Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Компоненты готовности студентов к педагогическому общению» / Article "Components of students' readiness for pedagogical communication"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Ахмеровой Д.Ф. / Archival data of the article written by Akhmerova D.F.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Профессиональное образование
[ENG]
Professional education
Страницы / Pages 113-123
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 300-399
Заглавие / Title
[RUS]
Компоненты готовности студентов к педагогическому общению
[ENG]
Components of students' readiness for pedagogical communication
Авторы / Authors
[RUS]
Ахмерова
Динара Фирзановна
Кандидат педагогических наук, начальник социально-воспитательного отдела,
Филиал Кемеровского государственного университета в г. Анжеро-Судженске
[ENG]
Akhmerova
Dinara Firzanovna
PhD (Pedagogical Sciences), head of the social and educational department,
Anzhero Sudzhensk branch of the Kemerovo State University
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье дается содержательная характеристика готовности студентов к педагогическому общению, описаны компоненты, уровни, стадии формирования готовности к педагогическому общению.
[ENG]
The article represents main causes that aggravate the process of cooperation between subjects of pedagogical communication. Notion "readiness for pedagogical communication", conditions and sources forming pedagogical communication, its factors and functions shall be regarded.
The author defines components of readiness for pedagogical communication. These are motivational personal component, content component and pragmatist component. Phases of forming readiness for pedagogical communication are also singled out in the article. The first is the readiness generation and the second is the readiness formation. The last consists of two stages: primary and final.
The author performs the following criteria of formed readiness levels: communication competency (communication acquaintance, skills), personal pedagogical values (values – purposes, values – aids, values – relations, values – quantities and knowledge), communication initiative.
The levels of readiness for pedagogical communication are specified in details: imitating level, constructive interpretive level and creative modernizing level. Readiness for pedagogical communication is performed graphically. The graphic model comprises the components and their content, criteria, results, phases and levels, conditions and sources forming pedagogical communication, its factors and functions.
Текст / Text
[RUS]
Введение Анализируя особенности деятельности педагогов...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Готовность к педагогическому общению
компоненты готовности к педагогическому общению
уровни готовности к педагогическому общению
[ENG]
Readiness for pedagogical communication
components of readiness for pedagogical communication
levels of readiness for pedagogical communication
Ссылки / References
[RUS]
  1. Гринько С.В. Педагогическое общение как фактор адаптации студентов к профессионально-педагогической деятельности: дисс. … канд. пед. наук. – Магнитогорск, 1998. – 185 с.
  2. Дурай–Новакова К.М. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности: дисс. … докт. пед. наук. – М., 1983. – 356 с.
  3. Дьяченко М.М., Кандыбович Л.А. Психология высшей школы: Особенности деятельности студентов и преподавателей ВУЗа. – Минск: БГУ, 1978. – 319 с.
  4. Плотникова, Н.А. Формирование готовности учащихся колледжа к педагогическому общению: дисс. … канд. пед. наук. – Челябинск, 2001. – 182 с.
  5. Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н., Мищенко А.И. Педагогика: Учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений. – М.: Академия, 2002. – 576 с.
[ENG]
  1. Grin'ko, S.V. (1998), Pedagogical communication as factor of students' adaptation for professional activity: dissertation [Pedagogicheskoe obshchenie kak faktor adaptatsii studentov k professional'no-pedagogicheskoi deyatel'nosti: diss. … kand. ped. nauk], Magnitogorsk, 185 p.
  2. Durai–Novakova, K.M. (1983), Forming of professional students readiness for pedagogical activity: dissertation [Formirovanie professional'noi gotovnosti studentov k pedagogicheskoi deyatel'nosti: diss. … dokt. ped. nauk], Moscow, 356 p.
  3. D'yachenko, M.M., Kandybovich, L.A. (1978), Psychology of higher school: peculiarities of students and educators activities in higher educational establishment [Psikhologiya vysshei shkoly: Osobennosti deyatel'nosti studentov i prepodavatelei VUZa], BGU, Minsk, 319 p.
  4. Plotnikova, N.A. (2001), Forming of students readiness for pedagogical communication in colleges: dissertation [Formirovanie gotovnosti uchashchikhsya kolledzha k pedagogicheskomu obshcheniyu: diss. … kand. ped. nauk], Chelyabinsk, 182 p.
  5. Slastenin, V.A., Isaev, I.F., Shiyanov, E.N., Mishchenko, A.I. (2002), Pedagogy: study guide for students of pedagogical schools [Pedagogika: Uchebnoe posobie dlya studentov pedagogicheskikh uchebnykh zavedenii], Akademiya, Moscow, 576 p.
Файлы / Files 7-akhmerova-dinara-firzanovna.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article