Раздел |
[RUS]
Методика и методология |
Страницы | 6-17 |
---|---|
Тип | [RAR] – Научная статья |
Коды | [УДК] 001.4 |
Заглавие |
[RUS]
Подвижная терминологическая карта философских понятий: место сочетания смыслов. Размышления о призвании[ENG]
The moving terminological card of philosophical concepts: a place of combination of senses. Reflections on the vocation |
Авторы |
[RUS]
Серебрякова
|
Аннотация |
[RUS]
Статья посвящена вопросам философского образования как призвания, а также вопросам методики философского преподавания и условиям философствования как такового. Автор предлагает методику создания смысловых алгоритмов, нацеленную на осмысление (и проговаривание) основных философских категорий. Смысловой алгоритм как поле смыслов выстраивается студентами самостоятельно вокруг ключевого слова (категории или понятия); создается банк терминологических карт, то есть свернутых схем понятия/категории, принципиально открытых для последующих дополнений и уточнений. В статье описывается практический опыт работы, а также создание подвижной терминологической карты.
[ENG]
The article deals with the problems of philosophy of education as a vocation, as well as with the methods of teaching and with philosophical conditions of philosophy as it is. The author focuses on the relationship of the meaning and verbal competence of students, arguing that training in philosophizing is teaching pronunciation and the construction of meaning in their comparison and reasoning. In this aspect the balance between the state standards and teaching philosophy as a tradition of philosophy and one's own point of view – of the teacher of the subject – gets a fundamental importance. The author proposes a method of semantic algorithms aimed at understanding (and pronunciation) of the basic philosophical categories, presenting a comparative analysis of current problems in philosophy textbooks and dictionaries of philosophy; the creation of semantic algorithms of the first and third levels of complexity. Semantic algorithm as a semantic field is built by students themselves around the keyword (category or concept); they make a terminology cards bank that is folded schemes of a concept/category container, basically opened for further additions and refinements. The paper describes the practical experience and the making of mobile terminology card.
|
Текст |
[RUS]
Введение Философия как гуманитарна...
|
Ключевые слова |
[RUS]
Философское образование
работа со смыслами точка зрения критическое мышление диалог смысловые алгоритмы философские категории терминология концепт подвижные терминологические карты [ENG]
Philosophy education
point of view critical thinking dialogue semantic algorithms philosophical categories terminology concept mobile terminology cards |
Ссылки |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы | 1-serebryakova.pdf |
Выходные данные журнала «Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке», в котором размещена статья.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено