Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Проблемы самореализации студентов в современном дагестанском вузе» / Article "Problems of students self-realization in today's high schools in Dagestan"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Азизовой С.М. / Archival data of the article written by Azizova S.M.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Страницы / Pages 9-18
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 378.14.015.62
Заглавие / Title
[RUS]
Проблемы самореализации студентов в современном дагестанском вузе
[ENG]
Problems of students self-realization in today's high schools in Dagestan
Авторы / Authors
[RUS]
Азизова
Самера Магомедганиевна
Кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков для гуманитарных факультетов,
Дагестанский государственный университет
[ENG]
Azizova
Samera Magomedganievna
PhD (Pedagogical Sciences), associate professor of the foreign languages department for arts schools,
Dagestan State University
Аннотация / Abstract
[RUS]
В данной статье описано объективное положение студентов первых курсов в образовательном пространстве дагестанского вуза, раскрыты предоставленные возможности для их самореализации. Одна из высших социальных ценностей – способности человека – актуализируются и развиваются в процессе обучения. В последние годы принимаются определенные меры по оптимизации и совершенствованию учебного процесса в высшей школе. Стремление к самореализации, актуализации интеллектуальных и социальных программ является частью реализации общей проблемы подготовки специалистов по социальной работе к успешной профессиональной деятельности. Направлениями исследования могут стать проблемы дальнейшего формирования и развития интеллектуальных и социальных программ человека.
[ENG]
The vast majority of first-year students, along with many of the individual nucleus properties, possess not updated (not aroused) model of self-realization. Former schoolchildren, being in their new capacity and new team, are not in a position to get used to the new role and learn a lot in a relatively short period of time.
The subject of the study in this paper is a process of self-realization of first-year students in the educational activity.
Objective of the study: to update the technology of mental activities to promote self-realization of students in educational activities.
To achieve the desired goal the author used various mutually testing and complementary methods. At the same time the primary method is determined to study every aspect of the problem.
Main methods that have been used in experimental studies are as follows: observation of students in vivo, study of students written works, students involvement in research activities, etc.
Practical significance of the research involves the development of guidelines for the education of students' aspirations for self-realization in educational activities that contribute to their successful integration in new conditions. The university capabilities for the organization of educational activities of students in terms of social and economic change shall be regarded.
The study will help students and teachers to focus their attention on learning various techniques of mental activities, which subsequently contribute to more rapid absorption and mastery of various educational information for the intellectual development.
This study on the formation of aspirations for self-realization, actualization of intellectual and social programs, is a part of the overall problem of training in social work to successful career. Problems of formation and development of intellectual and social programs of human being may become further research areas.
Текст / Text
[RUS]
Введение Современная система высшего образования претерпевает значительные...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Модель самореализации
процесс адаптации
технологии умственной работы
уровень актуализации
[ENG]
Model of self-realization
process of adaptation
intellectual work technology
level of actualization
Библиография / References
[RUS]
  1. Дзуцев Х.В., Габуева А.Р. Социальное взаимодействие граждан республик Северо-Кавказского федерального округа Российской Федерации // Теории и проблемы политических исследований. – 2012. – № 5-6. – С. 20-40.
  2. Заика Е.В. Психологические вопросы организации самостоятельной работы студентов в вузе: Учеб. пособие. – Харьков: ХГУ, 1991. – 72 с.
  3. Магомедова Т.И. Культура русской речи в условиях полиязычия Дагестана: лингводидактический аспект // Язык. Словесность. Культура. – 2012. – № 2-3. – С. 7-16.
  4. Маслоу А. Самоактуализированные люди: исследование психологического здоровья / Пеp. А.М. Татлыбаевой. – М., 2002. – 240 с.
  5. Молибог А.Г. Вопросы научной организации педагогического труда в высшей школе. – Минск: Высшая школа, 1975. – 288 с.
[ENG]
  1. Dzutsev, Kh.V., Gabueva, A.R. (2012), "Social interaction of citizens of the republics of the North Caucasian Federal District of the Russian Federation" ["Sotsial'noe vzaimodeistvie grazhdan respublik Severo-Kavkazskogo federal'nogo okruga Rossiiskoi Federatsii"], Theories and Problems of Political Studies, No 5-6, pp. 20-40.
  2. Magomedova T.I. "Culture of Russian speech in polylanguagе conditions of Dagestan: language didactic aspect" ["Kul'tura russkoi rechi v usloviyakh poliyazychiya Dagestana: lingvodidakticheskii aspekt"], Language. Philology. Culture, pp. 7-16.
  3. Maslow, A., Tatlybaeva, A.M. (2002), Self-actualized people: a study of mental health [Samoaktualizirovannye lyudi: issledovanie psikhologicheskogo zdorov'ya], Moscow, 240 p.
  4. Molibog, A.G. (1975), Questions of the scientific organization of pedagogical work in high schools [Voprosy nauchnoi organizatsii pedagogicheskogo truda v vysshei shkole], Vysshaya shkola, Minsk, 288 p.
  5. Zaika, E.V. (1991), Psychological problems of organization of independent work of students in high schools: study guide [Psikhologicheskie voprosy organizatsii samostoyatel'noi raboty studentov v vuze: Ucheb. posobie], KhGU, Kharkiv, 72 p.
Файлы / Files 1-azizova.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article