Article output data
Раздел / Sectional title |
[RUS]
Педагогическая психология[ENG]
Educational psychology |
Страницы / Pages | 39-50 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 159.922.7 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Экспериментальная методика психомоторного развития и формирования ритмичности двигательных действий детей с трудными нарушениями речи[ENG]
The experimental techniques for psychomotor development and formation of rhythmicity of motorial actions of children with serious speech disorders |
Авторы / Authors |
[RUS]
Руднева
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
В статье рассматривается вопрос психомоторного развития детей младшего школьного возраста с тяжелыми нарушениями речи с опорой на теорию уровневой организации движений Н.А. Бернштейна.
[ENG]
The article deals with the psychomotor development and formation of rhythmicity of movements of children of the junior school age with serious speech disorders. The study is based on N.A. Bernstein's theory of levels of movements, according to which rock'n'roll dance movements that stimulate the particular bran structures were selected and systematized. The article describes the peculiarities of the techniques used for teaching children with serious speech disorders the rhythm of movements, pedagogical conditions that are necessary for employing the experimental techniques. The authors used several tests that allow of evaluating the psychomotor development of children with a view to studying the influence of experimental lessons on the state of physical and mental health of children. According to the analysis of the study results, the above-mentioned techniques improve the development of joint mobility, coordination, and strength. The study reveals that including the experimental techniques in the correctional work with children with serious speech disorders improves coordination of movements, enhances flexibility. The children have learnt to interact with each other, become more oriented, and do exercises in time to the music. The improvement of psychomotor abilities connected with coordination, strength, flexibility leads to the improvement of the function of the primary defect – a speech disorder.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Увеличение числа детей младшего школьного возраста…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по психологии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Методика психомоторного развития
ритмичность двигательных действий младший школьный возраст трудные нарушения речи теория уровневой организации движений [ENG]
Techniques for psychomotor development
rhythmicity of motorial actions primary school age serious speech disorders Bernstein's theory of levels of movements |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 3-rudneva-kulikova.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Руднева Л. В., Куликова М. В. Экспериментальная методика психомоторного развития и формирования ритмичности двигательных действий детей с трудными нарушениями речи // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. – 2014. – № 4. – С. 39-50.
[ENG]
Rudneva, L.V., Kulikova, M.V. (2014) Eksperimental'naya metodika psikhomotornogo razvitiya i formirovaniya ritmichnosti dvigatel'nykh deistvii detei s trudnymi narusheniyami rechi [The experimental techniques for psychomotor development and formation of rhythmicity of motorial actions of children with serious speech disorders]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya [Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches], 4, pp. 39-50 (In Russian).
|
Архивные данные психологического журнала № 4 за 2014 год «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено