Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по педагогике «Задачи профессионально-ориентированной языковой подготовки…»

Article "The goals of professional oriented language education…"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Воробьевой Т.И.

Archival data of the article written by Vorob'eva T.I.

Выходные данные статьи по педагогическим наукам

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Теория и методика профессионального образования
[ENG]
Theory and methods of professional education
Страницы / Pages 71-84
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 378.016
Заглавие / Title
[RUS]
Задачи профессионально-ориентированной языковой подготовки в неязыковом вузе нефтегазовой направленности
[ENG]
The goals of professional oriented language education in modern technical institute
Авторы / Authors
[RUS]
Воробьева
Татьяна Ивановна
Кандидат педагогических наук, доцент,
Ноябрьский институт нефти и газа (филиал)
ГОУ ВПО «Тюменский государственный нефтегазовый университет»
[ENG]
Vorob'eva
Tat'yana Ivanovna
PhD (Pedagogics), associate professor,
Noyabrsk Institute of Oil and Gas, Affiliate of
Tyumen State Oil and Gas University
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье рассматриваются направления и задачи профессионально-ориентированной языковой подготовки в современном техническом вузе. Обобщаются вызовы внутренней и внешней сред института, влияющие на формирование профессионального портрета специалиста в области науки, техники и технологий. Анализируется роль иностранных языков как инструмента профессиональной деятельности, позволяющего современному специалисту осуществлять научно-исследовательскую и образовательную деятельность на более высоком уровне – международном. Рассматривается новая функция языковой подготовки в техническом институте – формирование языковой среды вуза на основе принципов профессионально-ориентированного подхода к языковому образованию, междисциплинарности.
[ENG]
The article deals with the issue of goals and aims of language education in modern technical institute. The challenges of outer and inner institute environment that influence professional portrait of a specialist in science, technology and engineering, are discussed. The role of foreign languages is the object of analysis: they are an integral part of professional activity of a specialist today; knowledge of foreign languages allows conducting research and building education process on a new higher level of international cooperation. The new function of language education is discussed: the forming of institute language environment on the principles of professionally oriented interdisciplinary approach to language education. The article describes main methods of language education used in Noyabrsk Institute of Oil and Gas. The author comes to the conclusion that the main objective of implementing a system of language training at a technical college is to contribute to the strategic objectives of a technical college in particular – entering into the world educational space. The solution of a global problem is possible only with help of highly qualified personnel: students and teachers having the appropriate level of professional competence, including the area of foreign languages helping in the global information flow, as well as to promote their own research on the international level.
Текст / Text
[ENG]
Introduction One of the main objectives of higher education is training…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по педагогике)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Профессионально-ориентированная языковая подготовка
языковая среда технического университета
иноязычная коммуникативная компетенция
международная деятельность
профессиональные умения инженера
[ENG]
Professionally oriented language education
language environment of technical institute
foreign language competence in the sphere of professional communication
international cooperation
professional skills of an engineer
Библиография / References
[RUS]
  1. Артемова И.В., Майская Е.А. Повышение конкурентноспособности выпускников технических вузов на основе интегрированной системы подготовки по иностранным языкам // Совет ректоров. – 2013. – № 12. – С. 44-52.
  2. Барышников Н.В. Особенности межкультурной коммуникации при несовершенном владении иностранным языком // Обучение межкультурной коммуникации в различных условиях: сб. науч. статей. – Пятигорск, 2008. – С. 5-12.
  3. Боев О.В., Коростелева Е.Н., Чучалин А.И. Проектирование магистерских программ на основе планирования компетенций специалистов / под ред. проф. А.И. Чучалина. – Томск: ТПУ, 2007. – 63 с.
  4. Вайсбурд Д.И., Чубик П.С. Элитное инженерно-техническое образование // Инженерное образование. – 2003. – № 1. – С. 15-19.
  5. Кавнатская Е.В., Сафонова В.В. К проблеме описания профессионально-ориентированной иноязычной компетенции // Культуроведческие аспекты языкового образования: сб. науч. трудов. – М., 2003. – С. 92-94.
  6. Масалимова А.Р., Губайдуллина Г.Т. Кооперация высших технических школ и предприятий в иноязычной подготовке будущих инженеров // Ученые записки Альметьевского государственного нефтяного института. – 2014. – Т. 12. – № 2. – С. 248-252.
  7. Синельников Б. Инновационные подходы к организации научно-образовательной деятельности в техническом вузе // Высшее образование в России. – 2007. – № 12. – С.13-19.
  8. Слесаренко И.В. Формирование поликультурной среды технического вуза на примере иноязычной подготовки студентов элитного технического образования // Сборник трудов Международной конференции GEER «Инженерное образование и наука в мировом образовательном пространстве», г. Томск, 1-2 июня 2006 г. – Томск: ТПУ, 2006. – С. 255-260.
  9. Цытович М.В. Контекстный подход в обучении иностранному языку студентов технических направлений университета // Наука ЮУРГУ. Материалы 66-й научной конференции. Челябинск, 14-17 апреля 2014 г. – Челябинск, 2014. – С. 1384-1387.
  10. Aberšek B. Development of communication training paradigm for engineers // Journal of Baltic Science Education. – 2010. – № 9 (2). – P. 99-108.
  11. Bulajeva T. Internationalisation of higher education and nation building: resolving language policy dilemmas in Lithuania // Journal of Multilingual & Multicultural Development. – 2014. – № 35 (4). – P. 318-331.
  12. Carloni G. Content and Language Integrated Learning: A Blended Model in Higher Education // International Journal of Technology, Knowledge & Society. – 2013. – № 9(4). – P. 61-71.
  13. Cots J., Llurda E., Garrett P. Language policies and practices in the internationalisation of higher education on the European margins: an introduction // Journal of Multilingual & Multicultural Development. – 2014. – № 35 (4). P. 311-317.
  14. Dlaska A. The role of foreign language programmes in internationalising learning and teaching in higher education // Teaching in Higher Education. – 2013. – № 18 (3). – P. 260-271.
  15. Doiz A., Lasagabaster D., Sierra J.M. Language friction and multilingual policies in higher education: the stakeholders' view // Journal of Multilingual & Multicultural Development. – 2014. – № 35 (4). – P. 345-360.
  16. Fallows S., Steven С. Integrating key skills in higher education. – London, 2000. – 192 p.
  17. Kuteeva M. Disciplinary differences in the use of English in higher education: reflections on recent language policy developments // Higher Education. – 2014. – № 67 (5). – P. 533-549.
  18. Lappalainen P. Integrated language education – a means of enhancing engineers' social competences // European Journal of Engineering Education. – 2010. – № 35 (4). – P. 393-403.
  19. Spence P. Engineering English and the high-tech industry: A case study of an English needs analysis of process integration engineers at a semiconductor manufacturing company in Taiwan // English for Specific Purposes. – 2013. – № 32 (2). – P. 97-109.
  20. Wilkins S., Urbanovič J. English as the Lingua Franca in Transnational Higher Education: Motives and Prospects of Institutions That Teach in Languages Other Than English // Journal of Studies in International Education. – 2014. – № 18 (5). – P. 405-425.
[ENG]
  1. Aberšek, B. (2010) Development of communication training paradigm for engineers. Journal of Baltic Science Education, 9 (2), pp. 99-108.
  2. Artemova, I.V., Maiskaya, E.A. (2013) Povyshenie konkurentnosposobnosti vypusknikov tekhnicheskikh vuzov na osnove integrirovannoi sistemy podgotovki po inostrannym yazykam [Enhancing the competitiveness of graduates of technical colleges on the basis of an integrated training system in foreign languages]. Sovet rektorov [Council of Rectors], 12, pp. 44-52.
  3. Baryshnikov, N.V. (2008) Osobennosti mezhkul'turnoi kommunikatsii pri nesovershennom vladenii inostrannym yazykom [Features of intercultural communication with an imperfect command of foreign languages]. In: Obuchenie mezhkul'turnoi kommunikatsii v razlichnykh usloviyakh [Teaching intercultural communication in various conditions]. Pyatigorsk, pp. 5-12.
  4. Boev, O.V., Korosteleva, E.N., Chuchalin, A.I. (2007) Proektirovanie magisterskikh programm na osnove planirovaniya kompetentsii spetsialistov [Improving of Master programs through planning competencies of specialists]. Tomsk: TPU.
  5. Bulajeva, T. (2014) Internationalisation of higher education and nation building: resolving language policy dilemmas in Lithuania. Journal of Multilingual & Multicultural Development, 35 (4), pp. 318-331.
  6. Carloni, G. (2013) Content and Language Integrated Learning: A Blended Model in Higher Education. International Journal of Technology, Knowledge & Society, 9 (4), pp. 61-71.
  7. Cots, J., Llurda, E., Garrett, P. (2014) Language policies and practices in the internationalisation of higher education on the European margins: an introduction. Journal of Multilingual & Multicultural Development, 35 (4), pp. 311-317.
  8. Dlaska, A. (2013) The role of foreign language programmes in internationalising learning and teaching in higher education. Teaching in Higher Education, 18 (3), pp. 260-271.
  9. Doiz, A., Lasagabaster, D., Sierra, J.M. (2014) Language friction and multilingual policies in higher education: the stakeholders' view. Journal of Multilingual & Multicultural Development, 35 (4), pp. 345-360.
  10. Fallows, S., Steven, С. (2000) Integrating key skills in higher education. London.
  11. Kavnatskaya, E.V., Safonova, V.V. (2003) K probleme opisaniya professional'no-orientirovannoi inoyazychnoi kompetentsii [Describing the problem of professionally oriented foreign language competence]. In: Kul'turovedcheskie aspekty yazykovogo obrazovaniya [Cultural studies aspects of language education]. Moscow, pp. 92-94.
  12. Kuteeva, M. (2014) Disciplinary differences in the use of English in higher education: reflections on recent language policy developments. Higher Education, 67 (5), pp. 533-549.
  13. Lappalainen, P. (2010) Integrated language education – a means of enhancing engineers' social competences. European Journal of Engineering Education, 35 (4), pp. 393-403.
  14. Masalimova, A.R., Gubaidullina, G.T. (2014) Kooperatsiya vysshikh tekhnicheskikh shkol i predpriyatii v inoyazychnoi podgotovke budushchikh inzhenerov [The cooperation of the higher technical schools and businesses in foreign language training of future engineers]. Uchenye zapiski Al'met'evskogo gosudarstvennogo neftyanogo instituta [Scientific notes of Almetyevsk State Petroleum Institute], 12(2), pp. 248-252.
  15. Sinel'nikov, B. (2007) Innovatsionnye podkhody k organizatsii nauchno-obrazovatel'noi deyatel'nosti v tekhnicheskom vuze [Innovative approaches to the organization of scientific and educational activities in a technical college]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia], 12, pp. 13-19.
  16. Slesarenko, I.V. (2006) Formirovanie polikul'turnoi sredy tekhnicheskogo vuza na primere inoyazychnoi podgotovki studentov elitnogo tekhnicheskogo obrazovaniya [Formation of a multicultural environment on the example of a technical college students of foreign language training elite technical education]. In: Sbornik trudov Mezhdunarodnoi konferentsii GEER "Inzhenernoe obrazovanie i nauka v mirovom obrazovatel'nom prostranstve", g. Tomsk, 1-2 iyunya 2006 g. [Proceedings of the GEER International Conference "Engineering education and science in the world educational space", Tomsk, 2006, June, 1-2]. Tomsk: TPU, pp. 255-260.
  17. Spence, P. (2013) Engineering English and the high-tech industry: A case study of an English needs analysis of process integration engineers at a semiconductor manufacturing company in Taiwan. English for Specific Purposes, 32 (2), pp. 97-109.
  18. Tsytovich, M.V. (2014) Kontekstnyi podkhod v obuchenii inostrannomu yazyku studentov tekhnicheskikh napravlenii universiteta [Contextual approach in teaching foreign language students in technical universities]. In: Nauka YuURGU. Materialy 66-i nauchnoi konferentsii. Chelyabinsk, 14-17 aprelya 2014 g. [Science of SUSU. Proceedings of the 66th Scientific Conference. Chelyabinsk, 14-17 April 2014]. Chelyabinsk, pp. 1384-1387.
  19. Vaisburd, D.I., Chubik, P.S. (2003) Elitnoe inzhenerno-tekhnicheskoe obrazovanie [Elite engineering education]. Inzhenernoe obrazovanie [Engineering education], 1, pp. 15-19.
  20. Wilkins, S., Urbanovič, J. (2014) English as the Lingua Franca in Transnational Higher Education: Motives and Prospects of Institutions That Teach in Languages Other Than English. Journal of Studies in International Education, 18 (5), pp. 405-425.
Файлы / Files7-vorobeva.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Воробьева Т.И. Задачи профессионально-ориентированной языковой подготовки в неязыковом вузе нефтегазовой направленности // Педагогический журнал. – 2014. – № 6. – С. 71-84.
[ENG]
Vorob'eva, T.I. (2014) Zadachi professional'no-orientirovannoi yazykovoi podgotovki v neyazykovom vuze neftegazovoi napravlennosti [The goals of professional oriented language education in modern technical institute]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 6, pp. 71-84.

Выходные архивные данные издания «Педагогический журнал» за 6`2014, в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article.