Article output data
Раздел / Sectional title |
[RUS]
Уголовное право и криминология; уголовно-исполнительное право
[ENG]
Criminal law and criminology; criminal enforcement law
|
Страницы / Pages | 33-44 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 343.13 |
Заглавие / Title |
[RUS]
«Человеческий фактор» и расследование авиапроисшествий[ENG]
The human factor and investigation into air accidents |
Авторы / Authors |
[RUS]
Юрьев
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
В статье рассматриваются вопросы «человеческого фактора» и его значение при расследовании происшествий в социотехнических системах, в частности, авиации. Отмечается, что любое авиапроисшествие всегда происходит вследствие сочетания активных и пассивных недостатков социотехнической системы, что требует адекватного уголовно-процессуального реагирования.
[ENG]
The article studies the "human factor" and its role in the investigation into accidents in sociotechnical systems, in particular, in aviation. It is noted that all air accidents always happen because of the combination of apparent and hidden disadvantages of a sociotechnical system, which requires an adequate criminal procedure response. It is obvious that the increased complexity of sociotechnical systems leads to increased public danger posed by negligent crimes that occur as a result of numerous disciplinary, labour or civil violations committed by the individual participants (elements) of the system. The author of the article states that danger does not decrease because of the fact that a subject had no intention of doing harm. As all air accidents always happen because of the combination of apparent and hidden disadvantages of sociotechnical systems, any (even quite remote) wrongful acts (actions or inaction), without which the accident would have never occurred, should be considered to be the causes of an accident and all people who have committed such acts should be held responsible for committing them. The author of the article thinks that the approaches of the ICAO to "apparent" and "hidden" disadvantages as causes of air accidents should be enshrined in laws.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение В одном из документов Международной организации гражданской…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по юриспруденции)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Международная организация гражданской авиации
человеческий фактор социотехническая система ошибка авиапроисшествие расследование ответственность [ENG]
International Civil Aviation Organization
human factor sociotechnical system mistake air accident investigation responsibility |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 3-yurev.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Юрьев С.С. «Человеческий фактор» и расследование авиапроисшествий // Вопросы российского и международного права. 2015. № 1-2. С. 33-44.
[ENG]
Yur'ev S.S. (2015) "Chelovecheskii faktor" i rassledovanie aviaproisshestvii [The human factor and investigation into air accidents]. Voprosy rossiiskogo i mezhdunarodnogo prava [Matters of Russian and International Law], 1-2, pp. 33-44.
|
Архивные материалы юридического журнала № 1-2 за 2015 год «Вопросы российского и международного права», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Matters of Russian and International Law", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено