Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Бесприставочные глаголы движения в обучении иранских студентов на начальном этапе РКИ»

Article "Non-prefixed verbs of motion at the initial stage in Iranian students training of Russian as a foreign language"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Публикация научных статей

Архивные данные филологической статьи, Мехтиханлы С.Г.

Archival data of the article written by Mehdikhanli S.G.

Выходные данные научной статьи по языкознанию

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Сравнительно-историческое, типологическое и сопоставительное языкознание
[ENG]
Comparative-historical, typological and comparative linguistics
Страницы / Pages 32-46
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 811.161.1
Заглавие / Title
[RUS]
Бесприставочные глаголы движения в обучении иранских студентов на начальном этапе РКИ
[ENG]
Non-prefixed verbs of motion at the initial stage in Iranian students training of Russian as a foreign language
Авторы / Authors
[RUS]
Мехтиханлы
Севиндж Габиль
Кандидат филологических наук, ассистент профессора,
Гилянский государственный университет,
Иран
[ENG]
Mehdikhanli
Sevindzh Qabil
Assistant professor,
The University of Guilan,
Iran
Аннотация / Abstract
[RUS]
Данная статья посвящена изучению бесприставочных глаголов движения иранскими студентами на начальном этапе РКИ. Изучение данных глаголов движения иранскими студентами плодотворно может производиться при употреблении этих глаголов в речи, т.е. при коммуникативном подходе к процессу обучения.
[ENG]
This article is devoted to the Iranian students' study of Russian non-prefixed verbs of motion at an early stage. Russian verbs of motion Frequency are devided into two groups: non-prefixed and derivated prefixed verbs, both of them important in building a constructive basis of coherent speech. Teaching Russian as a foreign language requires to take into account the Iranian students' native language. The structural and typological similarities and differences between two languages allow to implement this principle. The Persian verbs of motion are not allocated to a particular lexical-semantic group. One of the important features of the Russian verbs of motion is their differentiated use, depending on the method of motion, that requires close attention when Iranian students study. For example, the category of 'mode of moving' is one of the key attributes of semantics of non-prefixed verbs of motion in Russian. This mode characterizes the movement depending on the environment, the use or non-use of vehicles. The study of these group of Russian verbs can be productive with the use of verbs in the speech, that is, using the communicative approach to teaching.
Текст / Text
[RUS]
Введение Владение языком в самом общем виде есть не овладение…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по филологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Обучение
иностранный язык
интерференция
глаголы движения
русский язык
персидский язык
русский язык как иностранный
[ENG]
Learning a foreign language
interference
verbs of motion
Russian
Persian
Russian as a foreign language
Библиография / References
[RUS]
  1. Виноградова М.В. Лингвокультурологичекие аспекты глаголов речи, характеризуемой по звучанию и произнесению, как предмет обучения РКИ // Педагогический журнал. 2012. № 2-3. C. 40-49.
  2. Восканян Г.А. Русско-персидский словарь. 30000 сл. Тегеран: Кухсар, 1381 (2002). 830 с.
  3. Городилова Г.Г. Повышение эффективности работы по развитию умений свободного владения русской речью будущих учителей национальной школы // Совершенствование преподавания практического курса русского языка в педвузах союзных республик: Тезисы докладов и сообщений Всесоюзной научно-практической конференции (1-4 октября 1986 г.). Нежин, 1986. С. 42-45.
  4. Исаченко А.В. Глаголы движения в русском языке // Русский язык в школе. 1961. № 4. С. 12-16.
  5. Исаченко А.В. Грамматический строй русского языка в сопоставлении со словацким: Морфология. Братислава: Словацкая АН, 1960. Ч. 2. 576 с.
  6. Клобуков Е.В. и др. Современный русский язык. М.: Высшая школа, 2009. 766 с.
  7. Чистяков В.М. Основы методики русского языка в нерусских школах. М.: Учпедгиз, 1941. 432 с.
  8. Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. Л.: Наука, 1974. 428 с.
  9. Gor K., Cook S., Malyushenkova V., Vdovina T. Verbs of motion in highly proficient learners and heritage speakers of Russian // Slavic & East European Journal. 2009. Vol. 53. Issue 3. P. 386-408.
  10. Hasko V. The locus of difficulties in the acquisition of Russian verbs of motion by highly proficient learners // Slavic & East European Journal. 2009. Vol. 53. Issue 3. P. 360-385.
  11. Hasko V. Introduction: empirical investigations into acquisitional and pedagogical issues associated with Russian verbs of motion // Slavic & East European Journal. 2009. Vol. 53. Issue 3. P. 352-359.
  12. Bondarchuk L.A., Derwing B.L. The salience of the semantic features of Russian verbs of motion: an experimental study // Slavic & East European Journal. 2009. Vol. 53. Issue 3. P. 409-427.
  13. Janda L.A. Motion Verbs and the Development of Aspect in Russian // Scando- Slavica. 2008. Vol. 54. Issue 1. P. 179-197.
  14. Nesset T. Path and Manner: An Image-Schematic Approach to Russian Verbs of Motion // Scando-Slavica. 2008. Vol. 54. Issue 1. P. 135-158.
