Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

«Оценка школьниками средних общеобразовательных школ Республики Северная Осетия-Алания функций репетиционного Единого государственного экзамена»

"Evaluation of the functions of the mock Unified State Examination by secondary school pupils in the Republic of North Ossetia-Alania"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Вопросы публикации монографии по философии

Архивные данные статьи Дзуцева Х.В., Хугаевой А.А.

Archival data of the article written by Dzutsev Kh.V., Khugaeva A.A.

Выходные данные научной статьи

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Социальная структура, социальные институты и процессы
[ENG]
Social structure, social institutions and processes
Страницы / Pages 14-23
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 32.019.52
Заглавие / Title
[RUS]
Оценка школьниками средних общеобразовательных школ Республики Северная Осетия-Алания функций репетиционного Единого государственного экзамена
[ENG]
Evaluation of the functions of the mock Unified State Examination by secondary school pupils in the Republic of North Ossetia-Alania
Авторы / Authors
[RUS]
Дзуцев
Хасан Владимирович
Доктор социологических наук, профессор,
начальник отдела Института социально-политических исследований РАН,
заведующий кафедрой социологии и социальных процессов,
Северо-Осетинский государственный университет им. К.Л. Хетагурова
[ENG]
Dzutsev
Khasan Vladimirovich
Doctor of Sociology, professor,
Department head at the Institute of Social and Political Studies of the Russian Academy of Sciences,
Head of the Department of sociology and social processes,
Khetagurov North Ossetian State University
[RUS]
Хугаева
Алла Ахмедовна
Кандидат социологических наук, доцент,
кафедра социологии и социальных процессов,
Северо-Осетинский государственный университет им. К.Л. Хетагурова
[ENG]
Khugaeva
Alla Akhmedovna
PhD in Sociology, associate professor,
Department of sociology and social processes,
Khetagurov North Ossetian State University
Аннотация / Abstract
[RUS]
Данная статья написана по материалам массового опроса «Оценка школьниками средних общеобразовательных школ Республики Северная Осетия-Алания функций репетиционного Единого государственного экзамена», проведенного в апреле 2014 г. Институтом социально-политических исследований РАН и кафедрой социологии и социальных процессов Северо-Осетинского государственного университета им. К.Л. Хетагурова. Объем выборки – 600 человек.
[ENG]
The article presents the results of the large-scale survey "Evaluation of the functions of the mock Unified State Examination by secondary school pupils in the Republic of North Ossetia-Alania" conducted by the Institute of Social and Political Studies of the Russian Academy of Sciences and the Department of sociology and social processes of Khetagurov North Ossetian State University in April of 2014. The sample size is 600 people. The results of the survey have revealed that some pupils misunderstand the true purpose of the mock Unified State Examination, which does not allow them to translate the possibilities into action (firstly, the mock Unified State Examination is aimed at impartial pre-assessment of pupils' knowledge; secondly, it is intended to familiarize pupils with the examination rules and procedures). The authors of the article point out that the requirements for pupils' knowledge are not strict enough and think that this is some kind of recognition of the complete collapse of the education reform and the "new education standards" by the public authorities that are responsible for reforming the sphere of education.
Текст / Text
[RUS]
Введение Для апробации учениками порядка и правил сдачи ЕГЭ…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по политологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Пробный ЕГЭ
апробация
реальные условия
добровольное участие
проверка знаний
процедура и правила экзамена
[ENG]
Mock Unified State Examination
testing
real conditions
voluntary participation
knowledge testing
examination procedure and rules
Библиография / References
