Article output data
Страницы / Pages | 20-31 |
---|---|
Тип / Type | [RAR] – Научная статья |
Коды / Numbers | [УДК] 130.2 |
Заглавие / Title |
[RUS]
Культурные коммуникации на советском и постсоветском пространстве. К проблеме трансформации культурного пространства в переходный период[ENG]
Cultural communication in the Soviet and post-Soviet space. On the problem of the transformation of cultural space in transition stage |
Авторы / Authors |
[RUS]
Чадаева
|
Аннотация / Abstract |
[RUS]
В статье рассматриваются механизмы культурной трансформации в периоды становления и распада советской государственности. Наиболее перспективным оказывается понятие культурного пространства, которое раскрывается через формирование культурных коммуникаций, включающих как освоение предыдущего культурного опыта, так и конструирование в процессе социокультурного взаимодействия особого типа среды обитания. Результатом исследования становится обозначение фактов культурной трансгрессии, выраженной в переходе от общего к групповому (мифо-корпоративному) пространству в ситуации конструирования советского социума, а также перехода от советского культурного пространства к постсоветским индивидуальным практикам с прогрессирующей провинициализацией.
[ENG]
The article examines the problem of cultural transformations associated with the change of socio-political model. It applies primarily to the study of forms and methods of socio-cultural organization in the period of cultural change. Methods of forming the cultural reality are used to illustrate the stages of formation and collapse of the Soviet state. The purpose of research is to study the ways and mechanisms of the organization of Soviet cultural reality, as well as the conditions of its decay.
Methodology of cultural research involves the use of the concepts of cultural space, which simultaneously acts as a tool and an object of research. The article focuses on the communicative component of this concept, which is revealed through the formation of cultural communications, including both the development of the previous cultural experiences and design of the particular habitat type in the process of social interaction.
Basic research hypothesis based on the fact that the basis of the formation of cultural space of the Soviet state was at the heart of the principle of reductionism, which allowed to learn and revise previous cultural experience. Corporatization of social relations appeared a logical continuation of the authorities' reductionist cultural policy. Soviet citizens were required to evince their implication to the general idea of building a bright communist future through the daily practice of communication, through the practice of life environment organizing.
Thus, the study has shown the transformation of cultural space: from general to specific (corporate) by means of cultural reductionism in the formative period of Soviet cultural reality. The author revealed that one of the most important conditions for the collapse of the Soviet cultural reality became a "going" of Soviet citizens above the "Soviet identification" model through the Soviet consumer model. Soviet citizens no longer played the role of loyal "internal customers" of goods produced by the USSR Corporation.
|
Текст / Text |
[RUS]
Введение Одним из распространенных подходов в современной коммуникативистике…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по культурологии)
|
Ключевые слова / Keywords |
[RUS]
Культурное пространство
культурные трансформации корпоративное государство политический миф [ENG]
Cultural space
cultural transformations corporate state political myth |
Библиография / References |
[RUS]
[ENG]
|
Файлы / Files | 2-chadaeva.pdf |
Архивные данные журнала по культурологии № 1-2 за 2014 год «Культура и цивилизация», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Culture and Civilization", which includes the article.
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено