Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Управление конкурентоспособностью в XXI веке: эффективные инструменты бизнеса» / Article "Managing competitiveness in XXI century: effective business instruments"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Конференции

Архивные данные статьи Клочко О.А. / Archival data of the article written by Klochko O.A.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Современные методы управления объектами мезоуровня экономики
[ENG]
Up-to-date techniquesof the economic object management on meso-level
Страницы / Pages 65-88
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 334.021
Заглавие / Title
[RUS]
Управление конкурентоспособностью в XXI веке: эффективные инструменты бизнеса
[ENG]
Managing competitiveness in XXI century: effective business instruments
Авторы / Authors
[RUS]
Клочко
Ольга Александровна
Кандидат экономических наук, доцент кафедры торговой политики,
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
[ENG]
Klochko
Ol'ga Aleksandrovna
PhD (Economics), associate professor of the department of trade policy,
National Research University – Higher School of Economics
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья посвящена изучению вопросов управления конкурентоспособностью бизнеса в современный век глобализации, развития технологий и инноваций. Цель работы состоит в проведении анализа значимости факторов конкурентоспособности и предложении компаниям эффективных инструментов создания конкурентных преимуществ.
[ENG]
The article is dedicated to the issues of managing competitiveness in the modern age of globalization, technology and innovation. The purpose of the paper is to analyze the influence of factors of competitiveness and offer effective tools for companies to create competitive advantages. The working classification of competitiveness factors includes external and internal factors. The external business environment covers industry-specific environment – competitors, customers, suppliers, as well as non-sectoral, economic, social, political, technological and other factors. The most effective tools for business responses to the dynamics of environmental factors or its forced changes in the present are different forms of inter-firm co-operation and mergers and acquisitions strategy. Both external growth tools are widely used in business and provide a number of benefits that are required for tightening up and market leadership. However, the leading role in ensuring the competitiveness of the business at the present stage plays the internal environment of the company, its resources and business processes. The quality and uniqueness of the internal environment of the company is provideв by the strategic leadership – a leadership style, aimed at knowledge, innovation and technology creation that are not available to competitors. Research methods include theoretical analysis, interviewing experts, analysis of best practices. The results can be used by management companies in various economic sectors in the development, adoption and implementation of strategic decisions. Author's contribution consists in providing the most effective management tools of business competitiveness at present.
Текст / Text
[RUS]
Введение Обеспечение конкурентоспособности национального бизнеса...
[ENG]
Introduction Securing national business competitive power – is the...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Бизнес
конкурентоспособность
внешняя среда
внутренняя среда
сотрудничество
слияния и поглощения
стратегическое лидерство
[ENG]
Business
competitiveness
external environment
internal environment
cooperation
merger and acquisition
strategic leadership
Ссылки / References
[RUS]
  1. Басманов Е. Бренд Apple стал еще дороже // РБК daily. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.rbcdaily.ru/2012/09/20/world/562949984752964.
  2. Кит П.П. Формы межфирменных стратегических альянсов в автомобильной промышленности // Бизнес пищевых ингредиентов. – 2006. – № 12. – С. 36.
  3. Коваленко И.С. Теория Г. Хофстеде как основа кросскультурных исследований в маркетинге // Научный потенциал студенчества в ХХI веке. Материалы III международной научной студенческой конференции. Т. 2. – Ставрополь, 2009. – С. 74-77.
  4. Любимская А. Седьмой вал // Эксперт. – 2010. – № 6(90). – С. 8.
  5. Пилипенко И.В. Конкурентоспособность стран и регионов в мировом хозяйстве: теория, опыт малых стран Западной и Северной Европы. – Смоленск: Ойкумена, 2005. – 496 с.
  6. Портер М. Международная конкуренция: Пер. с англ. / Под ред. и с предисловием Щетинина В.Д. – М.: Международные отношения, 1993. – 896 с.
  7. Прытин Д. Самые дорогие бренды мира в 2009 году // РБК.Рейтинг. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.rating.rbc.ru/article.shtml?2009/10/06/32578590.
  8. Grant R.M. Contemporary strategy analysis. – Oxford: Blackwell Publishing, 2002. – 551 p.
  9. Ireland R., Hitt M. Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21st century: The role of strategic leadership // Academy of Management Executive. – 2005. – No. 4 (19). – Pp. 63-77.
  10. Snowdon B., Stonehouse G. Competitiveness in globalized world: Michael Porter on the Microeconomic Foundations of the Competitiveness of Nations, Regions and Firms // Journal of International Business Studies. – 2006. – No. 2(37). – Pp. 163-175.
[ENG]
  1. Basmanov, E., "The brand Apple became more expensive" ["Brend Apple stal eshche dorozhe"], RBK daily, available at: www.rbcdaily.ru/2012/09/20/world/562949984752964
  2. Grant, R.M. (2002), Contemporary strategy analysis, Blackwell Publishing, Oxford, 551 p.
  3. Ireland, R., Hitt, M. (2005), "Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21st century: The role of strategic leadership", Academy of Management Executive, No. 4(19), pp. 63-77.
  4. Kit, P.P. (2006), "Forms of inter-firm strategic alliances in automobile industry" ["Formy mezhfirmennykh strategicheskikh al'yansov v avtomobil'noi promyshlennosti"], Biznes pishchevykh ingredientov, No. 12, p. 36.
  5. Kovalenko, I.S. (2009), "Geert Hofstede's theory as a basis for cross-cultural research in marketing", Scientific potential of students in XXI century. Proceedings of the III International Scientific Student Conference. Vol. 2 ["Teoriya G. Khofstede kak osnova krosskul'turnykh issledovanii v marketinge", Nauchnyi potentsial studenchestva v KhKhI veke. Materialy III mezhdunarodnoi nauchnoi studencheskoi konferentsii. T. 2], Stavropol, pp. 74-77.
  6. Lyubimskaya, A. (2010), "The seventh grate wave" ["Sed'moi val"], Ekspert, No. 6(90), p. 8.
  7. Pilipenko, I.V. (2005), Competitiveness of nations and regions in the world economy: theory, the experience of small nations of Western and Northern Europe [Konkurentosposobnost' stran i regionov v mirovom khozyaistve: teoriya, opyt malykh stran Zapadnoi i Severnoi Evropy], Oikumena, Smolensk, 496 p.
  8. Porter, M., Shchetinin, V.D. (1993), International competition: Trans. from Eng. [Mezhdunarodnaya konkurentsiya: Per. s angl.], Mezhdunarodnye otnosheniya, Moscow, 896 p.
  9. Prytin, D., ["Samye dorogie brendy mira v 2009 godu"], RBK.Reiting, available at: www.rating.rbc.ru/article.shtml?2009/10/06/32578590
  10. Snowdon, B., Stonehouse, G. (2006), "Competitiveness in globalized world: Michael Porter on the Microeconomic Foundations of the Competitiveness of Nations, Regions and Firms", Journal of International Business Studies, No. 2(37), pp. 163-175.
Файлы / Files 6-klochko.pdf

Выходные данные журнала «Экономика: вчера, сегодня, завтра», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Economics: Yesterday, Today and Tomorrow", which includes the article