Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по педагогике «Проект “Домашний консультант”: развитие орфографической грамотности»

Article "Home Consultant" project: the development of spelling literacy"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные педагогической статьи Кориковой В.П.

Archival data of the article written by Korikova V.P.

Выходные данные статьи по педагогическим наукам

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням дошкольного и школьного образования)
[ENG]
Theory and methods of teaching (on areas and levels of pre-school and school education)
Страницы / Pages 10-17
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 371.322.2
Заглавие / Title
[RUS]
Проект «Домашний консультант»: развитие орфографической грамотности
[ENG]
"Home Consultant" project: the development of spelling literacy
Авторы / Authors
[RUS]
Корикова
Валентина Павловна
Учитель русского языка и литературы,
Овгортская общеобразовательная школа-интернат среднего общего образования
[ENG]
Korikova
Valentina Pavlovna
Teacher of Russian language and literature,
Ovgortskaya boarding school of secondary education
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья содержит описание приемов, методов активизации знаний на уроках русского языка по повышению орфографической зоркости обучающихся. Описаны педагогические находки работы с орфограммами. Указанные формы деятельности повышают мотивацию обучения у учащихся среднего звена, способствуют грамотности и дают хорошие результаты.
[ENG]
The author describes methodics of spelling vigilance learning, which is understood as attention when reading and copying to the spelling of the words, the ability to observe the places in the word, which can cause difficult writing. The article contains a description of the techniques and methods of knowledge activation at lessons of Russian to improve spelling vigilance of students. Difficult program material of a large amount is possible to learn with a game. This idea allowed the hypothesis of the research: there is a certain game approach, which help to resolve methodological problem of spelling vigilance improving. The author refers to the stages of work on development of literacy: domestic telephone consultations; involvement of students in the consulting work; consultation in the school during recess and after school; conducting exercises, contests and competitions on lessons and in extracurricular activities; competitions at school-wide. These forms of activity increase the motivation of learning, promote literacy and give good results.
Текст / Text
[RUS]
Введение Понятие орфографической зоркости впервые…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по педагогике)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Орфографическая зоркость
опознавательный признак орфограммы
телефонная служба «Домашний консультант»
самостоятельная деятельность
конкурс на лучшего знатока орфограмм
[ENG]
Spelling vigilance
spelling
telephone service "Home Consultant"
independent activity
competition for the best spelling expert
Библиография / References
[RUS]
  1. Алгазина Н.Н. Предупреждение орфографических ошибок учащихся 5 – 8-х классов. – М.: Просвещение, 1965. – 280 с.
  2. Бельдина Е.В. Развитие орфографической зоркости. Работа со слабоуспевающими учениками // Начальная школа. – 2004. – №3. – С. 35-40.
  3. Богоявленский Д.Н. Очерки психологии усвоения орфографии. – М., 1948. – 127 с.
  4. Богоявленский Д.Н. Психология усвоения орфографии. – М., Л., 1925. – 416 c.
[ENG]
  1. Algazina, N.N. (1965) Preduprezhdenie orfograficheskikh oshibok uchashchikhsya 5–8-kh klassov [Prevention of spelling errors of pupils in 5–8th grade]. Moscow: Prosveshchenie.
  2. Bel'dina, E.V. (2004) Razvitie orfograficheskoi zorkosti. Rabota so slabouspevayushchimi uchenikami [The development of spelling vigilance. Working with at-risk students]. Nachal'naya shkola [Primary school], 3, pp. 35-40.
  3. Bogoyavlenskii, D.N. (1948) Ocherki psikhologii usvoeniya orfografii [Essays on the psychology of spelling learning], Moscow.
  4. Bogoyavlenskii, D.N. (1925) Psikhologiya usvoeniya orfografii [Psychology of spelling learning]. Moscow, Leningrad.
Файлы / Files1-korikova.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Корикова В.П. Проект «Домашний консультант»: развитие орфографической грамотности // Педагогический журнал. – 2014. – № 5. – С. 10-17.
[ENG]
Korikova, V.P. (2014) Proekt "Domashnii konsul'tant": razvitie orfograficheskoi gramotnosti ["Home Consultant" project: the development of spelling literacy]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 5, pp. 10-17 (In Russian).

Выходные архивные данные издания «Педагогический журнал» за 5`2014, в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article.