Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Принципы обучения морфологии украинского языка в современной школе на основе исследовательского подхода» / Article "Principles of Ukrainian morphology training in modern school on the basis of investigative approach"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Информация
Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Омельчук С.А. / Archival data of the article written by Omel'chuk S.A.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Страницы / Pages 42-57
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 371.315
Заглавие / Title
[RUS]
Принципы обучения морфологии украинского языка в современной школе на основе исследовательского подхода
[ENG]
Principles of Ukrainian morphology training in modern school on the basis of investigative approach
Авторы / Authors
[RUS]
Омельчук
Сергей Аркадьевич
Кандидат педагогических наук, доцент кафедры языкового образования,
Херсонский государственный университет
[ENG]
Omel'chuk
Sergei Arkad'evich
PhD (Pedagogical Sciences), associate professor of the language education department,
Kherson State University
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье научно обоснована суть дидактических и методических принципов обучения морфологии на основе исследовательского подхода, а также предложены методические пути реализации их на уроках украинского языка. Проанализировано применение таких принципов обучения языку, как: исследовательской направленности обучения языку, взаимосвязи исследовательской деятельности с другими видами деятельности, проблемности, креативности, сознательности, исследовательской и поисковой активности ученика.
[ENG]
One of the actual approaches to Modern Language Teaching is the determination of the principles of effective learning. This research is dedicated to the scientific study of the meaning of didactic and methodic principles of learning on the basis of the investigative approach.
The principle of investigating orientation in language teaching allows building effectively such pupils' skills as to differentiate, to analyze, to classify the language units, range them according to norms, their correspondence to situation and sphere of communication; it's also supposed the widely usage of different investigating tasks. Interrelation between investigating activity, playing and project work at the lessons increases the effectiveness of Morphology teaching, provides the development of the pupils' creativity. Realization of the solving problems principle supports the pupils investigating self-activity in the process of grammar system learning and building appropriate skills as the means for learning, communication and self-expression. The principle of creative work includes the realization of four main aspects, such as: creative process of language theory learning, creative product, creative person and creative atmosphere at the lesson. The principle of consciousness means the pupil's conscious attitude to the process of learning Ukrainian. The principle of investigating and searching activity suggests the intension of cognitive, emotional and volitional processes such as thinking, memory, attention and volition.
The methodic ways of realization of each of the principles of Ukrainian Morphology teaching at school on the basis of the investigative approach are proposed in the article as well.
Modern Language Teaching on the basis of the investigative approach includes not only the didactic principles of studying but the traditional methodic principles, which have the great influence on the process of conscious perception of morphological categories, phenomena, facts, grammar norms. The scientifically proven principles also determine the main characteristics to all the investigating studying system in the structure of school language education.
Текст / Text
[RUS]
Введение В современной методике организация обучению украинскому языку...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Украинский язык
методика обучения морфологии
исследовательский поход к обучению
дидактические принципы обучения языку
методические принципы обучения языку
[ENG]
Ukrainian language
Morphology teaching methods
investigative approach to teaching
didactic principles of language teaching
methodical principles of language teaching
Библиография / References
[RUS]
  1. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. – М.: Педагогика, 1986. – 240 с.
  2. Данельченко Т.А. Научно-педагогическое обеспечение процесса активизации учебно-исследовательской деятельности младших школьников // Педагогический журнал. – 2011. – № 1. – С. 113-132.
  3. Дудников А.В. Методика изучения грамматики в восьмилетней школе: пособие для учителей. – М.: Просвещение, 1977. – 304 с.
  4. Ильин Е.П. Психология творчества, креативности, одаренности. – СПб.: Питер, 2012. – 448 с.
  5. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах: підручник для студентів філологічних факультетів університетів / Пентилюк М.І., Караман С.О., Караман О.В. та ін. – К.: Ленвіт, 2004. – 400 с.
  6. Михайловская Г.А. Языковая ситуация требует новых исходных положений: О принципах обучения русскому языку // Русская словесность в школах Украины. – 2011. – № 2. – С. 5-7.
  7. Пентилюк М.І., Горошкіна О.М., Нікітіна А.В. Українська мова. 10–11 класи: програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів (з українською мовою навчання): рівень стандарту. – К.: Грамота, 2011. – 48 с.
  8. Плиско К.М. Теорія і методика навчання української мови в середній школі. 2-е вид., перероб. і доп. – Х.: ХДПУ, 2003. – 86 с.
  9. Текучев А.В. Методика русского языка в средней школе: учебник для студентов пед. ин-тов. 3-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1980. – 414 с.
  10. Українська мова. 10-11 класи: програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: профільний рівень / Уклад. Л.І. Мацько, О.М. Семеног. – К.: Грамота, 2011. – 136 с.
  11. Українська мова. 5-9 класи : програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 5–6 класи // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 1. – С. 32-54.
  12. Федоренко Л.П. Принципы обучения русскому языку: пособие для учителей. – М.: Просвещение, 1973. – 160 с.
  13. Щукин А.Н. Лингводидактический энциклопедический словарь: более 2000 единиц. – М.: Астрель, АСТ, Хранитель, 2008. – 746 с.
[ENG]
  1. Danel'chenko T.A.(2011) "Scientific and pedagogical support of the revitalization process of teaching and research activities of junior school children" ["Nauchno-pedagogicheskoe obespechenie protsessa aktivizatsii uchebno-issledovatel'skoi deyatel'nosti mladshikh shkol'nikov"], Pedagogical Journal, pp. 113-132.
  2. Davydov, V.V. (1986), Problems of developmental teaching: The experience of theoretical and experimental psychological research [Problemy razvivayushchego obucheniya: Opyt teoreticheskogo i eksperimental'nogo psikhologicheskogo issledovaniya], Pedagogika, Moscow, 240 p.
  3. Dudnikov, A.V. (1977), Methodology for grammar studying at the eight-year school: schoolbook for teachers [Metodika izucheniya grammatiki v vos'miletnei shkole: posobie dlya uchitelei], Prosveshchenie, Moscow, 304 p.
  4. Fedorenko, L.P. (1973), Principles of Russian language studying. Schoolbook for teachers [Printsipy obucheniya russkomu yazyku: posobie dlya uchitelei], Prosveshchenie, Moscow, 160 p.
  5. Il'in, E.P. (2012), Psychology of creation, creativity and talent [Psikhologiya tvorchestva, kreativnosti, odarennosti], Piter, 448 p.
  6. Mats'ko, L.І., Semenog, O.M. (2011), Ukrainian language. 10-11 classes. Program for specialized education for students of secondary schools: specialized level [Ukraїns'ka mova. 10-11 klasi: programa dlya profіl'nogo navchannya uchnіv zagal'noosvіtnіkh navchal'nikh zakladіv: profіl'nii rіven'], Gramota, Kiev, 136 p.
  7. Mikhailovskaya, G.A. (2011), "Language situation requires new assumptions: On the principles of Russian language studying" ["Yazykovaya situatsiya trebuet novykh iskhodnykh polozhenii: O printsipakh obucheniya russkomu yazyku"], Russkaya slovesnost' v shkolakh Ukrainy, No. 2, pp. 5-7.
  8. Pentilyuk, M.І., Goroshkіna, O.M., Nіkіtіna, A.V. (2011), Ukrainian language. 5-9 classes, Program for specialized education for students of secondary schools (with the Ukrainian language): standard level [Ukraїns'ka mova. 10–11 klasi: programa dlya profіl'nogo navchannya uchnіv zagal'noosvіtnіkh navchal'nikh zakladіv (z ukraїns'koyu movoyu navchannya): rіven' standartu], Gramota, Kiev, 48 p.
  9. Pentilyuk, M.І., Karaman, S.O., Karaman, O.V. (2004), Methodology of teaching the Ukrainian language in secondary schools. Textbook for university students [Metodika navchannya ukraїns'koї movi v serednіkh osvіtnіkh zakladakh: pіdruchnik dlya studentіv fіlologіchnikh fakul'tetіv unіversitetіv], Lenvіt, Kiev, 400 p.
  10. Plisko, K.M. (2003), Theory and methods of Ukrainian language teaching in secondary school. 2nd ed., revised and enlarged [Teorіya і metodika navchannya ukraїns'koї movi v serednіi shkolі. 2-e vid., pererob. і dop.], KhDPU, Kharkiv, 86 p.
  11. Shchukin, A.N. (2008), Encyclopedic Dictionary of LingvodidacticsЖ more than 2000 items [Lingvodidakticheskii entsiklopedicheskii slovar': bolee 2000 edinits], Astrel', AST, Khranitel', Moscow, 746 p.
  12. Tekuchev, A.V. (1980), Methodology of Russian language in secondary school. Textbook for students. 3rd ed., revised [Metodika russkogo yazyka v srednei shkole: uchebnik dlya studentov ped. in-tov. 3-e izd., pererab.], Prosveshchenie, Moscow, 414 p.
  13. "Ukrainian language. 5-9 classes. Program for secondary schools with Ukrainian language. 5-6 classes" ["Ukraїns'ka mova. 5-9 klasi : programa dlya zagal'noosvіtnіkh navchal'nikh zakladіv z ukraїns'koyu movoyu navchannya. 5-6 klasi"], Ukraїns'ka mova і lіteratura v shkolі, 2013, No. 1, pp. 32-54.
Файлы / Files 3-omelchuk.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article