Раздел / Sectional title |
[RUS]
Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням дошкольного и школьного образования)
[ENG]
Theory and methods of teaching (on areas and levels of pre-school and school education)
|
Страницы / Pages |
37-48 |
Тип / Type |
[RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers |
[УДК] 373.1 |
Заглавие / Title |
[RUS]
К вопросу о специфике образовательного процесса в российских негосударственных общеобразовательных школах
[ENG]
On the specifics of the educational process in Russian non-state comprehensive schools
|
Авторы / Authors |
[RUS]
Жерелина Светлана Дмитриевна
Аспирант, Государственный академический университет гуманитарных наук, заместитель директора, АНО СОШ Учебный центр «Перспектива»
[ENG]
Zherelina Svetlana Dmitrievna
Postgraduate student, State Academic University for Humanities, deputy director, ANO SGS Training centre "Perspektiva"
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена анализу особенностей образовательного процесса в российских «частных» школах. Выделяются специфические черты обучения и воспитания в российских негосударственных школах, делаются предположения об основных факторах, формирующих данную специфику, выделяются общие особенности негосударственного школьного образования в России.
[ENG]
The article analyzes the features of the educational process in Russian private schools. The author of the article outlines the specifics of training and upbringing in Russian private schools and describes the key factors that shape these specific characteristics and general peculiarities of private schooling in Russia. According to the author of the article, the following factors shape the general specifics of the educational process in private schools: 1) favourable learning conditions (private schools are better equipped, more attention is paid to leisure time of pupils, etc.); 2) psychological comfort (including a favourable learning environment, an individual approach to a pupil's personality, the ability to attract the best teachers); 3) a favourable influence of a private school on the development of a pupil's personality (parents tend to believe that the organization of the educational process in a private school stimulates the development of children's creative abilities and their ability to hold their own and display initiative). There are usually up to fifteen pupils in a class. The author of the article points out that such a small number of pupils in a class allows a teacher to pay more attention to each pupil and find individual solutions.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Негосударственные общеобразовательные учреждения в современной России…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по педагогике)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Образование воспитание частная школа индивидуализация
[ENG]
Education upbringing private school individualization
|
Библиография / References |
[RUS]
- Алфёров А.Д. Психология развития школьников. Ростов-на-Дону: Феникс, 2008. 349 с.
- Анализ общего образования в РФ. Рынок частных школ Москвы и Санкт-Петербурга 2013 г. М., 2013. 246 с.
- Анализ общего образования в РФ. Рынок частных школ Санкт-Петербурга 2013 г. М., 2013. 176 с.
- Аросьев Д. Несвободное образование // Открытая школа. 2008. № 2. С. 36-47.
- Блинов А.И. Краткий сопоставительный анализ результатов основного этапа ЕГЭ и ГИА в 2013 году. Уфа: Институт развития образования Республики Башкортостан, 2013. 549 с.
- Власов С.А. Аксиология современной российской системы образования // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2012. № 1. С. 87-93.
- Днепров Э.Д. Частная школа на дыбе эпох // Открытая школа. 2009. № 4. С. 43-49.
- Жуков В. Если вы выбираете частную школу. Советы родителям // Знание – сила. 2006. № 4. С. 115-121.
- Жуков В. Частные школы как общественное явление // Воспитание школьников. 2002. № 3-4. С. 21-25.
- Загоржельская Т. Частные школы завоевали авторитет // Элитное образование. 2009. № 6. С. 4-7.
- Клейн М. Частная школа как факт биографии страны и личной биографии // Лицейское и гимназическое образование. 2007. № 2. С. 12-19.
- Маков А. Частные школы: приход новых игроков и ожидание перемен // Капиталист. 2008. № 6. С. 19-24.
- Устинова Е.В. Частное школьное образование в России в контексте новой образовательной парадигмы: автореф. дис. … докт. пед. наук. Нижний Новгород, 2012. 36 с.
[ENG]
- Alfyorov A.D. (2008) Psikhologiya razvitiya shkol'nikov [Psychology of the development of schoolchildren]. Rostov-on-Don: Feniks Publ.
- Analiz obshchego obrazovaniya v RF. Rynok chastnykh shkol Moskvy i Sankt-Peterburga 2013 g. [The analysis of general education in the Russian Federation. The private-school market in Moscow and Saint Petersburg in 2013] (2013). Moscow.
- Analiz obshchego obrazovaniya v RF. Rynok chastnykh shkol Sankt-Peterburga 2013 g. [The analysis of general education in the Russian Federation. The private-school market in Saint Petersburg in 2013] (2013). Moscow.
- Aros'ev D. (2008) Nesvobodnoe obrazovanie [Restricted education]. Otkrytaya shkola [Open school], 2, pp. 36-47.
- Blinov A.I. (2013) Kratkii sopostavitel'nyi analiz rezul'tatov osnovnogo etapa EGE i GIA v 2013 godu [A brief comparative analysis of the results of the key stage of the Uniform State Examination and the State Final Examination in 2013]. Ufa: Institut razvitiya obrazovaniya Respubliki Bashkortostan Publ.
- Dneprov E.D. (2009) Chastnaya shkola na dybe epokh [Private schools on the rack of epochs]. Otkrytaya shkola [Open school], 4, pp. 43-49.
- Klein M. (2007) Chastnaya shkola kak fakt biografii strany i lichnoi biografii [A private school as a fact of the biography of the country and individuals]. Litseiskoe i gimnazicheskoe obrazovanie [Lyceum and gymnasium education], 2, pp. 12-19.
- Makov A. (2008) Chastnye shkoly: prikhod novykh igrokov i ozhidanie peremen [Private schools: the appearance of new players and expectation of changes]. Kapitalist [Capitalist], 6, pp. 19-24.
- Ustinova E.V. (2012) Chastnoe shkol'noe obrazovanie v Rossii v kontekste novoi obrazovatel'noi paradigmy. Avtoref. dokt. diss. [Private school education in Russia in the context of a new educational paradigm. Doct. diss. abstract]. Nizhni Novgorod.
- Vlasov S.A. (2012) Aksiologiya sovremennoi rossiiskoi sistemy obrazovaniya [Axiology of modern Russian education system]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke [Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being], 1, pp. 87-93.
- Zagorzhel'skaya T. (2009) Chastnye shkoly zavoevali avtoritet [Private schools gained prestige]. Elitnoe obrazovanie [Elite education], 6, pp. 4-7.
- Zhukov V. (2002) Chastnye shkoly kak obshchestvennoe yavlenie [Private schools as a social phenomenon]. Vospitanie shkol'nikov [Upbringing of schoolchildren], 3-4, pp. 21-25.
- Zhukov V. (2006) Esli vy vybiraete chastnuyu shkolu. Sovety roditelyam [When choosing a private school. Tips for parents]. Znanie – sila [Knowledge is power], 4, pp. 115-121.
|
Файлы / Files |
4-zherelina.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Жерелина С.Д. К вопросу о специфике образовательного процесса в российских негосударственных общеобразовательных школах // Педагогический журнал. 2015. № 3. С. 37-48.
[ENG]
Zherelina S.D. (2015) K voprosu o spetsifike obrazovatel'nogo protsessa v rossiiskikh negosudarstvennykh obshcheobrazovatel'nykh shkolakh [On the specifics of the educational process in Russian non-state comprehensive schools]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 3, pp. 37-48.
|