Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Роль профессионально-ориентированной среды в формировании языковой личности студентов в вузе

The role of professionally-oriented environment in the formation of the linguistic personality of a student in a higher education institution

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Ивановой Ю.Н.

Archival data of the article written by Ivanova Yu.N.

Выходные данные статьи по педагогике

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Теория и методика профессионального образования
[ENG]
Theory and methods of professional education
Страницы / Pages 51-68
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 378
Заглавие / Title
[RUS]
Роль профессионально-ориентированной среды в формировании языковой личности студентов в вузе
[ENG]
The role of professionally-oriented environment in the formation of the linguistic personality of a student in a higher education institution
Авторы / Authors
[RUS]
Иванова
Юлия Николаевна
Аспирант,
кафедра межкультурных коммуникаций,
Государственный университет морского и речного флота имени адмирала С.О. Макарова
[ENG]
Ivanova
Yuliya Nikolaevna
Postgraduate student,
Department of intercultural communication,
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье рассматривается понятие профессиональной языковой личности, ее структура, а также роль, которую играет в ее формировании профессионально-ориентированная образовательная языковая среда. Особое внимание уделяется использованию профессионально-ориентированного подхода к формированию языковой личности в вузе, поскольку общая профессионализация языковой личности начинается с приобщения студентов к профессиональному дискурсу. Профессионально-ориентированная образовательная среда рассматривается как основной фактор формирования профессиональной языковой личности студентов в вузе, который способствует развитию у студентов специальных речевых навыков, а также специфического профессионального мышления.
[ENG]
The article explores the concept of professional linguistic personality and its structure. It also identifies the role that the professionally-oriented learning environment plays in the formation of such personality. Special attention is paid to using a professionally-oriented approach to the formation of the linguistic personality of a student in a higher education institution because the overall professionalization of the linguistic personality of a student begins with familiarization with the so-called professional discourse. Professionally-oriented learning environment is considered to be the major factor in the formation of professional linguistic personality of a student during his studying in a higher education institution as it promotes the development of special language skills in students, as well as specific professional thinking. In addition to this, it forms a basis for the so-called communicative competence. All of this is a solid foundation for achievement of professional goals, as well as development of professional skills. The author of the article points out that studying the phenomenon of professional linguistic personality and its attributive features, as well as searching for ways of its formation through creation of professionally-oriented language environment are important tasks for modern professional education.
Текст / Text
[RUS]
Введение В современных реалиях готовность к адекватному общению с коллегами…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по педагогике)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Языковая личность
профессионально-ориентированная обучающая среда
профессиональный дискурс
[ENG]
Linguistic personality
professionally-oriented learning environment
professional discourse
Библиография / References
[RUS]
  1. Выготский Л.С. Педагогическая психология. М.: Педагогика-Пресс, 1996. 536 с.
  2. Голованова Е.И. Профессиональная языковая личность: принципы и параметры лингвистического описания // Языки профессиональной коммуникации: сб. статей. Челябинск: Энциклопедия, 2009. Т. 1. С. 14-17.
  3. Горских О.В., Покровская Е.М. Культурно-образовательная среда университета и ее функции как ресурс эффективного межкультурного взаимодействия // Педагогический журнал. 2014. № 5. С. 60-72.
  4. Доманский В.А. Современная школа – локальная культурно-образовательная среда самореализации развивающейся личности // Образование: ресурсы развития. Вестник ЛОИРО. 2012. № 1. С. 13-19.
  5. Караулов Ю.Н. Русская языковая личность и задачи ее изучения // Язык и личность. М.: Наука, 1989. С. 3-8.
  6. Кубиц Г.В. Профессионализация языковой личности (на примере юридического дискурса): автореф. … канд. филол. наук. Челябинск, 2005. 21 с.
  7. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997. 287 с.
  8. Мыскин С.В. Языковая профессиональная личность // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 12 (30): в 2-х ч. Ч. I. C. 150-157.
  9. Юрьев В.М и др. Кластерная модель инновационного развития университета: коллективная монография. Тамбов: Издательский дом ТГУ им. Г.Р. Державина, 2008. 792 с.
[ENG]
  1. Domanskii V.A. (2012) Sovremennaya shkola – lokal'naya kul'turno-obrazovatel'naya sreda samorealizatsii razvivayushcheisya lichnosti [The modern school – the local cultural-educational environment for personality self-actualization]. Obrazovanie: resursy razvitiya. Vestnik LOIRO [Education: development resources. Bulletin of Leningrad Regional Institute of Education Development], 1, pp. 13-19.
  2. Golovanova E.I. (2009) Professional'naya yazykovaya lichnost': printsipy i parametry lingvisticheskogo opisaniya [Professional linguistic personality: the principles and parameters of linguistic description]. In: Yazyki professional'noi kommunikatsii: sb. statei [Languages of professional communication: collected articles]. Vol. 1. Chelyabinsk: Entsiklopediya Publ., pp. 14-17.
  3. Gorskikh O.V., Pokrovskaya E.M. (2014) Kul'turno-obrazovatel'naya sreda universiteta i ee funktsii kak resurs effektivnogo mezhkul'turnogo vzaimodeistviya [Cultural and educational environment of university and its function as a resource for effective intercultural interaction]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 5, pp. 60-72.
  4. Karaulov Yu.N. (1989) Russkaya yazykovaya lichnost' i zadachi ee izucheniya [Russian linguistic personality and objectives of studying it]. In: Yazyk i lichnost' [Language and personality]. Moscow: Nauka Publ., pp. 3-8.
  5. Kubits G.V. (2005) Professionalizatsiya yazykovoi lichnosti (na primere yuridicheskogo diskursa). Avtoref. dokt. diss. [Linguistic personality professionalization. Doct. diss. abstract]. Chelyabinsk.
  6. Leont'ev A.A. (1997) Osnovy psikholingvistiki [The fundamentals of psycholinguistics]. Moscow: Smysl Publ.
  7. Myskin S.V. (2013) Yazykovaya professional'naya lichnost' [Linguistic professional personality]. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki [Philological sciences. Issues of theory and practice], 12 (30): in 2 parts, Part I, pp. 150-157.
  8. Vygotskii L.S. (1996) Pedagogicheskaya psikhologiya [Educational psychology]. Moscow: Pedagogika-Press Publ.
  9. Yur'ev V.M. et al. (2008) Klasternaya model' innovatsionnogo razvitiya universiteta: kollektivnaya monografiya [The cluster model of innovative development of universities: a collective monograph]. Tambov: Izdatel'skii dom TGU im. G.R. Derzhavina.
Файлы / Files 3-ivanova-yuliya.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Иванова Ю.Н. Роль профессионально-ориентированной среды в формировании языковой личности студентов в вузе // Педагогический журнал. 2015. № 4-5. С. 51-68.
[ENG]
Ivanova Yu.N. (2015) Rol' professional'no-orientirovannoi sredy v formirovanii yazykovoi lichnosti studentov v vuze [The role of professionally-oriented environment in the formation of the linguistic personality of a student in a higher education institution]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 4-5, pp. 51-68.

Выходные архивные данные издания «Педагогический журнал» за 4-5`2015, в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article.