Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Статья «Проектирование системы самостоятельной работы студентов в процессе профессиональной подготовки к обучению младших школьников на принципах дифференцированного подхода» / Article "Designing a system of independent work of students in the process of training to teach younger schoolchildren on the basis of differentiated approach"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Информация
Подбор оппонентов

Архивные данные статьи Прокофьевой М.Ю. / Archival data of the article written by Prokof'eva M.Yu.

Выходные данные научной статьи / Article output data

Страницы / Pages 40-50
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 378.147:373.3.091.21
Заглавие / Title
[RUS]
Проектирование системы самостоятельной работы студентов в процессе профессиональной подготовки к обучению младших школьников на принципах дифференцированного подхода
[ENG]
Designing a system of independent work of students in the process of training to teach younger schoolchildren on the basis of differentiated approach
Авторы / Authors
[RUS]
Прокофьева
Марина Юрьевна
Кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики и психологии,
Крымский гуманитарный университет
[ENG]
Prokof'eva
Marina Yur'evna
PhD (Pedagogical Sciences), associate professor of the department of pedagogy and psychology,
Crimean University for the Humanities
Аннотация / Abstract
[RUS]
Представлена общая характеристика системы самостоятельной работы студентов, проектирование которой осуществляется на основе комплексного применения системного, деятельностного и контекстного подходов. Описаны основные элементы системы – цель, содержание, характер познавательной деятельности студентов. Обоснована последовательность выполнения самостоятельных работ различных видов: репродуктивных, реконструктивно-вариативных и творческих. Проектирование системы самостоятельной работы студентов в процессе профессиональной подготовки будущих учителей начальных классов осуществлено на примере спецкурса «Индивидуализация и дифференциация обучения младших школьников».
[ENG]
The article is dedicated to the scientific and theoretical research of new models and technologies of projecting the entire process of students' self-education as a component of future specialists' professional qualifications. A general description of students' independent work, which design is based on integrated application system, activity and contextual approaches, shall be regarded. The author describes basic elements of the system as purpose, content, organization and management tools, control of their relationship and interdependence, defines the nature of the cognitive activity of students. Its functions as being a system-constructing component for the didactic intensification of students' educational activities are defined. The features of different types of students' independent work are analyzed and methodology of students' independent work implementation to all forms of educational process organization is proposed. Substantiated the sequence of individual works of various kinds: reproductive, reconstructive and creative variants. Designing a system of students' independent work in the course of vocational training of future elementary school teachers is carried out in terms of the special course "Individualization and differentiation of primary schoolchildren teaching".
Текст / Text
[RUS]
Введение Процесс реформирования и развития системы высшего...
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Профессиональная подготовка
самостоятельная работа студентов
дифференциация обучения
учителя начальных классов
младшие школьники
[ENG]
Vocational training
independent work of students
differentiation studies
primary school teachers
primary schoolchildren
Библиография / References
[RUS]
  1. Бойко Я. Організація самостійної роботи студентів у вищих педагогічних навчальних закладах // Рідна школа. – 2009. – № 10. – С. 19-23.
  2. Григоренко Л. Самостійна робота як фактор підвищення ефективності підготовки майбутніх педагогів до професійної діяльності // Рідна школа. – 2005. – № 8. – С. 22-24.
  3. Зимняя И.А. Педагогическая психология. – Ростов-на-Дону: Феникс, 1997. – 480 с.
  4. Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті // Освіта України. – 2001. – № 1. – С. 22-25.
  5. Шишкіна Н.О. Організація самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін у вищому навчальному педагогічному закладі: автореф. дис. … к. пед. н. – Харків, 2004. – 20 с.
[ENG]
  1. Boiko, Ya. (2009), "Organization of students' independent work in higher educational pedagogical institutions" ["Organіzatsіya samostіinoї roboti studentіv u vishchikh pedagogіchnikh navchal'nikh zakladakh"], Rіdna shkola, No. 10, pp. 19-23.
  2. Grigorenko, L. (2005), "Independent work as a factor of the efficiency increase in the future teachers training" ["Samostіina robota yak faktor pіdvishchennya efektivnostі pіdgotovki maibutnіkh pedagogіv do profesіinoї dіyal'nostі"], Rіdna shkola, No. 8, pp. 22-24.
  3. "National Doctrine of Education Development in the XXI century" ["Natsіonal'na doktrina rozvitku osvіti u XXI stolіttі"], Osvіta Ukraїni, 2001, No. 1, pp. 22-25.
  4. Shishkіna, N.O. (2004), Organization of students' independent work in the study of legal disciplines in higher educational pedagogical institution: Author's thesis [Organіzatsіya samostіinoї roboti studentіv u protsesі vivchennya yuridichnikh distsiplіn u vishchomu navchal'nomu pedagogіchnomu zakladі: avtoref. dis. … k. ped. n.], Kharkіv, 20 p.
  5. Zimnyaya, I.A. (1997), Pedagogical psychology [Pedagogicheskaya psikhologiya], Feniks, Rostov-on-Don, 480 p.
Файлы / Files 3-prokofeva.pdf

Выходные данные журнала «Педагогический журнал», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Pedagogical journal", which includes the article