Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья по психологии «Проблемы рефлексивной психологии и научного обеспечения инновационного образования»

Article "Problems of reflexive psychology and scientific basis for innovative education"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Дубровиной И.В.

Archival data of the article written by Dubrovina I.V.

Выходные данные статьи в журнале по психологии

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Педагогическая психология
[ENG]
Educational psychology
Страницы / Pages 74-81
Тип / Type [BRV] – Рецензия
Коды / Numbers [УДК] 159.9:37.015.3
Заглавие / Title
[RUS]
Проблемы рефлексивной психологии и научного обеспечения инновационного образования
[ENG]
Problems of reflexive psychology and scientific basis for innovative education
Авторы / Authors
[RUS]
Дубровина
Ирина Владимировна
Доктор психологических наук, профессор,
академик РАО,
Психологический институт РАО
[ENG]
Dubrovina
Irina Vladimirovna
Full doctor of psychology, professor,
academician of Russian Academy of Education,
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Аннотация / Abstract
[RUS]
Статья представляет собой развернутую рецензию на монографию И.Н. Семенова «Рефлексивная психология инновационного образования» (М.: Наследие ММК, 2013). Автор вводит исследование И.Н. Семенова в контекст современной психологической науки, уточняет место книги в психологическом дискурсе.
[ENG]
The article presents a detailed review of the monograph by I.N. Semenov, "Reflexive psychology of innovative education" (Moscow: Nasledie, 2013). The author introduces Semenov's research of in the context of modern psychology, defines the book's place in a psychological discourse. The book is devoted to actual problems of theoretical study and reflection of reflexive and psychological support in innovative education from the standpoint of research approach, developed by the scientific school of I.N. Semenov, the winner of the Prize of the President of the Russian Federation in the field of education, professor at the Higher School of Economics. This monograph is a significant contribution to contemporary theory of a man and psychological-pedagogical theory. This book is of great interest to specialists in the field of philosophy and methodology of praxeology and humanities, psychology and acmeology, reflection and culture, pedagogy and higher vocational education and management.
Текст / Text
[RUS]
Введение Эффективность развития образования определяется…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по психологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Психология
рефлексика
рефлексивная психология
акмеология
история психологии
человекознание
поликультурное образование
непрерывное образование
[ENG]
Psychology
reflexion
reflexive psychology
acmeology
history of psychology
theory of a man
multicultural education
continuing education
Библиография / References
[RUS]
  1. Алексеев Н.Г. Формирование осознанного решения учебной задачи // Педагогика и логика. – 1968. – С. 369-426.
  2. Давыдов В.В. История работы Комиссии по логике и психологии мышления // Вопросы методологии. – 1995. – № 1-2. – С. 5-19.
  3. Деркач А.А., Семёнов И.Н., Балаева А.В. Рефлексивная акмеология творческой индивидуальности. – М.: РАГС, 2005. – 196 с.
  4. Зак А.З. Экспериментальное изучение рефлексии у младших школьников // Вопросы психологии. – 1978. – № 2. – С. 102-110.
  5. Ладенко И.С. Социализация идей генетической логики и становление интеллектики. – Новосибирск, 1993. – 38 с.
  6. Лефевр В.А. О самоорганизующихся и саморефлексивных системах и их исследовании // Проблемы исследования систем и структур. – М., 1965. – С. 61-68.
  7. Семенов И.Н. Рефлексивная психология инновационного образования. – М.: Наследие ММК, 2013. – 178 с.
  8. Щедровицкий Г.П. Избранные труды. – М., 1995. – 800 с.
[ENG]
  1. Alekseev, N.G. (1968) Formirovanie osoznannogo resheniya uchebnoi zadachi [Formation of a conscious decision of learning task]. Pedagogika i logika [Pedagogy and logic], pp. 369-426.
  2. Davydov, V.V. (1995) Istoriya raboty Komissii po logike i psikhologii myshleniya [The history of the Commission's work on logic and psychology of thinking]. Voprosy metodologii [Methodological issues], 1-2, pp. 5-19.
  3. Derkach, A.A., Semenov, I.N., Balaeva, A.V. (2005) Refleksivnaya akmeologiya tvorcheskoi individual'nosti [Reflexive psychology creative individuality]. M.: RAGS.
  4. Ladenko, I.S. (1993) Sotsializatsiya idei geneticheskoi logiki i stanovlenie intellektiki [Socialization of ideas and the formation of genetic logic intellektiki]. Novosibirsk.
  5. Lefevr, V.A. (1965) O samoorganizuyushchikhsya i samorefleksivnykh sistemakh i ikh issledovanii [Self-organizing and self-reflexive about systems and their research]. Problemy issledovaniya sistem i struktur [Problems of research systems and structures]. Moscow, pp. 61-68.
  6. Semenov, I.N. (2013) Refleksivnaya psikhologiya innovatsionnogo obrazovaniya [Reflexive psychology of innovative education]. Moscow: Nasledie.
  7. Shchedrovitskii, G.P. (1995) Izbrannye trudy [Selected works]. Moscow.
  8. Zak, A.Z. (1978) Eksperimental'noe izuchenie refleksii u mladshikh shkol'nikov [Experimental study of reflection in primary school children]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 2, pp. 102-110.
Файлы / Files 3-dubrovina.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Дубровина И.В. Проблемы рефлексивной психологии и научного обеспечения инновационного образования // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. – 2014. – № 6. – С. 74-81.
[ENG]
Dubrovina, IV. (2014) Problemy refleksivnoi psikhologii i nauchnogo obespecheniya innovatsionnogo obrazovaniya [Problems of reflexive psychology and scientific basis for innovative education]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya [Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches], 6, pp. 74-81 (In Russian).

Архивные данные психологического журнала № 6 за 2014 год «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches", which includes the article.