Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Проблемы формирования языковой личности студентов в процессе обучения» / Article "Problems of formation of the linguistic personality of students in the learning process"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Иванова Ю.Н. / Archival data of the article written by Ivanova Yu.N.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Актуальные проблемы образования
[ENG]
Actual problems of education
Страницы / Pages 32-47
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 37
Заглавие / Title
[RUS]
Проблемы формирования языковой личности студентов в процессе обучения
[ENG]
Problems of formation of the linguistic personality of students in the learning process
Авторы / Authors
[RUS]
Иванова
Юлия Николаевна
Аспирантка кафедры «Межкультурных коммуникаций»,
Государственный университет морского и речного флота имени адмирала С.О. Макарова
[ENG]
Ivanova
Yuliya Nikolaevna
Postgraduate student of the department "Intercultural Communication",
State University of Sea and River Fleet named after Admiral S.O. Makarov
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье рассматривается содержание и структура понятия «языковой личности». Автор, опираясь на многоуровневую модель Ю.Н. Караулова, экстраполирует ее на процесс формировании языковой личности выпускника школы и студента вуза. Как показывает исследование, системный подход к решению проблемы формирования языковой личности студентов предполагает: овладение обучающимися базовыми знаниями о языке как необходимом условии полноценной и эффективной речевой деятельности; умение воспринимать тексты и строить собственные речевые произведения в устной и письменной форме; способность оперировать усвоенными и переработанными текстами разных стилей и жанров; владение нормами культуры речи и речевого этикета как необходимого компонента профессиональной культуры; умение адаптироваться к меняющимся условиям языковой среды и активно воздействовать на эту среду.
[ENG]
The article considers the content and structure of the concept of "linguistic personality". Particular importance is given to the multi-level model of the linguistic personality by Y.U. Karaulov, which has the following structure: lexicon (verbal and semantic level), thesaurus (cognitive level), pragmaticon (motivational level). Some scientists define the fourth, reflexive and creative level, which reflects the personal attitudes and values of the linguistic personality, its ability to use in the communication process various speech genres and picturesque riches of the Russian language.
The article gives a brief overview of the Federal educational standard of the Russian language and literature for secondary schools and emphasizes the role of school in forming the language personality of a graduate. The author describes the main problems of forming the linguistic personality of a student in the process of studying in the university, such as the need for speech development of the student, the improvement of the language (linguistic, psychological, social), mastering of situational forms of speech in the conditions of professional orientation of the study. Language education, and particularly personal aspects of speech culture, which indicate the readiness of the student for professional career, plays the most important role in forming the language personality of a student at the modern university.
The task of formation of linguistic personality of the student in the learning process requires a systemic approach to the organization of the educational environment, taking into account factors such as professional orientation of study, encouragement of students' self-education, formation of social values, humanitarization of higher education, versatility of the educational environment, its creative direction.
Текст / Text
[RUS]
Введение В эпоху стремительных культурных, научных...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Языковая личность
формирование языковой личности
многоуровневая модель языковой личности
образовательная среда
[ENG]
Linguistic personality
formation of linguistic personality
multi-level model of the linguistic personality
educational environment
Ссылки / References
[RUS]
  1. Белянин В.П. Основы психолингвистической диагностики: модели мира в литературе. – М., 2000 – 248 с.
  2. Богин Г.И. Модель языковой личности в её отношении к разновидностям текстов: автореф. дисс. … д-ра. филол. наук. – Л., 1984. – 31 с.
  3. Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. – М.: Наука, 1987. – 264 с.
  4. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. – М., 2003. – 287 с.
  5. Лихачев Д. С. Самая большая ценность народа // Журналистика и культура русской речи. – 2002. – № 1. – С. 16.
  6. Приложение к приказу Минобрнауки РФ «Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования», от 17 декабря 2010 г. № 1897. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=110255
  7. Сиротинина О.Б. Основные критерии хорошей речи // Хорошая речь. – Саратов, 2001. – С. 16-28.
  8. Седов К.Ф. Дискурс и личность. – М., 2004. – 320 с.
[ENG]
  1. "Appendix to the Order of the Ministry of education and science of the Russian Federation "On the approval of the Federal state educational standard of the General education" on December 17, 2010, No. 1897" ["Prilozhenie k prikazu Minobrnauki RF "Ob utverzhdenii Federal'nogo gosudarstvennogo obrazovatel'nogo standarta osnovnogo obshchego obrazovaniya", ot 17 dekabrya 2010 g. No. 1897"], available at: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=110255
  2. Belyanin, V.P. (2000), Basics of psycholinguistic diagnostics: models of the world in literature [Osnovy psikholingvisticheskoi diagnostiki: modeli mira v literature], Moscow, 248 p.
  3. Bogin, G.I. (1984), Model of the linguistic personality in its relation to the kinds of texts: Author's thesis [Model' yazykovoi lichnosti v ee otnoshenii k raznovidnostyam tekstov: avtoref. diss. … d-ra. filol. nauk], Leningrad, 31 p.
  4. Karaulov, Yu.N. (1987), Russian language and linguistic personality [Russkii yazyk i yazykovaya lichnost'], Nauka, Moscow, 264 p.
  5. Leont'ev, A.A. (2003), Foundations of psycholinguistics [Osnovy psikholingvistiki], Moscow, 287 p.
  6. Likhachev, D. S. (2002), "The greatest value of the people" ["Samaya bol'shaya tsennost' naroda"], Zhurnalistika i kul'tura russkoi rechi, No. 1, p. 16.
  7. Sedov, K.F. (2004), Discourse and personality [Diskurs i lichnost'], Moscow, 320 p.
  8. Sirotinina, O.B. (2001), "Basic criteria of a good speech", Good speech ["Osnovnye kriterii khoroshei rechi", Khoroshaya rech'], Saratov, pp. 16-28.
Файлы / Files 2-ivanova-yuliya-nikolaevna.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article