Article output data
Раздел / Sectional title |
[RUS]
Философская антропология, философия культуры
[ENG]
Philosophical anthropology, philosophy of culture
|
Страницы / Pages | 24-39 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 378 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Философско-методологические основы педагогики высшей школы[ENG]
Philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy |
Авторы / Authors |
[RUS]
Самыгин
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена проблеме философско-методологических оснований педагогики высшей школы. Авторы рассматривают две возможные философские модели – педагогическую антропологию и постмодернистскую философию образования. С учетом специфики современного этапа развития общества авторы приходят к выводу, что наиболее адекватной нынешней ситуации является постмодернистская философия образования, которая позволяет сочетать индивидуальные запросы и социальные потребности, определяющие функции образовательных институтов.
[ENG]
The article deals with the philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy. The authors of the article examine two possible philosophical models – pedagogical anthropology and post-modernist philosophy of education. Taking into account the specificity of the current stage of the development of society, the authors have come to the following conclusion: post-modernist philosophy of education is the most adequate one for the current situation because it allows of combining both individual and social needs determining the functions of educational institutions. Post-modernist philosophy of education that is based on the principles of freedom, openness, critical reflection, pluralization and democratization of the educational process is able to serve as the philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy. These principles can find their expression in educational technologies that take into account students' creative and intellectual activities, encourage students' responsibility and their independent search and analysis of the necessary information, their ability to solve problems in constantly changing life circumstances. The authors of the article point out that modern education cannot thrust any single model of beliefs and norms on an individual, but it can and should prepare this individual for constant learning and change.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Педагогика как наука имеет собственные философско-методологические…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по философии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Образование
педагогика высшей школы постмодернизм постмодернистская философия образования методология педагогическая антропология [ENG]
Education
higher education pedagogy post-modernism post-modernist philosophy of education methodology pedagogical anthropology |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 2-samygin-nechipurenko.pdf |
Для цитирования / For citation |
[RUS]
Самыгин С.И., Нечипуренко В.Н. Философско-методологические основы педагогики высшей школы // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2015. № 4-5. С. 24-39.
[ENG]
Samygin S.I., Nechipurenko V.N. (2015) Filosofsko-metodologicheskie osnovy pedagogiki vysshei shkoly [Philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke [Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being], 4-5, pp. 24-39.
|
Выходные архивные данные философского журнала № 4-5`2015 «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено