Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья «Символика флоры и фауны в метатексте У. Блейка»

Article "Symbolism of the flora and fauna in W. Blake's metatext"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Публикация научных статей

Архивные данные статьи, Седых Э.В.

Archival data of the article written by Sedykh E.V.

Выходные данные научной статьи по литературоведению

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Литература народов стран зарубежья
[ENG]
World literature
Страницы / Pages 49-68
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 821.111
Заглавие / Title
[RUS]
Символика флоры и фауны в метатексте У. Блейка
[ENG]
Symbolism of the flora and fauna in W. Blake's metatext
Авторы / Authors
[RUS]
Седых
Элина Владимировна
Доктор филологических наук,
профессор кафедры английской филологии,
Российский государственный университет им. А.И. Герцена
[ENG]
Sedykh
Elina Vladimirovna
Doctor of Philology,
Professor of the Department of English Philology,
Herzen State Pedagogical University
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена исследованию символов флоры и фауны в лирике, поэмах и живописи английского романтика Уильяма Блейка. В фокус исследовательского внимания попали образы цветов (роза, подсолнух, лилия), жизненного цикла насекомых (гусеница, куколка, бабочка) и образ дракона, получающие в творчестве Блейка символические значения. Выбор материала высветил особенности представления образов флоры и фауны в авторской мифологии Блейка: трактовка многих образов идет вразрез с традиционными образами европейской поэтической традиции.
[ENG]
The article investigates the character of flora and fauna images in the lyrics, poems and paintings of William Blake. The attention is focused on images of flowers (Rose, Sunflower, Lilly), the life cycle of insects (Caterpillar, Chrysalis, Butterfly) and the image of the Dragon, – they all receive some symbolic value in Blake's works. Blake's poetic trilogy ("My Pretty Rose Tree", "Ah! Sun- Flower", "The Lilly") is a variations on a theme: different aspects of love, which is expressed through the symbols of love, flowers. Love may be honest, but unrequited (Rose of the first poem) self-refuting (Sunflower), aggressive (Rose from the third poem) or pure and disinterested (Lily). Unregenerate man (ignorance and helplessness) is symbolized in the poetics of Blake in caterpillar stage (Innocence). The person seeking the truth appears as a chrysalis (Experience). The third stage, the perfect Butterfly, represents the growing enlightened soul, reborn from the realm of nothingness, from the tomb of ignorance (Experienced Innocence). The full meaning of the Dragon is a force to unite the suppression of all living things, a church (Church) and government troops (State Militant).The choice of material highlighted the particular representation of images of flora and fauna in the Blake's author mythology: the interpretation of images is contrary to the traditional ones of the European poetic tradition.
Текст / Text
[RUS]
Введение В статье интерпретируются некоторые символы флоры и фауны…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по филологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Уильям Блейк
романтизм
бабочка
мотылек
дракон
роза
лилия
поэтические символы
поэзия и живопись
Песни невинности и опыта
пророческие поэмы
[ENG]
William Blake
romance
butterfly
fly
dragon
rose
lily
poetic symbols
poetry and painting
Songs of Innocence and of Experience
propheсу
Библиография / References
[ENG]
  1. Apesos A. (2015) The Poet in the Poem: Blake's Milton. Studies in Philology, 112 (2), pp. 379-413.
  2. Blake W. (1998) Milton, a Poem. The Illuminated Books of William Blake. Vol. 5. London: Tate Gallery.
  3. Blake W. (1998) Jerusalem. The Illuminated Books of William Blake. Vol. 1. London: Tate Gallery.
  4. Blake W. (1998) Songs of Innocence and Experience. The Illuminated Books of William Blake. Vol. 2. London: Tate Gallery.
  5. Blake W. (1998) The Continental Prophecies. The Illuminated Books of William Blake. Vol. 4. London: Tate Gallery.
  6. Blake W. (1998) The Early Illuminated Books. The Illuminated Books of William Blake. Vol. 3. London: Tate Gallery.
  7. Blake W. (1998) The Urizen Books. The Illuminated Books of William Blake. Vol. 6. London: Tate Gallery.
  8. Blake W. (2012) The Complete Works. Delphi Classics.
  9. Fosso K. (2014) "Feet of Beasts": Tracking the Animal in Blake. European Romantic Review, 25 (2), pp. 113-138.
  10. Lussier M.S. (1996) Blake's deep ecology. Studies in Romanticism, 35 (3), pp. 393-409.
  11. Miner P. (2008) Blake's "Tyger" as Miltonic Beast. Studies in Romanticism, 47 (4), pp. 479-505.
  12. Morris G.S. (2006) Blake's The Fly. Explicator, 65 (1), pp. 16-18.
  13. Munteanu A. (2006) Visionary and artistic transformations in Blake's Visions of the Daughters of Albion. Journal of European Studies, 36 (1), pp. 61-83.
  14. Stevens C. (2009) William Blake's Golgonooza and Jerusalem: a conversation in visionary forms dramatic. European Romantic Review, 20 (3), pp. 289-307.
  15. Williams N. (2009a) Blake Dead or Alive. Nineteenth-Century Literature, 63 (4), pp. 486-498.
  16. Williams N. (2009b) ‘The Sciences of Life': Living Form in William Blake and Aldous Huxley. Romanticism, 15 (1), pp. 41-53.
  17. Yeager D.M. (2009) OF EAGLES AND CROWS, LIONS AND OXEN: Blake and the Disruption of Ethics. Journal of Religious Ethics, 37 (1), pp. 1-31.
Файлы / Files 3-sedykh.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Седых Э.В. Символика флоры и фауны в метатексте У. Блейка // Язык. Словесность. Культура. 2015. № 3. С. 49-68.
[ENG]
Sedykh E.V. Simvolika flory i fauny v metatekste U. Bleika [Symbolism of the flora and fauna in W. Blake's metatext]. Yazyk. Slovesnost'. Kul'tura [Language. Philology. Culture], 3, pp. 49-68.

Выходные архивные данные филологического журнала № 3 за 2015 год «Язык. Словесность. Культура», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal of philology "Language. Philology. Culture", where the article posted.