  15. Gagarina N. Verbs of motion in Russian: an acquisitional perspective// Slavic & East European Journal. 2009. Vol. 53. Issue 3. P. 451-470.
  16. Sharoff S. The communicative potential of verbs of “away-from” motion in English, German and Russian // Functions of Language. 2005. Vol. 12. Issue 2. P. 205-240.
  17. Letuchiy A. Historical development of labile verbs in modern Russian // Linguistics. 2015. Vol. 53. Issue 3. P. 611-647.
  18. Pavlenko A., Volynsky M. Motion Encoding in Russian and English: Moving Beyond Talmy’s Typology // Modern Language Journal. 2015 Supplement. Vol. 99. P. 32-48.
  19. Elliott E., Yountchi L. Total physical response and Russian multi- and unidirectional verbs of motion: a case study in acquisition // Slavic & East European Journal. 2009. Vol. 53. Issue 3. P. 428-450.
[ENG]
  1. Bondarchuk L.A., Derwing B.L. (2009) The salience of the semantic features of Russian verbs of motion: an experimental study. Slavic & East European Journal, 53 (3), pp. 409-427.
  2. Chistyakov V.M. (1941) Osnovy metodiki russkogo yazyka v nerusskikh shkolakh [Methodics of Russian language in the non-Russian schools]. Moscow: Uchpedgiz Publ.
  3. Elliott E., Yountchi L. (2009) Total physical response and Russian multi- and unidirectional verbs of motion: a case study in acquisition. Slavic & East European Journal, 53 (3), pp. 428-450.
  4. Gagarina N. (2009) Verbs of motion in Russian: an acquisitional perspective. Slavic & East European Journal, 53 (3), pp. 451-470.
  5. Gor K., Cook S., Malyushenkova V., Vdovina T. (2009) Verbs of motion in highly proficient learners and heritage speakers of Russian. Slavic & East European Journal, 53 (3), pp. 386-408.
  6. Gorodilova G.G. (1986) Povyshenie effektivnosti raboty po razvitiyu umenii svobodnogo vladeniya russkoi rech'yu budushchikh uchitelei natsional'noi shkoly [Improving the efficiency of the work on the development of skills of speech fluency in Russian for the future teachers of national schools]. In: Sovershenstvovanie prepodavaniya prakticheskogo kursa russkogo yazyka v pedvuzakh soyuznykh respublik: Tezisy dokladov i soobshchenii Vsesoyuznoi nauchno-prakticheskoi konferentsii (1-4 oktyabrya 1986 g.) [Improving the teaching of Russian language practical course in teacher training universities of Soviet republics: Abstracts and reports of All-Union scientific and practical conference (October 1-4, 1986.)]. Nezhin, pp. 42-45.
  7. Hasko V. (2009) The locus of difficulties in the acquisition of Russian verbs of motion by highly proficient learners. Slavic & East European Journal, 53 (3), pp. 360-385.
  8. Hasko V. (2009a) Introduction: empirical investigations into acquisitional and pedagogical issues associated with Russian verbs of motion. Slavic & East European Journal, 53 (3), pp. 352-359.
  9. Isachenko A.V. (1960) Grammaticheskii stroi russkogo yazyka v sopostavlenii so slovatskim [Russian grammar in comparison with Slovak]. Bratislava: Slovak Academy of Sciences Publ. Part 2.
  10. Isachenko A.V. (1961) Glagoly dvizheniya v russkom yazyke [Verbs of motion in Russian]. Russkii yazyk v shkole [Russian language at school], 4, pp. 12-16.
  11. Janda L.A. (2008) Motion Verbs and the Development of Aspect in Russian. Scando-Slavica, 54 (1), pp. 179-197.
  12. Klobukov E.V. et al. (2009) Sovremennyi russkii yazyk [Contemporary Russian language]. Moscow: Vysshaya shkola Publ.
  13. Letuchiy A. (2015) Historical development of labile verbs in modern Russian. Linguistics, 53 (3), pp. 611-647.
  14. Nesset T. (2008) Path and Manner: An Image-Schematic Approach to Russian Verbs of Motion. Scando-Slavica, 54 (1), pp. 135-158.
  15. Pavlenko A., Volynsky M. (2015) Motion Encoding in Russian and English: Moving Beyond Talmy's Typology. Modern Language Journal. Supplement, 99, pp. 32-48.
  16. Sharoff S. (2005) The communicative potential of verbs of "away-from" motion in English, German and Russian. Functions of Language, 12 (2), pp. 205-240.
  17. Shcherba L.V. (1974) Yazykovaya sistema i rechevaya deyatel'nost' [Language system and speech activity]. Leningrad: Nauka Publ.
  18. Vinogradova M.V. (2012) Lingvokul'turologichekie aspekty glagolov rechi, kharakterizuemoi po zvuchaniyu i proizneseniyu, kak predmet obucheniya RKI [Linguistic and culturological aspects of speech verbs classified by sounding and pronouncing as a subject of teaching Russian as a foreign language]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 2-3, pp. 40-49.
  19. Voskanyan G.A. (2002) Russko-persidskii slovar' [Russian-Persian dictionary]. Tegeran: Kukhsar Publ.
Файлы / Files 2-sevindzh-mehdikhanli-qabil.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Мехтиханлы С.Г. Бесприставочные глаголы движения в обучении иранских студентов на начальном этапе РКИ // Язык. Словесность. Культура. 2015. № 2. С. 32-46.
[ENG]
Mehdikhanli S.H. (2015) Bespristavochnye glagoly dvizheniya v obuchenii iranskikh studentov na nachal'nom etape RKI [Non-prefixed verbs of motion at the initial stage in Iranian students training of Russian as a foreign language]. Yazyk. Slovesnost'. Kul'tura [Language. Philology. Culture], 2, pp. 32-46.

Выходные архивные данные филологического журнала № 2 за 2015 год «Язык. Словесность. Культура», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal of philology "Language. Philology. Culture", where the article posted.