Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья «Философско-методологические основы педагогики высшей школы»

Article "Philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи, Самыгин С.И., Нечипуренко В.Н.

Archival data of the article written by Samygin S.I., Nechipurenko V.N.

Выходные данные научной статьи по философии

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Философская антропология, философия культуры
[ENG]
Philosophical anthropology, philosophy of culture
Страницы / Pages 24-39
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 378
Заглавие / Title
[RUS]
Философско-методологические основы педагогики высшей школы
[ENG]
Philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy
Авторы / Authors
[RUS]
Самыгин
Сергей Иванович
Доктор социологических наук, профессор,
Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)
[ENG]
Samygin
Sergei Ivanovich
Doctor of Sociology, professor,
Rostov State University of Economics
[RUS]
Нечипуренко
Виктор Николаевич
Доктор философских наук, профессор,
Южный федеральный университет
[ENG]
Nechipurenko
Viktor Nikolaevich
Doctor of Philosophy, professor,
Southern Federal University
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена проблеме философско-методологических оснований педагогики высшей школы. Авторы рассматривают две возможные философские модели – педагогическую антропологию и постмодернистскую философию образования. С учетом специфики современного этапа развития общества авторы приходят к выводу, что наиболее адекватной нынешней ситуации является постмодернистская философия образования, которая позволяет сочетать индивидуальные запросы и социальные потребности, определяющие функции образовательных институтов.
[ENG]
The article deals with the philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy. The authors of the article examine two possible philosophical models – pedagogical anthropology and post-modernist philosophy of education. Taking into account the specificity of the current stage of the development of society, the authors have come to the following conclusion: post-modernist philosophy of education is the most adequate one for the current situation because it allows of combining both individual and social needs determining the functions of educational institutions. Post-modernist philosophy of education that is based on the principles of freedom, openness, critical reflection, pluralization and democratization of the educational process is able to serve as the philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy. These principles can find their expression in educational technologies that take into account students' creative and intellectual activities, encourage students' responsibility and their independent search and analysis of the necessary information, their ability to solve problems in constantly changing life circumstances. The authors of the article point out that modern education cannot thrust any single model of beliefs and norms on an individual, but it can and should prepare this individual for constant learning and change.
Текст / Text
[RUS]
Введение Педагогика как наука имеет собственные философско-методологические…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по философии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Образование
педагогика высшей школы
постмодернизм
постмодернистская философия образования
методология
педагогическая антропология
[ENG]
Education
higher education pedagogy
post-modernism
post-modernist philosophy of education
methodology
pedagogical anthropology
Библиография / References
[RUS]
  1. Бауман З. Индивидуализированное общество. М.: Логос, 2005. 390 с.
  2. Бауман З. Текучая современность. СПб.: Питер, 2008. 240 с.
  3. Буланова-Топоркова М.В. (ред.) Педагогика и психология высшей школы. Ростов-на-Дону: Феникс, 2002. 544 с.
  4. Елисеев С.М. Политическая наука и многомерность современного мира // Теории и проблемы политических исследований. 2015. № 1-2. С. 13-32.
  5. Михалина О.А. Философия образования и постмодернизм // Збірник наукових праць. 2012. Вип. 2. С. 58-68.
  6. Огурцов А.П. Педагогическая антропология: поиски и перспективы // Человек. 2002. № 1. С. 71-87.
  7. Самыгин С.И. Педагогика и психология высшей школы. Ростов-на-Дону: Феникс, 1998. 544 с.
  8. Фрумин И.Д. Тоска по пониманию или постмодернистский анализ современного образования // Вопросы методологии. 1997. № 1. С. 131-139.
[ENG]
  1. Bauman Z. (2001) The individualized society. Cambridge: Polity Press. (Bauman Z. (2005) Individualizirovannoe obshchestvo. Moscow: Logos Publ.)
  2. Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność. Warszawa. (Russ. ed.: Bauman Z. (2008) Tekuchaya sovremennost'. St. Petersburg: Piter Publ.)
  3. Bulanova-Toporkova M.V. (ed.) (2002) Pedagogika i psikhologiya vysshei shkoly [Higher education pedagogy and psychology]. Rostov-on-Don: Feniks Publ.
  4. Eliseev S.M. (2015) Politicheskaya nauka i mnogomernost' sovremennogo mira [Political science and multidimensionality of the modern world]. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii [Theories and Problems of Political Studies], 1-2, pp. 13-32.
  5. Frumin I.D. (1997) Toska po ponimaniyu ili postmodernistskii analiz sovremennogo obrazovaniya [Longing for understanding or the post-modernist analysis of contemporary education]. Voprosy metodologii [Issues of methodology], 1, pp. 131-139.
  6. Mikhalina O.A. (2012) Filosofiya obrazovaniya i postmodernizm [Philosophy of education and post-modernism]. Zbіrnik naukovikh prats' [Collected scientific papers], 2, pp. 58-68.
  7. Ogurtsov A.P. (2002) Pedagogicheskaya antropologiya: poiski i perspektivy [Pedagogical anthropology: search and prospects]. Chelovek [Man], 1, pp. 71-87.
  8. Samygin S.I. (1998) Pedagogika i psikhologiya vysshei shkoly [Higher education pedagogy and psychology]. Rostov-on-Don: Feniks Publ.
Файлы / Files 2-samygin-nechipurenko.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Самыгин С.И., Нечипуренко В.Н. Философско-методологические основы педагогики высшей школы // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2015. № 4-5. С. 24-39.
[ENG]
Samygin S.I., Nechipurenko V.N. (2015) Filosofsko-metodologicheskie osnovy pedagogiki vysshei shkoly [Philosophical and methodological fundamentals of higher education pedagogy]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke [Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being], 4-5, pp. 24-39.

Выходные архивные данные философского журнала № 4-5`2015 «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being", which includes the article.