Аннотация / Abstract |
[RUS]
В статье исследуется жизнедеятельность и характеризуется научное творчество А.М. Матюшкина. Дифференцированы и охарактеризованы разрабатывавшиеся им исследовательские направления и сферы его деятельности в области психологии и педагогики. В области общей психологии мышления им разрабатывались проблемы структуры мышления, методов его экспериментального исследования, психологических механизмов процессов анализа, синтеза, обобщения и специфики решения творческих задач и проблем. В психолого-педагогическом плане им разработано обоснование проблемности в обучении и изучение такой важной функции проблемности как психологического фактора, обеспечивающего порождение познавательной мотивации. Показан фундаментальный вклад достижений А.М. Матюшкина и созданной им научной школы в современное человекознание.
[ENG]
The paper investigates the biography and scientific work of A.M. Matyushkin, who moved general and educational psychology in the study of thinking, talent, problem-based learning and scientific base of higher education. The research directions of his activities in the field of psychology and pedagogy are differentiated and characterized. In the field of general psychology of thinking he investigated questions of the structure of thinking, methods of its experimental study, the psychological mechanisms of the processes of analysis, synthesis, generalization and specificity of solving creative problems and issues. In terms of psychological-pedagogical direction he developed problematic teaching and learning, emphasizing such an important function of problematical, as psychological factor that ensures the generation of cognitive motivation. He developed an original typology of problem situations, proposed the optimal sequence of problem situations in training, established the relation of problem and non-problem situation in training. In the scientific school of A.M. Matyushkin the development of thinking in the dialogical learning situations was effected. He developed psychological and pedagogical requirements for the development of thinking in problem-based learning in the school dialogue. In last period of his scientific activity A.M. Matyushkin developed the concept of general psychological and psycho-educational program for the development of gifted and talented students of all ages (preschool children and school children as well as adult students) in the contemporary socio-cultural conditions. Many works of A.M. Matyushkin published abroad in English, Bulgarian, Hungarian, Italian, German, Romanian, Czech.
|
Библиография / References |
[RUS]
- Алексеев Н.Г., Юдин Э.Г. О методах психологического изучения творчества // Проблемы научного творчества в современной психологии. – М.: Наука, 1971. – С. 151-203.
- Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность как проблема психологии творчества. – Ростов-на-Дону, 1983. – 175 с.
- Завалишина Д.Б., Матюшкин А.М. (ред.) Экспериментальные исследования продуктивных (творческих) процессов. – М.: НИИОППП АПН СССР, 1973.
- Кудрявцева Т.В., Матюшкин А.М. (ред.) Проблемное и программированное обучение. – М.: Советская Россия, 1973. – 223 с.
- Лисина М.И. Развитие познавательной активности детей в ходе общения детей со взрослыми и сверстниками // Вопросы психологии. – 1982. – № 4. – С. 18-35.
- Матюшкин А.М. (ред.) Психология мышления. – М.: Прогресс, 1965. – 532 с.
- Матюшкин А.М. (ред.) Одаренность и возраст. Развитие творческого потенциала одаренных детей. – М.-Воронеж, 2004. – 192 с.
- Матюшкин А.М. Вопросы методики экспериментального исследования психологических закономерностей творческого мышления // Научное творчество. – М.: Наука, 1969.
- Матюшкин А.М. Загадки одаренности: проблемы практической диагностики. – М.: Школа-Пресс, 1993. – 128 с.
- Матюшкин А.М. Исследование и диагностика мышления в условиях совместной деятельности // Проблемы программированного обучения. – М.: МГУ, 1979. – С. 43-53.
- Матюшкин А.М. Концепция творческой одаренности // Вопросы психологии. – 1989. – № 6. – C. 29-33.
- Матюшкин А.М. Новое и теория в практике обучения. – М., 1980. – С. 3-47.
- Матюшкин А.М. Основные направления исследований мышления и творчества // Психологический журнал. – 1984. – Т. 5. – № 1. – С. 9-17.
- Матюшкин А.М. Петросян В.Г. Психологические предпосылки групповых форм проблемного обучения. – М.: Знание, 1981. – 84 с.
- Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. – М: Педагогика, 1972. – 208 с.
- Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении: автореферат дисс. … докт. псих. наук. – М., 1972. – 45 с.
- Матюшкин А.М. Психологическая структура, динамика и развитие познавательной активности // Вопросы психологии. – 1982. – № 4. – С. 5-17.
- Матюшкин А.М. Раннее выявление талантов и их развитие // Вопросы психологии. – 1984. – № 3. – С. 166-167.
- Матюшкин А.М. Ускорение социально-экономического развития социалистического общества и тенденции развития психологии // Вопросы психологии. – 1986. – № 2. – С. 5-11.
- Матюшкин А.М., Сиск Д.А. Одаренные и талантливые дети // Вопросы психологии. – 1988. – № 4. – C. 88-97.
- Палагина И.В., Семенов И.Н., Степанов С.Ю. Рефлексивные механизмы общения и мышления в совместном решении творческих задач // Актуальные проблемы социальной психологии. – Кострома, 1986. – С. 66-67.
- Петровский В.А. Активность субъекта в условиях риска: автореферат дисс. … канд. псих. наук. – М., 1977. – 20 с.
- Пономарев Я.А. Психика и интуиция. – М.: Госполитиздат, 1967.
- Пономарев Я.А., Семенов И.Н., Елисеев В.А. Психология творчества: проблемы и исследования // Вопросы психологии. – 1983. – № 1. – С. 167-170.
- Пушкин В.Н. Эвристика – наука о творческом мышлении. – М.: Поитиздат, 1967.
- Рубинштейн С.Л. (ред.). Процесс мышления и закономерности анализа, синтеза и обобщения. – М.: Наука, 1960. – 168 с.
- Рубинштейн С.Л. Очередные задачи психологического исследования мышления // Исследование мышления в советской психологии. – М.: Наука, 1966. – С. 225-233.
- Семенов И.Н. Методика исследования поведения личности в группе при коллективном решении творческих задач // Петровский А.В. (ред.) Личность в психологическом эксперименте. – М.: МГПИ, 1973. – С. 4-115.
- Семенов И.Н., Степанов С.Ю., Новикова Е.Р. Возрастные особенности продуктивности и рефлексивной организации мышления // Новые исследования в психологии. – 1986. – № 2.
- Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Личностно-рефлексивный диалог в развитии творческих возможностей учащихся // Бодалев А.А. (ред.) Общение и диалог в практике обучения, воспитания и психологической консультации. – М.: АПН СССР, 1987. – С. 76-82.
[ENG]
- Alekseev, N.G., Yudin, E.G. (1971) O metodakh psikhologicheskogo izucheniya tvorchestva [On the methods of psychological study of creativity]. In: Problemy nauchnogo tvorchestva v sovremennoi psikhologii [Problems of scientific creativity in modern psychology]. Moscow: Nauka, pp. 151-203.
- Bogoyavlenskaya, D.B. (1983) Intellektual'naya aktivnost' kak problema psikhologii tvorchestva [Intellectual activity as a problem of psychology of creativity]. Rostov-on-Don.
- Kudryavtseva, T.V., Matyushkin, A.M. (ed.) (1973) Problemnoe i programmirovannoe obuchenie [Problem and programmed learning]. Moscow: Sovetskaya Rossiya.
- Lisina, M.I. (1982) Razvitie poznavatel'noi aktivnosti detei v khode obshcheniya detei so vzroslymi i sverstnikami [Development of cognitive activity of children during communication between children with adults and peers]. Voprosy psikhologi [Questions of psychology], 4, pp. 18-35.
- Matyushkin, A.M. (1969) Voprosy metodiki eksperimental'nogo issledovaniya psikhologicheskikh zakonomernostei tvorcheskogo myshleniya [Methodology of an experimental study of psychological patterns of creative thinking]. In: Nauchnoe tvorchestvo [Scientific creativity]. Moscow: Nauka.
- Matyushkin, A.M. (1972) Problemnye situatsii v myshlenii i obuchenii [Problem situations in thinking and learning]. Moscow: Pedagogika.
- Matyushkin, A.M. (1972) Problemnye situatsii v myshlenii i obuchenii [Problem situations in thinking and learning]. Unpublished thesis abstract (Doctor of psychology), Moscow.
- Matyushkin, A.M. (1979) Issledovanie i diagnostika myshleniya v usloviyakh sovmestnoi deyatel'nosti [Examination and diagnosis of thinking in conditions of joint activities]. In: Problemy programmirovannogo obucheniya [Problems of programmed instruction]. Moscow: MGU, pp. 43-53.
- Matyushkin, A.M. (1980) Novoe i teoriya v praktike obucheniya [New theory and practice of teaching]. Moscow, pp. 3-47.
- Matyushkin, A.M. (1982) Psikhologicheskaya struktura, dinamika i razvitie poznavatel'noi aktivnosti [Psychological structure, dynamics and development of cognitive activity]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 4, pp. 5-17.
- Matyushkin, A.M. (1984) Osnovnye napravleniya issledovanii myshleniya i tvorchestva [Main research areas of thought and creativity]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological journal], 5 (1), pp. 9-17.
- Matyushkin, A.M. (1984) Rannee vyyavlenie talantov i ikh razvitie [Early identification of talents and their development]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 3, pp. 166-167.
- Matyushkin, A.M. (1986) Uskorenie sotsial'no-ekonomicheskogo razvitiya sotsialisticheskogo obshchestva i tendentsii razvitiya psikhologii [Accelerating socio-economic development of socialist society and development trends of psychology]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 2. pp. 5-11.
- Matyushkin, A.M. (1989) Kontseptsiya tvorcheskoi odarennosti [The concept of creative talent]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 6, pp. 29-33.
- Matyushkin, A.M. (1993) Zagadki odarennosti: problemy prakticheskoi diagnostiki [Riddles of giftedness: practical problems of diagnosis]. Moscow: Shkola-Press.
- Matyushkin, A.M. (ed.) (1965) Psikhologiya myshleniya [Psychology of thinking]. Moscow: Progress.
- Matyushkin, A.M. (ed.) (2004) Odarennost' i vozrast. Razvitie tvorcheskogo potentsiala odarennykh detei [Endowments and age. Development of creative potential of gifted children]. Moscow, Voronezh.
- Matyushkin, A.M. Petrosyan, V.G. (1981) Psikhologicheskie predposylki gruppovykh form problemnogo obucheniya [Psychological preconditions for group forms of problem-based learning]. Moscow: Znanie.
- Matyushkin, A.M., Sisk, D.A. (1988) Odarennye i talantlivye deti [Gifted and talented children]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 4, pp. 88-97.
- Palagina, I.V., Semenov, I.N., Stepanov, S.Yu. (1986) Refleksivnye mekhanizmy obshcheniya i myshleniya v sovmestnom reshenii tvorcheskikh zadach [Reflexive mechanisms of communication and thinking in joint solution of creative problems]. In: Aktual'nye problemy sotsial'noi psikhologii [Actual problems of social psychology]. Kostroma, pp. 66-67.
- Petrovskii, V.A. (1977) Aktivnost' sub"ekta v usloviyakh riska [Activity of the subject at risk]. Unpublished thesis abstract (PhD.), Moscow.
- Ponomarev, Ya.A. (1967) Psikhika i intuitsiya [Psyche and intuition]. Moscow: Gospolitizdat.
- Ponomarev, Ya.A., Semenov, I.N., Eliseev, V.A. Psikhologiya tvorchestva: problemy i issledovaniya [Psychology of сreativity: issues and research]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 1, pp. 167-170.
- Pushkin, V.N. (1967) Evristika – nauka o tvorcheskom myshlenii [Heuristics – the science of creative thinking]. Moscow: Poitizdat.
- Rubinshtein, S.L. (1966) Ocherednye zadachi psikhologicheskogo issledovaniya myshleniya [Immediate tasks of the psychological study of thinking]. In: Issledovanie myshleniya v sovetskoi psikhologii [Study of thinking in Soviet psychology]. Moscow: Nauka, pp. 225-233.
- Rubinshtein, S.L. (ed.) (1960) Protsess myshleniya i zakonomernosti analiza, sinteza i obobshcheniya [The process of thinking and patterns of analysis, synthesis and generalization]. Moscow: Nauka.
- Semenov, I.N. (1973) Metodika issledovaniya povedeniya lichnosti v gruppe pri kollektivnom reshenii tvorcheskikh zadach [Technique to study the behavior of the individual in the group with the collective decision of creative tasks]. In: Petrovskii, A.V. (ed.) Lichnost' v psikhologicheskom eksperimente [Personality in the psychological experiment]. Moscow: MGPI, pp. 4-115.
- Semenov, I.N., Stepanov, S.Yu., Novikova, E.R. (1986) Vozrastnye osobennosti produktivnosti i refleksivnoi organizatsii myshleniya [Age features of productivity and reflexive organization of thinking]. In: Novye issledovaniya v psikhologii [New researches in psychology]. Vol. 2.
- Stepanov, S.Yu., Semenov, I.N. (1987) Lichnostno-refleksivnyi dialog v razvitii tvorcheskikh vozmozhnostei uchashchikhsya [Personality-reflective dialogue in the development of creative abilities of pupils]. In: Bodalev, A.A. (ed.) Obshchenie i dialog v praktike obucheniya, vospitaniya i psikhologicheskoi konsul'tatsii [Communication and dialogue in the practice of teaching, education and psychological counseling]. Moscow: APN SSSR, pp. 76-82.
- Zavalishina, D.B., Matyushkin, A.M. (ed.) (1973) Eksperimental'nye issledovaniya produktivnykh (tvorcheskikh) protsessov [Experimental studies of productive (creative) process]. Moscow: NIIOPPP APN SSSR.
|