Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «О конкретизации речи детей с нарушениями зрения» / Article "On speech specification of visually impaired children"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Абидовой Н.З. / Archival data of the article written by Abidova N.Z.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Специальная педагогика
[ENG]
Special pedagogics
Страницы / Pages 131-137
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 376.32
Заглавие / Title
[RUS]
О конкретизации речи детей с нарушениями зрения
[ENG]
On speech specification of visually impaired children
Авторы / Authors
[RUS]
Абидова
Нулуфар Закировна
Исследователь,
Ташкентский государственный университет им. Низами
[ENG]
Abidova
Nulufar Zakirovna
Researcher,
Tashkent State Pedagogical University named after Nizami
Аннотация / Abstract
[RUS]
Настоящая статья посвящена важной проблеме тифлопедагогической науки и практики – конкретизации речи слепых учащихся. В ней приводится краткий анализ работ, посвященных проблеме, и соответствующие выводы. Освещены методы и формы работы по конкретизации речи слепых.
[ENG]
The article is dedicated to the important issue of tiflopedagogical science and practice – the specification of speech of blind students.
The speech is one of the most powerful factors and incentives for the development of the child as a whole. Children with visual impairments may operate with communication words learned in speech, a long time without having any ideas about the things designated by them, that is the reason for the formal, not meaningful knowledge, that hinders speech development.
The speech should express ideas and not be limited to the form of imitation, no matter how elegant it may be. Children should be taught to express their thoughts in a quite clear form for others.
Today the practice in educational institutions for children with visual impairment includes relief drawing, handicraft, widely practiced object lessons and excursions, different forms of educational work: games (role-playing, didactic), modeling and sculpturing. They all serve to the enrichment of child's specific ideas about objects and phenomena around them, contributing to the general development and preparing children for life.
Текст / Text
[RUS]
Введение Речь – один из наиболее мощных факторов и стимулов...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Развитие речи
конкретизация речи
коллективные формы работ
изучение литературы
[ENG]
Speech development
language specifications
collective forms of work
literature studying
Ссылки / References
[RUS]
  1. Дорошенко О.В. Коррекционно-педагогическая работа по развитию связной речи старших дошкольников с нарушениями зрения: автореф. дисс. ... канд. пед. наук. – М., 2009. – 198 с.
  2. Коваленко Б.И. Методика русского языка в школе слепых. – М.: Учпедгиз, 1941. – 196 с.
  3. Костючек Н.С. Развитие речи слепого ребенка в условиях семьи // Воспитание ребенка с нарушениями зрения в семье. – М.: НИИ дефектологии АПН СССР, 1979. – С. 12-26.
  4. Литвак А.Г. Психология слепых слабовдящих: учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. – М.: КАРО, 2006. – 336 с.
  5. Мельников П.Г. Чтение, письмо и речь в школе слепых. – М.: Учпедгиз, 1934. – 69 с.
  6. Скребицкий А.И. Воспитание и образования слепых и их призрение на Западе. – СПб.: Типография Стасюлевича М.М., 1903. – 1024 с.
[ENG]
  1. Doroshenko, O.V. (2009), Correctional and educational work on the development of coherent speech of visually impaired over-fives: Author's thesis [Korrektsionno-pedagogicheskaya rabota po razvitiyu svyaznoi rechi starshikh doshkol'nikov s narusheniyami zreniya: avtoref. diss. ... kand. ped. nauk], Moscow,198 p.
  2. Kostyuchek, N.S. (1979), "Speech development of blind children in the family", Raising a visually impaired child in the family ["Razvitie rechi slepogo rebenka v usloviyakh sem'i", Vospitanie rebenka s narusheniyami zreniya v sem'e], NII defektologii APN SSSR, Moscow, pp. 12-26.
  3. Kovalenko, B.I. (1941), Methodology of the Russian language in the school for the blind [Metodika russkogo yazyka v shkole slepykh], Uchpedgiz, Moscow, 196 p.
  4. Litvak, A.G. (2006), Psychology of visually impaired: study guide for students of higher educational pedagogical institutions [Psikhologiya slepykh slabovdyashchikh: uchebnoe posobie dlya studentov vysshikh pedagogicheskikh uchebnykh zavedenii], KARO, Moscow, 336 p.
  5. Mel'nikov, P.G. (1934), Reading, writing and speaking in the school for the blind [Chtenie, pis'mo i rech' v shkole slepykh], Uchpedgiz, Moscow, 69 p.
  6. Skrebitskii, A.I. (1903), Raising and education of the blind and charity in the West [Vospitanie i obrazovaniya slepykh i ikh prizrenie na Zapade], Tipografiya Stasyulevicha M.M., St. Peteresburg, 1024 p.
Файлы / Files 9-abidova.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article