Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по психологии «Импринтинг и развитие головного мозга у человека»

Article "Imprinting and evolution of human brain"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные психологической статьи Расницыной М.С.

Archival data of the article written by Rasnitsyna M.S.

Выходные данные научной статьи в журнале по психологии

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Психофизиология
[ENG]
Psychophysiology
Страницы / Pages 116-124
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 159.92
Заглавие / Title
[RUS]
Импринтинг и развитие головного мозга у человека
[ENG]
Imprinting and evolution of human brain
Авторы / Authors
[RUS]
Расницына
Мария Сергеевна
Педагог-психолог средней СОШ 169 г. Москвы,
Московский институт открытого образования
[ENG]
Rasnitsyna
Mariya Sergeevna
Educational psychologist, secondary school № 169 in Moscow,
Moscow institute of open education
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена особенностям импринтинга у человека с точки зрения психологии и нейропсихологии. Она соотносит периоды формирования привязанности у детей и подростков с фазами формирования головного мозга. Может быть интересна не только с теоретической точки зрения, но и использоваться при практической психотерапии проблем привязанности и поведенческих проблем в целом как у детей, так и у взрослых.
[ENG]
The article is devoted to the features of human imprinting in terms of psychology and neuropsychology. The author correlates the formative periods of attachment in children and adolescents with the phases of the formation of the brain. Imprinting occurs in specific, sensitive periods (usually in childhood and adolescence), usually with one fold, and its consequences are often irreversible. Unlike conventional learning or conditioned reflexes, imprinting has no need to be supported, the information about the impression usually is not forgotten, and negative reinforcement and painful stimuli only increase imprinting. However, some response to stimulation may be embodied only appear at the end of life through a large time interval after the imprinting has occurred. The article may be of interest not only from a theoretical point of view, but also used in the practice of psychotherapy of attachment problems and behavioral problems in general, both children and adults. The author concludes that the biological phenomenon of imprinting broadly corresponds to the psychological phenomenon of attachment and has three stages of formation, corresponding to the three stages of brain development. This approach allows a better understanding of personal problems, with children, adolescents, and adults, it links the problem of imprinting with Bowlby attachment theory, and helps to find the roots of today's problems and resource areas for their solution.
Текст / Text
[RUS]
Введение В широком смысле запечатление или импринтинг…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по психологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Возрастные проблемы
детская психология
импринтинг
нейропсихология
привязанность
развитие личности
формирование мозга
[ENG]
Age problems
child psychology
imprinting
neuropsychology
attachment
personality development
formation of brain
Библиография / References
[RUS]
  1. Авдулова Т.П. Агрессивный подросток. – М.: Академия, 2008. – 128 с.
  2. Блейхер В.М., Крук И.В. Толковый словарь психиатрических терминов. – Воронеж, 1995. – 640 с.
  3. Болеев Т.К. Психологические механизмы формирования подростков группы риска // Педагогический журнал. – 2013. – № 1-2. – С. 144-160.
  4. Бриш К. Теория привязанности и воспитание счастливых людей. – М.: Теревинф, 2014. – 208 с.
  5. Венгер А.Л. (ред.) Психология развития. Словарь. – М.: ПЕР СЭ, 2005. – 176 с.
  6. Жмуров В.А. Большая энциклопедия по психиатрии. 2-е изд. – М.: Джангар, 2012. – 864 с.
  7. Корсини Р., Ауэрбах А. Психологическая энциклопедия. – СПб.: Питер, 2006. – 1096 с.
  8. Лоренц К. Оборотная сторона зеркала. – М.: Республика, 1998. – 493 с.
  9. Лурия А.Р. Функциональная организация мозга // Естественно-научные основы психологии / под ред. А.А. Смирнова, А.Р. Лурия, В.Д. Небылицына. – М.: Педагогика, 1978. – С. 109-139.
  10. Микадзе Ю.В. Нейропсихология индивидуальных различий в детском возрасте: дисс. … д-ра псих. наук. – М., 1999. – 347 с.
  11. Обухова Л.Ф. Детская (возрастная) психология. – М.: Российское педагогическое агентство, 1996. – 374 с.
  12. Пятницкая Е.В. Особенности формирования образа тела подростков, имеющих психотравмирующий опыт // Психология телесности: теоретические и практические исследования. – Пенза: ПГПУ, 2008. – С. 23-36.
  13. Толкачёв В.К. Роскошь системного мышления. – СПб: Эмпатия, 1999. – 347 с.
  14. Цветкова Л.С. (ред.) Актуальные проблемы нейропсихологии детского возраста. – М., Воронеж: Модэк, 2010. – 320 с.
[ENG]
  1. Avdulova, T.P. (2008) Agressivnyi podrostok [Aggressive teenager]. Moscow: Akademiya.
  2. Bleicher, V.M., Crook, I.V. (1995) Tolkovyi slovar' psikhiatricheskikh terminov [Explanatory dictionary of psychiatric terms]. Voronezh.
  3. Boleev, T.K. (2013) Psikhologicheskie mekhanizmy formirovaniya podrostkov gruppy riska [Psychological mechanisms of formation of high-risk group adolescents]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 1-2, pp. 144-160.
  4. Brisch, K. (2014) Teoriya privyazannosti i vospitanie schastlivykh lyudei [Attachment theory and education of happy people]. Moscow: Terevinf.
  5. Corsini, R., Auerbach, A. (2006) Psikhologicheskaya entsiklopediya [Psychological encyclopedia]. Saint-Petersburg: Piter.
  6. Lorenz, K. (1998) Oborotnaya storona zerkala [The flip side of the mirror]. Moscow: Respublika.
  7. Luriya, A.R. (1978) Funktsional'naya organizatsiya mozga [The functional organization of the brain]. In: Smirnova A.A., Luriya A.R., Nebylitsyna V.D. (ed.) Estestvenno-nauchnye osnovy psikhologii [Natural-scientific foundations of psychology]. Moscow: Pedagogika, pp. 109-139.
  8. Mikadze, Yu.V. (1999) Neiropsikhologiya individual'nykh razlichii v detskom vozraste [Neuropsychology of individual differences in children]. Unpublished thesis abstract (PhD.), Moscow.
  9. Obukhova, L.F. (1996) Detskaya (vozrastnaya) psikhologiya [Children (age) psychology]. Moscow: Rossiiskoe pedagogicheskoe agentstvo.
  10. Pyatnitskaya, E.V. (2008) Osobennosti formirovaniya obraza tela podrostkov, imeyushchikh psikhotravmiruyushchii opyt [Features of formation of body image of adolescents with traumatic experiences]. In: Psikhologiya telesnosti: teoreticheskie i prakticheskie issledovaniya [Psychology of corporeality: theoretical and practical studies]. Penza: PGPU, pp. 23-36.
  11. Tolkachev, V.K. (1999) Roskosh' sistemnogo myshleniya [Luxury of systemic thinking]. Saint-Petersburg: Empatiya.
  12. Tsvetkova, L.S. (ed.) (2010) Aktual'nye problemy neiropsikhologii detskogo vozrasta [Current problems of neuropsychology of childhood]. Moscow, Voronezh: Modek.
  13. Wenger, A.L. (ed.) (2005) Psikhologiya razvitiya. Slovar' [Developmental psychology. Dictionary]. Moscow: PER SE.
  14. Zhmurov, V.A. (2012) Bol'shaya entsiklopediya po psikhiatrii [Great encyclopedia of psychiatry]. 2nd ed. Moscow: Dzhangar.
Файлы / Files 4-rasnitsyna.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Расницына М.С. Импринтинг и развитие головного мозга у человека // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. – 2014. – № 5. – С. 116-124.
[ENG]
Rasnitsyna, M.S. (2014) Imprinting i razvitie golovnogo mozga u cheloveka [Imprinting and evolution of human brain]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya [Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches], 5, pp. 116-124 (In Russian).

Архивные данные психологического журнала № 5 за 2014 год «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches", which includes the article.