Аннотация / Abstract |
[RUS]
Статья посвящена вопросам формирования профессионально значимых качеств специалистов в сфере информационной безопасности. Раскрывается понятие профессионально значимых качеств, исследуются организационно-педагогические условия, которые могли бы в максимальной степени способствовать проявлению самостоятельности и активности мышления будущих специалистов в сфере информационной безопасности, а также формированию профессионально значимых качеств.
[ENG]
In modern conditions a comprehensive reconstruction of all spheres of public life arises fundamentally new requirements for training future information security professionals in higher education institutions, which differ not only in a high level of professional skills, but also in a harmoniously developed interests, in ability to continuously improve the educational level and react to changes in life. Therefore, a special place in the training of future professionals takes a generation of professionally significant qualities that is the basis for the formation of a coherent worldview of existing reality in youth.
Based on the analysis of current state of scientific study of natural sciences in the national technical universities, the inconsistencies revealed between fundamental and professional components of higher technical education, analyzed the possibilities of these contradictions by deepening the theoretical, methodological and ideological orientation in the content of basic natural sciences; by finding the optimum ratio between the fundamental and theoretical and practical vocational training of specialists; by selection of invariants and installation on its basis of interdisciplinary connections as hardening fundamentals of natural science foundation of future specialists professional training in the field of information security; by increasing the integrity, consistency and functionality of theoretical knowledge and actions; by mastering the general methods of algorithmization and designing cognitive and research activities of students.
The analysis of different points of view on the problem of professionally significant qualities development in future professionals in the field of information security suggests that different authors have no single point of view in the definition of "professionally significant qualities" and identification of its structure. According to the analysis of approaches to this problem the substantination of the essence of the concept "professionally significant qualities of specialists in the field of information security" stands for the set of logically and dialectically interrelated individual personality traits and abilities that contribute to each other, are updated on the level of professional tasks, on behavioral level and in the process of personality socialization, facilitate a successful career in the field of teaching and in the area of expertise, as well as in industries.
|
Ссылки / References |
[RUS]
- Адамар Ж. Исследование психологии процесса изобретения. – М.: Советское радио, 1977. – 284 с.
- Айсмонтас Б.Б. Общая психология: Схемы. – М.: Владос-Пресс, 2003. – 288 с.
- Голант Е.Я. О развитии самостоятельности и творческой активности учащихся в процессе обучения // Воспитание познавательной активности и самостоятельности учащихся. Вып. 67. Сб. 2, ч. 1. – Казань, 1969. – С. 32-44.
- Гребенюк О.С. Формирование мотивации учения и труда учащихся средних профтехучилищ // Сов.педагогика. – 1985. – № 1. – С. 93-96.
- Іщенко Т.Д. Педагогічні умови організації фахового навчання в системі безперервної освіти АПК та шляхи їх реалізації // Нові технології навчання. Вип. 27. – К.: Наук.-метод. центр вищої освіти, 2000. – С. 37-44.
- Ковалёв В.И. Техническое изобретательство и его приёмы. – Л.: Лениздат, 1965. – 104 с.
- Кучерявий І.Т., Клепіков О. І. Творчість – основа розвитку потенційних джерел особистості: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2000. – 288 с.
- Мерлин В.С. Лекции по психологии мотивов человека. – Пермь, 1972. – 236 с.
- Мотков А.А. Обучение техническому творчеству в педвузе. – К.: Вища школа, 1981. – 112 с.
- Мощанский В.Н. Формирование мировоззрения учащихся при изучении физики. – М.: Просвещение, 1989. – 192 с.
- Немов Р.С. Психология: учеб. для студентов высш. пед. учеб. заведений. В 3 кн. Кн. 1: Общие основы психологии. 4-е изд. – М.: Владос-Пресс, 2003. – 688 с.
- Пєхота О.М., Кіктенко А.З. , Любарська О.М. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
- Печников А.Н., Мухина А.Г. Особенности учебной мотивации курсантов юридических вузов МВД // Тезисы науч.-практ. конф. «Психология: итоги и перспективы». – СПб.: Питер, 1996. – С. 67-72.
- Пойа Д. Как решать задачу // Журнал “Квантор”, Львов. – 1991. – № 1. – 214 с.
- Профессиональная педагогика: учебник для студентов, обучающихся по педагогическим специальностям и направлениям / Под ред. Батышёва С.Я. – М.: Профессиональное образование, 1999. – 904 с.
- Реан А.А., Коломенский Я.Л. Социальная и педагогическая психология. – СПб.: Питер Ком, 1999. – 416 с.
- Реан А.А. Психология и психодиагностика личности. Теория, методы исследования, практикум. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006. – 255 с.
- Стасюк В.Д. Проблеми підготовки майбутніх економістів на сучасному етапі // Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д.Ушинського. Вип.10. – Одеса: ПДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2002. – С. 175-179.
[ENG]
- Aismontas, B.B. (2003), General psychology: Patterns [Obshchaya psikhologiya: Skhemy], Vlados-Press, Moscow, 288 p.
