Article output data
Раздел / Sectional title |
[RUS]
Психофизиология
[ENG]
Psychophysiology
|
Страницы / Pages | 98-106 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 159.92 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Импринтинг и развитие головного мозга у человека[ENG]
Imprinting and evolution of human brain |
Авторы / Authors |
[RUS]
Расницына
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена особенностям импринтинга у человека с точки зрения психологии и нейропсихологии. Она соотносит периоды формирования привязанности у детей и подростков с фазами формирования головного мозга. Может быть интересна не только с теоретической точки зрения, но и использоваться при практической психотерапии проблем привязанности и поведенческих проблем в целом как у детей, так и у взрослых.
[ENG]
The article is devoted to the features of human imprinting in terms of psychology and neuropsychology. The author correlates the formative periods of attachment in children and adolescents with the phases of the formation of the brain. Imprinting occurs in specific, sensitive periods (usually in childhood and adolescence), usually with one fold, and its consequences are often irreversible. Unlike conventional learning or conditioned reflexes, imprinting has no need to be supported, the information about the impression usually is not forgotten, and negative reinforcement and painful stimuli only increase imprinting. However, some response to stimulation may be embodied only appear at the end of life through a large time interval after the imprinting has occurred. The article may be of interest not only from a theoretical point of view, but also used in the practice of psychotherapy of attachment problems and behavioral problems in general, both children and adults. The author concludes that the biological phenomenon of imprinting broadly corresponds to the psychological phenomenon of attachment and has three stages of formation, corresponding to the three stages of brain development. This approach allows a better understanding of personal problems, with children, adolescents, and adults, it links the problem of imprinting with Bowlby attachment theory, and helps to find the roots of today's problems and resource areas for their solution.
|
Текст / Text |
[ENG]
Introduction Let us begin with the definition. In a broad sense, imprinting…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по психологии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Возрастные проблемы
детская психология импринтинг нейропсихология привязанность развитие личности формирование мозга [ENG]
Age problems
child psychology imprinting neuropsychology attachment personality development formation of brain |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 5-rasnitsyna.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Расницына М.С. Импринтинг и развитие головного мозга у человека // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. – 2014. – № 6. – С. 98-106.
[ENG]
Rasnitsyna, M.S. (2014) Imprinting i razvitie golovnogo mozga u cheloveka [Imprinting and evolution of human brain]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya [Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches], 6, pp. 98-106.
|
Архивные данные психологического журнала № 6 за 2014 год «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено