources) and certain historians' worldview. Hypotheses of origin of the name of God, the Tetragrammaton, are compared. Historical data allow to reconstruct the image of Yahweh as one of the gods of the Semitic pantheon. In the process of monotheism growing the image of Old Testament deity went through reduction. Particular attention is paid to the possible interference of the Jewish faith and the monotheistic religious reforms of the Egyptian Pharaoh Akhenaten. Among the distinctive features of the religion of Akhenaten, there are many common features with monotheism of the Hebrews: the reduction of the mythological framework in favor of the religious component; denial of magic; rejection of anthropomorphic and zoomorphic images of the god; rejection of the doctrine of the afterlife. However, there are differences in the level of the transcendence of God and the political significance of the deity image. The comparison of monotheistic reforms of Moses and Akhenaten convincingly speak of the unity of the teachings, but the possibility of borrowing directions remains debatable.
|
Библиография / References |
[RUS]
- Ассман Я. Культурная память: Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности. М.: Языки славянской культуры, 2004. 368 с.
- Астапова О.Р. Священное царство и царственное священство в религиозно-политической традиции Древнего Ближнего Востока: Египет, Месопотамия, Израиль: дисс. … канд. ист. наук. М.: РГГУ, 2009. 364 с.
- Бадж Э.А.У. Египетская книга мертвых. СПб: Азбука-классика, 2008. 523 с.
- Вассоевич А.Л. Духовный мир народов классического востока: (Историко-психологический метод в историко-философском исследовании): автореферат дисс. … докт. филос. наук. М., 1995. 54 с.
- Вейнберг И. Человек в культуре Древнего Ближнего Востока. М.: Наука, главная редакция восточной литературы, 1986. 208 с.
- Дьяконов И.М. Архаические мифы Востока и Запада. URL: http://annals.xlegio.ru/other/djakonov/amvz03.htm#_ftnref9
- Жданов В.В. Эволюция категории «Маат» в древнеегипетской мысли. М.: Современные тетради, 2006. 136 с.
- Зильберман М. Отцы Авраама. URL: http://www.hapiru.ru/book1.html
- Зубов А. Монотеизм или политеизм – вновь к представлениям о Боге в Древнем Египте // Древний Египет и христианство: Материалы научной конференции 26.11.2001-29.11.2001. М.: РГГУ, 2001. URL: http://pero-maat.ru/monoteizm.htm
- Матье М.Э. Во времена Нефертити. М.-Л., 1968. 180 с.
- Мисецкий Е.В. Проблемы библейской историографии. Библейская критика // «Белые пятна» российской и мировой истории. 2014. № 5. С. 57-73.
- Морэ А. Цари и боги Египта. М.: Алетейя, 1998. 239 с.
- Перепелкин Ю.Я. Кэйе и Семнех-ке-рэ. К исходу солнцепоклоннического переворота о Египте. М., 1979. 460 с.
- Перепёлкин Ю.Я. Переворот Амен-Хотпа IV. В 2 ч. М., 1967–1984.
- Плас ван Д. Запрет на изображения в монотеистических религиях URL: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/bogoslov/Article/plas_zapr.php
- Райт Э.Дж. Библейская археология. М.: Библиополис, 2003. 456 с.
- Самозванцев А.М. Мифология Востока. М.: Алетейа, 2000. 380 с.
- Синило Г.В. Древние литературы Ближнего Востока и мир Танаха. М.: Флинта, МПСИ, 2008. 848 с.
- Тантлевский И.Р. История Израиля и Иудеи до разрушения Первого храма. СПб.: СПГУ, 2005. 420 c.
- Учение. Пятикнижие Моисеево. М., 1993. 335 с.
- Шифман И.Ш. Ветхий завет и его мир. М.: Политиздат, 1987. 239 с.
- Шихляров Л. Введение в Ветхий Завет. URL: http://lib.eparhia-saratov.ru/books/24sh/shihlarov/oldtestament/contents.html
- Anthes R. Die Maat des Echnaton von Amarna. Baltimore: Supplement to the «Journal of the American oriental society». № 14. April-June 1952. 36 p.
- Breasted J.Н. The dawn of conscience. N.-Y. – London, 1935. 431 р.
- Hallo W.W. Texts, Statues and Cult of the Divine King // Congress Volume. Jerusalem, 1986 (= Suppl. to etus Testamentum. V. XL). Leiden, 1988.
- Hornung E. Echnaton. Die Religion des Lichtes. Zurich, 1995. 160 р.
- Porten B. (ed.) The Elephantine Papyri in English: Three Millennia of Cross-Cultural Continuity and Change. Brill Academic, 1996. 621 р.
- Redford D.B. Akhenaten, the heretic King. Princeton, 1984. 270 р.
[ENG]
- Anthes R. (1952) Die Maat des Echnaton von Amarna. Baltimore: Supplement to the "Journal of the American oriental society", 14.
- Assman J. (2004) Kul'turnaya pamyat': Pis'mo, pamyat' o proshlom i politicheskaya identichnost' v vysokikh kul'turakh drevnosti [Cultural memory: the letter, the memory of the past, and political identity in the high cultures of antiquity]. Moscow: Yazyki slavyanskoi kul'tury Publ.
- Astapova O.R. (2009) Svyashchennoe tsarstvo i tsarstvennoe svyashchenstvo v religiozno-politicheskoi traditsii Drevnego Blizhnego Vostoka: Egipet, Mesopotamiya, Izrail'. Doct. Diss. [Sacred kingdom and a royal priesthood in religious and political traditions of the Ancient Near East: Egypt, Mesopotamia, Israel. Doct. Diss.]. Moscow: RGGU Publ.
- Breasted J.N. (1935) The dawn of conscience. N.-Y.-London.
- Budge E.A.W. (2008) Egipetskaya kniga mertvykh [Egyptian Book of the Dead]. Saint Petersburg: Azbuka-klassika Publ.
- D'yakonov I.M. Arkhaicheskie mify Vostoka i Zapada [Archaic myths of East and West]. Available at: http://annals.xlegio.ru/other/djakonov/amvz03.htm#_ftnref9 [Accessed 15/02/14].
- Hallo W.W. (1988) Texts, Statues and Cult of the Divine King. In: Congress Volume. Jerusalem, 1986 (= Suppl. to etus Testamentum. V. XL). Leiden.
- Hornung E. (1995) Echnaton. Die Religion des Lichtes. Zurich.
- Mathieu M.E. (1968) Vo vremena Nefertiti [In times of Nefertiti]. Moscow-Leningrad.
- Misetskii E.V. (2014) Problemy bibleiskoi istoriografii. Bibleiskaya kritika [Questions of biblical historiography. Biblical criticism]. "Belye pyatna" rossiiskoi i mirovoi istorii ["White Spots" of the Russian and World History], 5, pp. 57-73.
- Moret A. (1998) Tsari i bogi Egipta [Kings and gods of Egypt]. Moscow: Aleteiya Publ.
- Perepelkin Yu.Ya. (1967-1984) Perevorot Amen-Khotpa IV [The coup of Amenhotep IV]. In 2 vols. Moscow.
- Perepelkin Yu.Ya. (1979) Keie i Semnekh-ke-re. K iskhodu solntsepoklonnicheskogo perevorota o Egipte [Keye and Semneh-ke-re. By the end of sun-worship coup of Egypt.]. Moscow.
- Plas van D. (2003) Zapret na izobrazheniya v monoteisticheskikh religiyakh [The veto on images in monotheistic religions]. Available at: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/bogoslov/Article/plas_zapr.php [Accessed 22/03/14].
- Porten B. (ed.) (1996) The Elephantine Papyri in English: Three Millennia of Cross-Cultural Continuity and Change. Brill Academic.
- Redford D.B. (1984) Akhenaten, the heretic King. Princeton.
- Samozvantsev A.M. (2000) Mifologiya Vostoka [Mythology of East]. Moscow: Aleteia Publ.
- Shifman I.Sh. (1987) Vetkhii zavet i ego mir [The Old Testament and its world]. Moscow: Politizdat Publ.
- Shikhlyarov L. Vvedenie v Vetkhii Zavet [Introduction to the Old Testament]. Available at: http://lib.eparhia-saratov.ru/books/24sh/shihlarov/oldtestament/contents.html [Accessed 08/02/14].
- Sinilo G.V. (2008) Drevnie literatury Blizhnego Vostoka i mir Tanakha [The ancient literature of the Middle East and the world of the Tanakh]. Moscow: Flinta Publ., MPSI Publ.
- Tantlevskii I.R. (2005) Istoriya Izrailya i Iudei do razrusheniya Pervogo khrama [The history of Israel and Judah before the destruction of the First Temple]. Saint Petersburg: SPGU Publ.
- Uchenie. Pyatiknizhie Moiseevo [Teaching. Pentateuch] (1993). Moscow.
- Vassoevich A.L. (1995) Dukhovnyi mir narodov klassicheskogo vostoka: (Istoriko-psikhologicheskii metod v istoriko-filosofskom issledovanii). Avtoreferat. Doct. Diss. [The spiritual world of Ancient East (Historical and psychological methods in historical and philosophical study). Doct. Diss. Abstract]. Moscow.
- Weinberg I. (1986) Chelovek v kul'ture Drevnego Blizhnego Vostoka [Man in Ancient Near East Culture]. Moscow: Nauka Publ.
- Wright E.J. (2003) Bibleiskaya arkheologiya [Biblical Archaeology]. Moscow: Bibliopolis Publ.
- Zhdanov V.V. (2006) Evolyutsiya kategorii "Maat" v drevneegipetskoi mysli [Evolution of "Maat" concept in ancient Egyptian thought]. Moscow: Sovremennye tetradi Publ.
- Zilberman M. Ottsy Avraama [Fathers of Abraham]. Available at: http://www.hapiru.ru/book1.html [Accessed 21/03/14].
- Zubov A. (2001) Monoteizm ili politeizm – vnov' k predstavleniyam o Boge v Drevnem Egipte [Monotheism or Polytheism: to the question of God in Ancient Egypt]. In: Drevnii Egipet i khristianstvo: Materialy nauchnoi konferentsii 26.11.2001-29.11.2001 [Ancient Egypt and Christianity: Proceedings of the conference 26.11.2001-29.11.2001]. Moscow: RGGU Publ. Available at: http://pero-maat.ru/monoteizm.htm [Accessed 17/05/14].
|
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Мисецкий Е.В. Иудейский монотеизм и религиозная реформа Эхнатона // Теории и проблемы политических исследований. 2014. № 6. С. 45-65.
[ENG]
Misetskii E.V. (2014) Iudeiskii monoteizm i religioznaya reforma Ekhnatona [Jewish monotheism and Akhenaten's religious reform]. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii [Theories and Problems of Political Studies], 6, pp. 45-65.
|