[RUS]
  1. Горшков М.К., Шереги Ф.Э. Прикладная социология: методология и методы. М.: Альфа-М: ИНФРА-М, 2009. 416 с.
  2. Дзуцев Х.В. Оценка эффективности системы среднего общего образования в Республике Северная Осетия-Алания в условиях модернизации. М.: ИСПИ РАН, 2012. 133 с.
  3. Дзуцев Х.В., Дибирова А.П., Хугаева А.А. Профильное обучение в средних общеобразовательных школах республики Северная Осетия-Алания в условиях модернизации // Теории и проблемы политических исследований. 2013. № 3-4. С. 43-61.
  4. Дзуцев Х.В., Павловец Г.Г., Цогоева Ф.Б., Еликоева А.К. Школьная повседневность как фактор успешного обучения школьников в Республике Северная Осетия-Алания Северо-Кавказского федерального округа Российской Федерации // Теории и проблемы политических исследований. 2013. № 5-6. С. 13-42.
  5. Кравченко А.И. Социология. М.: ПЕРСЭ; Логос, 2002. 640 с.
  6. Масионис Дж. Социология. 9-е изд. СПб.: Питер, 2004. 752 с.
  7. Осадчая Г.И. Социокультурные характеристики повседневных практик россиян. М.: Издательство РГСУ, 2013. 512 с.
  8. Федотова В.Г. Хорошее общество. М.: Прогресс-Традиция, 2005. 546 с.
[ENG]
  1. Dzutsev Kh.V. (2012) Otsenka effektivnosti sistemy srednego obshchego obrazovaniya v Respublike Severnaya Osetiya-Alaniya v usloviyakh modernizatsii [Evaluation of the effectiveness of the system of secondary education in the Republic of North Ossetia-Alania under conditions of modernization]. Moscow: ISPI RAN Publ.
  2. Dzutsev Kh.V., Dibirova A.P., Khugaeva A.A. (2013) Profil'noe obuchenie v srednikh obshcheobrazovatel'nykh shkolakh respubliki Severnaya Osetiya-Alaniya v usloviyakh modernizatsii [Specialized education in secondary schools in the Republic of North Ossetia-Alania under conditions of modernization]. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii [Theories and Problems of Political Studies], 3-4, pp. 43-61.
  3. Dzutsev Kh.V., Pavlovets G.G., Tsogoeva F.B., Elikoeva A.K. (2013) Shkol'naya povsednevnost' kak faktor uspeshnogo obucheniya shkol'nikov v Respublike Severnaya Osetiya-Alaniya Severo-Kavkazskogo federal'nogo okruga Rossiiskoi Federatsii [School everyday life as a factor of successful student learning in the Republic of North Ossetia-Alania of the North Caucasus Federal District of the Russian Federation]. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii [Theories and Problems of Political Studies], 5-6, pp. 13-42.
  4. Fedotova V.G. (2005) Khoroshee obshchestvo [Good society]. Moscow: Progress-Traditsiya Publ.
  5. Gorshkov M.K., Sheregi F.E. (2009) Prikladnaya sotsiologiya: metodologiya i metody [Applied sociology: methodology and methods]. Moscow: Al'fa-M: INFRA-M Publ.
  6. Kravchenko A.I. (2002) Sotsiologiya [Sociology]. Moscow: PERSE Publ.; Logos Publ.
  7. Macionis J. (2002) Sociology. 9th ed. Prentice Hall. (Russ. ed.: Masionis Dzh. (2004) Sotsiologiya. 9th ed. St. Petersburg: Piter Publ.)
  8. Osadchaya G.I. (2013) Sotsiokul'turnye kharakteristiki povsednevnykh praktik rossiyan [Sociocultural characteristics of the everyday practices of Russian people]. Moscow: Izdatel'stvo RGSU.
Файлы / Files 1-dzutsev-khugaeva.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Дзуцев Х.В., Хугаева А.А. Оценка школьниками средних общеобразовательных школ Республики Северная Осетия-Алания функций репетиционного Единого государственного экзамена // Теории и проблемы политических исследований. 2015. № 4-5. С. 14-23.
[ENG]
Dzutsev Kh.V., Khugaeva A.A. (2015) Otsenka shkol'nikami srednikh obshcheobrazovatel'nykh shkol Respubliki Severnaya Osetiya-Alaniya funktsii repetitsionnogo Edinogo gosudarstvennogo ekzamena [Evaluation of the functions of the mock Unified State Examination by secondary school pupils in the Republic of North Ossetia-Alania]. Teorii i problemy politicheskikh issledovanii [Theories and Problems of Political Studies], 4-5, pp. 14-23.

Архивные данные журнала по политологии № 4-5 за 2015 год «Теории и проблемы политических исследований», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Theories and Problems of Political Studies", which includes the article.