Страницы / Pages | 9-18 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 378.14.015.62 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Проблемы самореализации студентов в современном дагестанском вузе[ENG]
Problems of students self-realization in today's high schools in Dagestan |
Авторы / Authors |
[RUS]
Азизова
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
В данной статье описано объективное положение студентов первых курсов в образовательном пространстве дагестанского вуза, раскрыты предоставленные возможности для их самореализации. Одна из высших социальных ценностей – способности человека – актуализируются и развиваются в процессе обучения. В последние годы принимаются определенные меры по оптимизации и совершенствованию учебного процесса в высшей школе. Стремление к самореализации, актуализации интеллектуальных и социальных программ является частью реализации общей проблемы подготовки специалистов по социальной работе к успешной профессиональной деятельности. Направлениями исследования могут стать проблемы дальнейшего формирования и развития интеллектуальных и социальных программ человека.
[ENG]
The vast majority of first-year students, along with many of the individual nucleus properties, possess not updated (not aroused) model of self-realization. Former schoolchildren, being in their new capacity and new team, are not in a position to get used to the new role and learn a lot in a relatively short period of time.
The subject of the study in this paper is a process of self-realization of first-year students in the educational activity.
Objective of the study: to update the technology of mental activities to promote self-realization of students in educational activities.
To achieve the desired goal the author used various mutually testing and complementary methods. At the same time the primary method is determined to study every aspect of the problem.
Main methods that have been used in experimental studies are as follows: observation of students in vivo, study of students written works, students involvement in research activities, etc.
Practical significance of the research involves the development of guidelines for the education of students' aspirations for self-realization in educational activities that contribute to their successful integration in new conditions. The university capabilities for the organization of educational activities of students in terms of social and economic change shall be regarded.
The study will help students and teachers to focus their attention on learning various techniques of mental activities, which subsequently contribute to more rapid absorption and mastery of various educational information for the intellectual development.
This study on the formation of aspirations for self-realization, actualization of intellectual and social programs, is a part of the overall problem of training in social work to successful career. Problems of formation and development of intellectual and social programs of human being may become further research areas.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Современная система высшего образования претерпевает значительные...
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Модель самореализации
процесс адаптации технологии умственной работы уровень актуализации [ENG]
Model of self-realization
process of adaptation intellectual work technology level of actualization |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 1-azizova.pdf |
Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article ►
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено