Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по педагогике «Проектная деятельность учащихся на уроках истории…»

Article "Project-based learning at history lessons…"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные педагогической статьи, Николаенко С.В.

Archival data of the article written by Nikolaenko S.V.

Выходные данные статьи по педагогическим наукам

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням дошкольного и школьного образования)
[ENG]
Theory and methods of teaching (on areas and levels of pre-school and school education)
Страницы / Pages 44-57
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 373.51
Заглавие / Title
[RUS]
Проектная деятельность учащихся на уроках истории (на материале изучения темы «Политические реформы в России в конце XX века»)
[ENG]
Project-based learning at history lessons (exemplified by the material of the topic "Political reforms in Russia at the end of the 20th century")
Авторы / Authors
[RUS]
Николаенко
Сергей Владимирович
Аспирант,
Государственный университет морского и речного флота имени адмирала С.О. Макарова
[ENG]
Nikolaenko
Sergei Vladimirovich
Postgraduate student, Department of Intercultural Communication,
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье рассматривается возможности использования проектного метода на уроках история по теме «Политические реформы в России в конце XX века». Подчеркнув трудности научного понимания исторического процесса, автор указывает на проектный метод как на способ, благодаря которому исходные данные возможно привести в систему и сформировать научное представление. Приводятся этапы проектного метода и пример игровой формы проектного метода как способ организации занятия.
[ENG]
The article deals with using project-based learning at history lessons as a means of systematic teaching and learning of the topic "Political reforms in Russia at the end of the 20th century". It also describes the ideological and gnoseological problems related to giving learners information about historical events that took place during the post-soviet period and offers project-based learning as a means that helps learners study history. The author emphasizes the difficulties related to the scientific understanding of the historical process and considers project-based learning to be an effective means that helps to systematize basic data and form a scientific conception. The article describes the stages of the project-based learning. Students work independently during the following stages of a project: setting a purpose, planning, formulating a hypothesis, executing, controlling, and presenting the results. A project is small research. While students are working at the project, they evaluate everything in connection with the set aim; every step is considered to be partial achievement of the aim, that is why working on a project means learning to think. Project-based learning makes students learn to evaluate the influence of events on the social development.
Текст / Text
[RUS]
Введение Понятие об истории как о динамичной системе…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по педагогике)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Преподавание истории
проектный метод
политика России в переходный период
олигархизация в России
игровая форма в преподавании
системное познание
[ENG]
Project-based learning
teaching of history
the politics of Russia during the transitional period
oligarchization in Russia
using games in teaching
systematic learning
Библиография / References
[RUS]
  1. Дернер Д. Логика неудачи. – М.: Смысл, 1997. – 243 с.
  2. Кагарлицкий Б.Ю. Периферийная история: циклы русской истории. – М.: Алгоритм, ЭКСМО, 2009. – 576 с.
  3. Крыштановская О.В. Бизнес-элита и олигархи: итоги десятилетия // Мир России. – 2002. – № 4. – Т. 11. – С. 3-60.
  4. Николюк С., Черных В. Олигархизация власти по-российски // Наше мнение (Экспертное сообщество Беларуси). – 2012. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: nmnby.eu/news/analytics/4903.html; nmnby.eu/news/analytics/4913.html
  5. Ослунд А. Олигархия в сравнении: Россия, Украина и Соединенные штаты // ЭКОВЕСТ. Институт приватизации и менеджмента. – 2005. – № 4. – Вып. 4. – С. 665-689.
  6. Фортескью С. Русские нефтяные бароны и магнаты металла. Олигархи и государство в переходный период. – М.: Столица-Принт, 2008. – 386 с.
[ENG]
  1. Aslund, A. (2005) Oligarkhiya v sravnenii: Rossiya, Ukraina i Soedinyonnye shtaty [Comparative oligarchy: Russia, Ukraine, and the United States]. EKOVEST. Institut privatizatsii i menedzhmenta [EKOVEST. Institute for privatization and management], 4 (4), pp. 665-689.
  2. Doerner, D. (1997) Logika neudachi [The logic of failure]. Moscow: Smysl.
  3. Fortescue, S. (2008) Russkie neftyanye barony i magnaty metalla. Oligarkhi i gosudarstvo v perekhodnyi period [Russia's oil barons and metal magnates. Oligarchs and the state in transition]. Moscow: Stolitsa-Print.
  4. Kagarlitskii, B.Yu. (2009) Perifriinaya imperiya: tsikly russkoi istorii [The peripheral empire: the сycles of the Russian history]. Moscow: Algoritm, EKSMO.
  5. Kryshtanovskaya, O.V. (2002) Biznes-elita i oligarkhi: itogi desyatiletiya [The business elite and oligarchs: the results of the decade]. Mir Rossii [World of Russia], 11 (4), pp. 3-60.
  6. Nikolyuk, S., Chernykh, V. (2012) Oligarkhizatsiya vlasti po-rossiiski [Oligarchization of the power in the Russian style]. [Online] Nashe mnenie (Ekspertnoe soobshchestvo Belarusi). Available from: nmnby.eu/news/analytics/4903.html; nmnby.eu/news/analytics/4913.html [Accessed 05/06/14].
Файлы / Files3-nikolaenko.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Николаенко С.В. Проектная деятельность учащихся на уроках истории (на материале изучения темы «Политические реформы в России в конце XX века») // Педагогический журнал. – 2014. – № 4. – С. 44-57.
[ENG]
Nikolaenko, S.V. (2014) Proektnaya deyatel'nost' uchashchikhsya na urokakh istorii (na materiale izucheniya temy "Politicheskie reformy v Rossii v kontse XX veka") [Project-based learning at history lessons (exemplified by the material of the topic "Political reforms in Russia at the end of the 20th century")]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 4, pp. 44-57 (In Russian).

Выходные архивные данные издания «Педагогический журнал» за 4`2014, в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article.