- Batyshev, S.Ya. (1999), Professional pedagogy: textbook for students of pedagogical specialties [Professional'naya pedagogika: uchebnik dlya studentov, obuchayushchikhsya po pedagogicheskim spetsial'nostyam i napravleniyam], Professional'noe obrazovanie, Moscow, 904 p.
- Golant, E.Ya. (1969), "On the development of independence and creativity of students in the learning process", Education of cognitive activity and independence of students. Issue 67. Symp. 2, Part 1 ["O razvitii samostoyatel'nosti i tvorcheskoi aktivnosti uchashchikhsya v protsesse obucheniya", Vospitanie poznavatel'noi aktivnosti i samostoyatel'nosti uchashchikhsya. Vyp. 67. Sb. 2, ch. 1], Kazan, pp. 32-44.
- Grebenyuk, O.S. (1985), "The development of learning motivation and labor at vocational training schools" ["Formirovanie motivatsii ucheniya i truda uchashchikhsya srednikh proftekhuchilishch"], Sovetskaya pedagogika, No. 1, pp. 93-96.
- Hadamard, J. (1977), The Psychology of Invention [Issledovanie psikhologii protsessa izobreteniya], Sovetskoe radio, Moscow, 284 p.
- Ishchenko, T.D. (2000), "Pedagogical conditions of professional training in the system of agro-industrial complex and the ways of its implementation", New technologies in education. Issue 27 ["Pedagogіchnі umovi organіzatsії fakhovogo navchannya v sistemі bezperervnoї osvіti APK ta shlyakhi їkh realіzatsії", Novі tekhnologії navchannya. Vip. 27], Nauk.-metod. tsentr vishchoї osvіti, Kiev, pp. 37-44.
- Kovalev, V.I. (1965), Technological invention and its techniques [Tekhnicheskoe izobretatel'stvo i ego priemy], Lenizdat, Leningrad, 104 p.
- Kucheryavii, І.T., Klepіkov, O. І. (2000), Creativity – the development basis of potential sources of personality: study guide [Tvorchіst' – osnova rozvitku potentsіinikh dzherel osobistostі: navchal'nii posіbnik], Vishcha shkola, Kiev, 288 p.
- Merlin, V.S. (1972), Lectures on the psychology of human motivation [Lektsii po psikhologii motivov cheloveka], Perm, 236 p.
- Moshchanskii, V.N. (1989), Shaping the worldview of students in the study of physics [Formirovanie mirovozzreniya uchashchikhsya pri izuchenii fiziki], Prosveshchenie, Moscow, 192 p.
- Motkov, A.A. (1981), Teaching technical creativity in the pedagogical institution of higher education [Obuchenie tekhnicheskomu tvorchestvu v pedvuze], Vishcha shkola, Kiev, 112 p.
- Nemov, R.S. (2003), Psychology: textbook. for students of pedagogical institutions. In 3 books. Book 1: General principles of psychology. 4th ed. [Psikhologiya: ucheb. dlya studentov vyssh. ped. ucheb. zavedenii. V 3 kn. Kn. 1: Obshchie osnovy psikhologii. 4-e izd.], Vlados-Press, Moscow, 688 p.
- Pechnikov, A.N., Mukhina, A.G. (1996), "Learning motivation features of students of MIA law schools" Abstracts of scientific-practical Conference "Psychology: results and prospects" ["Osobennosti uchebnoi motivatsii kursantov yuridicheskikh vuzov MVD", Tezisy nauch.-prakt. konf. "Psikhologiya: itogi i perspektivy"], Piter, St. Petersburg, pp. 67-72.
- Pekhota, O.M., Kіktenko, A.Z. , Lyubars'ka, O.M. (2001), Educational technologies: study guide [Osvіtnі tekhnologії: Navch.-metod. posіb.], A.S.K., Kiev, 256 p.
- Pólya, G. (1991), "How to solve a task" ["Kak reshat' zadachu"], Zhurnal "Kvantor", L'vov, No. 1, 214 p.
- Rean, A.A. (2006), Personality psychology and psychodiagnostics. Theory, research methods, practicum [Psikhologiya i psikhodiagnostika lichnosti. Teoriya, metody issledovaniya, praktikum], Praim-EVROZNAK, St. Petersburg, 255 p.
- Rean, A.A., Kolomenskii, Ya.L. (1999), Social and pedagogical psychology [Sotsial'naya i pedagogicheskaya psikhologiya], Piter Kom, St. Petersburg, 416 p.
- Stasyuk, V.D. (2002), "Future economists training issues nowadays", Scientific Bulletin of the Southern National Pedagogical University named after K.D. Ushinsky. Issue 10 ["Problemi pіdgotovki maibutnіkh ekonomіstіv na suchasnomu etapі", Naukovii vіsnik PDPU іm. K.D.Ushins'kogo. Vip.10], PDPU іm. K.D.Ushins'kogo, Odessa, pp. 175-179.
|